Rozhovory s Toyotou sú podľa SARIO v pokročilom štádiu a agentúra tvrdí, že Toyota už chce v najbližších troch mesiacoch rozhodnúť o vhodnom mieste pre jej závod. Projekt naďalej zvýšil prílev zahraničných investícií na Slovensko, ktorý je jedným z hlavných ťahúňov posilňovania koruny.
„Toyota má v pláne nájsť na Slovensku umiestnenie pre závod, ktorý by vyrábal komponenty pre továreň v Českej republike. Už sa viac-menej rozhodli pre Slovensko,“ povedal šéf agentúry SARIO Ján Bajánek.
Bajánek povedal, že Toyota ešte nešpecifikovala, koľko chce do projektu investovať, ani neupresnila, čo presne by chcela vyrábať.
Toyota a fancúzske konzorcium PSA Peugeot Citroen už buduje neďaleko českého Kolína závod na výrobu malých automobilov s ročnou produkciou 300 000 áut. Výroba by sa mala spustiť v roku 2005.
Hlavným motorom prudko rastúceho slovenského automobilového sektoru, ktorý predstavuje viac než tretinu slovenských exportov, je závod Volkswagenu, ktorý produkuje 280 000 áut ročne.
K Volkswagenu sa čoskoro pripojí aj spoločnosť PSA Peugeot Citroen a juhokórejská automobilka Kia Motors, ktoré chcú spustiť svoje 300-tisícové výroby na Slovensku v rokoch 2006 a 2007.
Bajánek tiež informoval, že agentúra predbežne rokuje aj s ďalším japonským výrobcom áut, Mazda Motor, ktorý hľadá v stredoeurópskom regióne miesto na umiestnenie svojho nového závodu, ktorý bude mať hodnotu od 550 miliónov do 1,1 miliardy dolárov.
Slovensko posledné roky úspešne láka k sebe automobilové investície. Spoločnosti si pochvaľujú dobré slovenské zákony, lacnú pracovnú silu a blízke západoeurópske aj východoeurópske trhy.