Kia chcela poistku aj proti kalamite

Roman Kuruc, šéf divízie priamych zahraničných investícií agentúry SARIO, o príchode Kie do Žiliny.

16.03.2004 22:35 , aktualizované: 17.03.2004 00:00
debata

Kedy ste si boli istý, že to vyjde, že sme Hyundai získali?

Pri mentalite Kórejčanov, ktorí s nami hrali hru až do poslednej chvíle, som si nebol stopercentne istý ničím. I keď tento rok sa ich správanie zmenilo. Ale s určitosťou som to mohol povedať iba pár dní predtým ako rozhodnutie oznámili. Vtedy už rokovanie bolo úplne o niečom inom, nerobili nám problémy. Bolo cítiť, že z nich opadol stres. Na skupinu odborníkov, ktorá u nás pôsobila, totiž takisto tlačil ich manažment. Museli predkladať správy, aby stihli splniť, k čomu sa zaviazali a rozbehli projekt automobilky s takými parametrami, aké sľubovali.

Aké to bolo súperiť s Poliakmi? Ich obchodné vzťahy s Kórejčanmi boli na oveľa vyššej úrovni, ako ich má Slovensko.

Udalosti v zákulisí by sa nikdy nemali dostať na povrch. Poliaci už jednu veľkú kórejskú investíciu získali od Daewoo. Keďže však nevyšla, finančné skupiny a banky z Kórey vyvíjali dosť veľký tlak, aby Kia umiestnila svoj závod v továrni Daewoo. Kia si však počas súťaže povedala, že chce stavať iba na zelenej lúke a nemá záujem o prevzatie existujúcich priestorov. Ak by sa tak nerozhodla, s Poliakmi by sa súperilo veľmi ťažko.

Ako hodnotíte schopnosti Poliakov?

Vychádzame spolu korektne. Často sme sa však museli zasmiať, aké informácie dávali poľským médiám. Realita projektu bola úplne inde.

Pavol Rusko letel do Soulu pár dní po svojom nástupe do funkcie ministra hospodárstva. Tvrdí, že ak by tam nešiel, všetko by bolo stratené. Bolo to naozaj rozhodujúce?

Jeho návšteva bola kľúčová. Slovensko nebolo na zozname krajín, o ktoré sa Kórejčania zaujímali. Neprebehli žiadne inšpekčné návštevy, s výnimkou jednej. Naša vtedajšia ponuka sa navyše rádovo odlišovala od ich očakávaní. Hlavný dôvod, prečo sme neboli na zozname, spočíval v tom, že sme nepočúvali investora.

V čom sme ho vtedy nepochopili?

Ponúkali sa mu lokality, ktoré nemali takú vybavenosťou a prístupnosť, akú investor očakával, nevyhovovali geologicky alebo sa v blízkosti nenachádzali dodávatelia.

Vtedy sa hovorilo o takmer desiatke lokalít. Ktorá z nich by okrem Žiliny ešte vyhovovala?

Teoreticky je vhodné miesto pri Banskej Bystrici, ale chýba tam diaľnica. Automobilka by sa určite dala umiestniť aj na východe. Tam takisto nie je diaľnica, riešením by bolo prepojenie cez Maďarsko. V súčasnosti pracujeme na ďalších projektoch, ktoré chceme umiestniť do okolia Košíc.

Je reálne umiestniť na Slovensku ešte jednu automobilku?

Reálne to je, ale či bude, to neviem.

Aká bola najťažšia úloha, ktorú vám Kórejčania dali?

Stihnúť to. Nejde totiž len o to ponúknuť pozemok. Musíte spustiť veľa štúdií, ktoré potvrdia, že ten pozemok je pre investora skutočne vhodný. Treba urobiť vrty, geologický prieskum, dosahy na životné prostredie. Ak s týmito vecami nezačnete skôr a na vlastné riziko, tak sa dostanete do sklzu. Väčšinu výskumov totiž neurýchlite. Niektorí ľudia teda niesli osobné riziko, že to nevyjde alebo že túto plochu bude treba ponúknuť niekomu inému.

Kedy ste mysleli, že to určite nemôže vyjsť?

Keď sme začali prvýkrát rokovať o zmluve.

Ich požiadavky boli také odlišné od toho, čo sme im mohli poskytnúť?

Áno. Ide o investora, ktorý nikdy nevyrábal v Európe. Chcel sa preto poistiť proti všetkému, proti tomu, že napadne sneh alebo že pre nízku kapacitu ciest zlyhá zásobovanie. Podarilo sa nám vysvetliť im, že sú v rozvinutej Európe.

Posledných päť dní po oficiálnom rozhodnutí sa ešte menila zmluva s investorom. Boli ochotní na to pristúpiť?

Bolo to ťažké, ale podarilo sa nám ich presvedčiť v bodoch, ktoré boli kritické. Možno to bola z našej strany aj taktika.

Kia plánuje v Žiline vyrábať 200 000 áut ročne. Bude to podľa vás konečné číslo?

Očakávania Kie závisia od toho, ako ju prijme európsky trh. Ak sa jej bude dariť, zvýši výrobu.

Ak by navýšili výrobu, znovu ich podporíme?

Nechcel by som rozprávať o tom, či ich podporíme, hoci je to bežné. Ale ak sa pýtate, či sú také úvahy, áno, sú.

Overovali si Kórejčania fakty?

Všetko, čo sme im povedali, si overovali z iných zdrojov. Platili si agentúry, ktoré monitorovali údaje z médií a štátnej správy a porovnávali si, či to sedí s tým, čo sme im povedali.

Ako si preverovali veci v teréne?

Boli dokonca v reštauráciách, baroch, kde si sadli a čakali, aká bude obsluha. Jednak jej úroveň, ale najmä to, či bude vedieť komunikovať. Sledovali, akú máme kultúru, aký sme národ. Železničnú sieť si napríklad overili tak, že sadli na vlak do Čiernej nad Tisou, odtiaľ späť do Žiliny. Zo Žiliny do Varšavy a potom znovu cez Žilinu do Bratislavy. Každú trasu si fyzicky sami prešli a nechceli, aby sme ich pri tom sprevádzali.

Čiže po takomto veľmi podrobnom skúmaní krajiny je to veľmi dobré vysvedčenie pre krajinu.

Určite, ale v rozhodovaní veľa robia aj emócie ľudí. Veľmi si všímajú, ako ľudia reagujú na telefonáty, či si stoja za slovom. Alebo typické prejavy kultúry, akým je pohostinnosť.

Doteraz ešte nikto presne nepovedal, koľko skupina Hyundai na Slovensku investuje. Koľko to bude?

Kia investuje 700 miliónov eur a jej kľúčový dodávateľ Hyundai Mobis ďalších 180 miliónov eur. Také sú naše informácie, i keď kórejská tlač priniesla v prípade Hyundai Mobis nižšie číslo.

S Kiou by malo prísť ďalších 7 až 8 dodávateľov. Kde budú sídliť?

Bude s nimi rokovať agentúra SARIO. Mali by sme im poskytnúť oddelený priemyselný park, kde sa usídlia, niečo podobné ako pri Peugeote. Nebude to v tesnej blízkosti automobilky, ale rádovo 60 až 100 km od Žiliny, s dobrým dopravným spojením, aby mohli dodávať priamo do výroby. O mieste sa ešte nerozhodlo.

Agentúra SARIO je známa častým striedaním riaditeľov. Rýchlo sa striedajú aj zamestnanci, ktorí sa cez agentúru dostávajú rýchlo k postom v zahraničných firmách.

Sme štátna organizácia a máme tabuľkové platy, ale pritom sa často od nás žiada práca, ktorá presahuje rolu štátneho úradníka. Sadáme za stôl s vrcholovými manažérmi veľkých spoločností a tam sa končí každá zábava. Manažér, ktorý sedí oproti vám, špičkovo ovláda svoju fabriku, vie chodiť v zákonoch, má podrobne zmapovanú svoju brandžu. Keď sa pred neho posadíte a nie ste mu rovnocenným partnerom, stráca záujem. Nestráca záujem komunikovať len s vami, ale takto hodnotí celé Slovensko. Preto si myslím, že agentúra by mala byť posilnená ľuďmi, ale aj finančne.

Zo záujmu investorov chcú vyťažiť aj politici na všetkých úrovniach. A tak často púšťajú informácie o investoroch skôr, ako je vôbec rozhodnuté.

Isteže, mnohí z investorov si neprajú byť vôbec menovaní. Okamžite to hýbe s kurzom ich akcií na burze alebo to vyvolá negatívnu reakciu odborov, ktoré by o presunoch výroby mali byť informované. Ďalšou vecou je, že si konkurujeme s ostatnými krajinami. Ak oni preukážu serióznosť a profesionalitu a my nie, tiež to ovplyvní rozhodovanie investora.

Mali ste preto špeciálny pohovor s Jánom Slotom?

Urobil veľmi veľa roboty, teraz sa už na to pozerám inak.


Roman Kuruc sa vlani v októbri vrátil do agentúry SARIO a začal pracovať na projekte automobilky Kia. Predtým pôsobil v tíme, ktorý pracoval na získaní investície PSA Peugeot Citroën a neskôr aj na príprave výstavby automobilky.

debata chyba
Články podľa značiek