Pod Sorošku zhodili iba drevený kamión

Za značného záujmu médií, polície, hasičov a pracovníkov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, ale ignorovaný orgánmi inšpekcie životného prostredia, v sobotu konateľ spoločnosti Jefta SOS Truck Slovakia Marián Ürge zhodil do rokliny pod Soroškou drevený model bieloruského kamióna.

12.04.2004 09:43
debata

„Vrátený“ kamión, bol symbolickou, drevenou napodobeninou vozidla, ktoré tu havarovalo 28. mája 2003 a zrútilo sa do rokliny pod cestou. Firma Jefta SOS Truck Slovakia kamión vytiahla, ale peniaze za prácu nedostala. Podľa poisťovne ekologické riziko predstavovala iba nafta v kamióne a nie celý kamión, preto uznala za potrebné len odčerpať a odviezť naftu. Pôvodne chcela spoločnosť Jefta SOS Truck na protest na miesto nehody vrátiť celý vrak kamiónu.

Ürge, ktorého spoločnosť vrak z približne 200 metrovej rokliny vyťahovala dva dni, prítomným potvrdil, že celá akcia mala za cieľ legálnymi prostriedkami upozorniť na situáciu a domôcť sa zaplatenia celej sumy za vykonané práce pri odstránení havarovaného kamiónu. Problém nastal, keď Allianz – Slovenská poisťovňa a. s. odmietla preplatiť dokladované výkony vo výške 1.000 037,75 Sk a uznala iba odčerpanie a odvoz nafty vo výške 7236 korún.

Na protest proti postupu poisťovne Jefta venovala riaditeľovi Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti v Revúcej 10 tisíc Sk, aby „mali na prečerpanie nafty, keď najbližšie pod Sorošku spadne ďalší kamión“.

Konateľ spoločnosti Jefta pritom upozornil na rozpornú argumentácia poisťovne. Allianz v reakcii na opätovné spustenie kamióna pod Sorošku, totiž upozornil Jeftu, štátnu správu i policajné zložky na možné ekologické dopady takéhoto počínania. V stanovisku z marca 2004, ktorým poisťovňa odôvodnila iba úhradu za odčerpanie nafty, však práve možnosť vzniku ekologickej škody poprela.

Ústredie Allianzu v liste adresovanom vodárenskej spoločnosti vysvetlilo, že „nakoľko samotný vrak vozidla nepredstavoval nebezpečenstvo ekologickej škody, nie je možné jeho vyprostenie považovať ani za nárok na náhradu škody z dôvodu predchádzania ekologickým škodám.“ Hrozbu ekologickej škody podľa Allianzu predstavovala iba motorová nafta, ktorá sa nachádzala v palivovej nádrži. Poisťovňa pritom použila záverečnú správu Slovenskej inšpekcie životného prostredia, vykonanú až po vytiahnutí vraku, podľa ktorej nebolo zistené znečistenie okolitého terénu, ani zvýšenie hodnôt prípustného stupňa znečistenia pitnej vody. Allianz si z toho vyvodil záver, že „táto skutočnosť potvrdzuje jej stanovisko, že samotný vrak nepredstavoval nebezpečenstvo ekologickej škody“.

Vodári i hasiči tvrdia, že kamión bol ekologickou hrozbou

Symbolické „vrátenie“ bieloruského kamióna pod Sorošku vníma riaditeľ revúckeho odštepného závodu Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti Miroslav Klima ako akciu, ktorá má zburcovať verejnosť a upozorniť na potrebu ochrany životného prostredia, vodných zdrojov a chránených krajinných oblastí. Pripúšťa, že akcia mala byť aj tlakom na poisťovacie spoločnosti, aby pristupovali k podobným poistným udalostiam na slovenských cestách inak. „Je to naša krajina, je to naša príroda a nielen VVS, spoločnosť Jefta SOS Truck Slovakia ale aj iné zložky sa musia starať, aby sme si ju uchránili čo najdlhšie,“ konštatoval na Soroške Klima.

Bieloruský kamión s návesom naloženým vaňami, ktorý havaroval na známom horskom prechode Soroška vlani v máji a potom sa zrútil do rokliny, predstavoval ekologické ohrozenie aj podľa riaditeľa Hasičského a záchranného zboru v Rožňave Jána Egriho. Vrak totiž ležal niekoľko sto metrov od vodného zdroja Eveteš v Národnom parku Slovenský kras a v blízkosti národnej kultúrnej pamiatky Hrušovská jaskyňa. Hasičov však dnes trápi skôr to, čo bude nasledovať. „Nebol to prvý a určite ani posledný kamión, ktorý tam spadol,“ konštatoval Egri. Preto je potrebné takéto situácie „raz a navždy vyriešiť k spokojnosti tak, aby netrpela ani ekológia, ani celý región“. Egri pritom upozornil, že v súčasnosti rožňavskí hasiči nemajú adekvátnu techniku na odstraňovanie vrakov.

Podľa neoficiálnych údajov ročne cez Slovensko tranzituje asi 750 tisíc kamiónov, pričom havaruje asi 6100 nákladných vozidiel, vrátane autobusov. Konateľ spoločnosti Jefta SOS Truck Slovakia Mariána Ürgeho informoval, že iba jeho firma mesačne v priemere zasahuje pri 38 havarovaných nákladných vozidlách, z ktorých asi z 20-tich vyteká nafta, oleje a iné nečistoty.

debata chyba
Články podľa značiek