Prvý júlový víkend patril v Deve viac ako stovke extrémne upravených terénnych áut z pätnástich krajín Európy. Väčšina z nich je zaradená do kategórie „Extrem“, iba 26 posádok odštartuje v turistickej triede.
Slovenským farbám patrili štartovné čísla dvoch tímov, tj. štyroch áut, 34a – 34b a 36a – 36b, s posádkami Miroslav Koncoš/Erik Kormoš – Luboš Manica/Peter Šablatúra a Štefan Malák/Mikuláš Borovský – Stanislav Andraščík/Richard Špánik.
Rétorika organizátora posledných týždňov sa nezmenila ani počas úvodného brífingu. Každodenné výdatné lejaky predznamenali mimoriadne náročné podmienky, s množstvom blata a nesmierne šmykľavého podkladu. Nebezpečnou sa tak stala aj bežná chôdza a nie to pohyb dvojtonového auta. Výsledkom bolo nekonečné uväzovanie a istenie áut oboma navijakmi.
Zlaňovaniu v zjazdoch, uväzovaniu striech v náklonoch a nekonečnému navijakovaniu sa nevyhol nikto. Čím hlbšie v štartovom poli sa tím pohyboval, tým boli preňho podmienky náročnejšie. Štartovné poradie do jednotlivých etáp, dlhých 35 až 100 km, bolo dané priebežným poradím.
Slovákom sa bohužiaľ od samého začiatku nedarilo a obhajoba vlaňajšieho nečakaného piateho miesta celkovo sa pomaly stávala nereálnou. Trápila ich najmä technika. Hneď po štarte „odišiel“ jeden z diferenciálov Samuraia, následne prídavná prevodovka SamTrola, hlavná prevodovka na Jeepe a napokon sa odtrhli aj skrutky kolesa JimUazu a úchytu rozvodovky.
Neskoré štarty po niekoľkých hodinách servisu znamenajú následne dlhé hodiny v tom najťažšom teréne. Situáciu na dennej báze komplikovali aj silné podvečerné búrky.
Osemdesiat kilometrov v lese môže znamenať 30 hodín nepretržitej namáhavej práce. Napriek nesmiernej únave však našim posádkam nechýbala dobrá nálada, ktorá vyústila do vysokej morálky a bojovnosti. Aj vďaka nej sa obom slovenským tímom napokon po šiestich dňoch podarilo prísť do vytúženého cieľa Transilvania Adventure Trophy 2009. Trináste a šestnáste miesto síce nie je pre všetkých dostatočnou satisfakciou, no v daných podmienkach ostal cieľ nedostupný pre takmer polovicu štartujúcich.
Niekoľkým kotrmelcom sa nevyhla dokonca ani turistická kategória, jeden z najväčších favoritov na celkové prvenstvo skončil po odtrhnutom lane v hlbokej priepasti s totálne zdemolovaným autom. Našťastie i na počudovanie sa akcia zaobišla bez vážnejšieho úrazu.
Z prvenstva sa znovu tešili Maďari. Csaba Boros to po tretíkrát dokázal opäť s novým tímovým kolegom a bezpochyby sa tak zaryl hlboko do histórie podujatia, ktoré napísalo tohto roku svoj ôsmy diel.