Automobilky zlepšia život ľuďom v regiónoch

Investície automobiliek PSA Peugeot Citroën a Kia v hodnote približne 64 miliárd korún by mali viesť k zlepšeniu životnej úrovne v regiónoch, kde budú fabriky a ich dodávatelia sídliť. V Trnavskom a Žilinskom kraji sa očakáva zníženie nezamestnanosti minimálne o tri percentá a vyšší záujem o tovary a služby.

13.03.2004 10:28 , aktualizované: 15.03.2004 06:39
debata

,,Ľudia budú viac zarábať a zvýši sa ich kúpyschopnosť. Ľudia budú mať peniaze na spotrebný tovar, kultúru, na to, aby sa stravovali v reštauráciách a dovolili si dovolenku. Kvalita ich života sa zmení," vysvetľuje vplyv príchodu investorov na Slovensko zástupca primátora Žiliny Marián Janušek.

,,Príchod investorov a ich dodávateľov prinesie tlak na platy, pretože automobilky si budú pri získavaní ľudí konkurovať," vysvetlil analytik Ľudovej banky Mário Blaščák. Podľa neho prvé nastavenie platov bude mierne nad úrovňou regiónov, ale postupne sa môže zlepšiť. Priemerný plat v Trnavskom kraji bol minulý rok niečo vyše 13 330 korún a v Žilinskom asi 12 600 korún. ,,Platy bude investor zvyšovať, keď sa presvedčí, že slovenská fabrika dokáže produkovať rýchlo a kvalitne a zvyšuje pridanú hodnotu. Tak to bolo aj s Volkswagenom, ktorý prevzal výrobu čoraz náročnejších vozidiel. Presvedčil kvalitou, vyrába autá s vysokou pridanou hodnotou a mohol zvýšiť platy vysoko nad úroveň priemerných zárobkov," doplnil Blaščák.

Podľa šéfa Volkswagenu Jozefa Uhríka priemerný zárobok vo fabrike s výnimkou manažérov je v súčasnosti asi 27-tisíc korún. ,,Plat robotníkov vo výrobe v závode Volkswagen Slovakia je okolo 26-tisíc korún, čo je vysoko nad slovenským priemerom," doplnil Uhrík.

Automobilky potiahnu aj ďalšie regióny. Volkswagen napríklad zváža ľudí za prácou z okruhu vyše 100 kilometrov. ,,Vlani sme potrebovali asi 2 600 pracovníkov a z toho dve tretiny prišli z východného Slovenska. To odporuje teórii, že ľudia na Slovensku nie sú ochotní cestovať za prácou," doplnil Uhrík. Preto sa o prácu v nových automobilkách budú uchádzať mladí ľudia a najmä špecialisti aj z iných krajov.

Podľa Uhríka Slovensko má dostatok kvalitnej pracovnej sily. ,,Príchod automobilových investorov ocení aj mnohých slovenských inžinierov. Budú finančne aj spoločensky a profesionálne docenení a nebudú odchádzať do zahraničia," uviedol rektor Žilinskej univerzity Ján Bujňák.

Podľa analytikov Slovensko po vstupe bude mzdy čoraz viac prispôsobovať únii. Tým postupne stratí výhodu lacnej pracovnej sily. ,,Zahraniční investori k nám neprichádzajú len pre lacnú pracovnú silu. Dlhodobá investícia predsa nemôže rátať s tým, že ceny na trhu a náklady zostanú rovnaké aj o päť rokov. Nedávno Slovensko malo nízke ceny energií, v súčasnosti už sú na úrovni únie. To platí aj pre platy, ktoré stále rastú. Investori idú za tým, že priemer vzdelanosti na Slovensku nie je zlý a že je to flexibilná pracovná sila, daná aj systémom výučby. Máme čo ponúknuť, ale nesmieme zaostať," zdôraznil šéf Volkswagenu Uhrík.

Automobilový priemysel je nielen finálna produkcia, ktorú v súčasnosti na Slovensku predstavuje závod Volkswagen. ,,Patria sem aj dodávatelia pre automobilky. Tí v roku 2002 vyprodukovali tovar za 50 miliárd korún, vlani za 104 miliárd. To je viac ako 100-percentný nárast," povedal Uhrík.

Celková pracovná sila v automobilovom priemysle, do ktorej patria aj pracovníci servisov, je podľa Združenia automobilového priemyslu vyše 54-tisíc pracovníkov. To je za posledné tri roky nárast o 20-tisíc pracovných miest.

Samotný Volkswagen napríklad v minulom roku investoval do školení a vzdelávania pracovníkov 25 miliónov korún. Plán na tento rok je 40 miliónov korún. ,,Pracovníkov musíme stále vzdelávať a na rovnakej úrovni ako v zahraničí. Aby sme nemuseli posielať našich zamestnancov na školenia do cudziny a vedeli im zabezpečiť potrebné a komplexné vzdelanie na Slovensku," dodal Uhrík.

Na základe analýzy, ktorú si vypracoval Volkswagen, len 27 percent učňov na Slovensku je orientovaných na automobilový priemysel. Prvá automobilka preto vytvorila deväť pilotných centier učňovskej výučby. V Senci vytvorili lektorské stredisko. Vlani v septembri do týchto škôl nastúpilo viac ako dvetisíc učňov.

debata chyba
Články podľa značiek