Nové štáty únie predbehli staré v počte nehôd

Existuje štatistika, podľa ktorej budúce členské štáty EÚ už predbehli súčasných 15 členov: je ňou bilancia úmrtnosti na cestách. Od pádu komunizmu v roku 1989 na cestách štátov strednej Európy zahynulo vyše 150.000 ľudí.

22.04.2004 13:15 , aktualizované: 13:17
debata

Stačí cestovať po poľských cestách, ktoré lemujú malé kríže na pamiatku obetí dopravných nehôd, aby si človek uvedomil ich tragický rozsah v tejto časti Európy, napísal Jean-Luc Testault vo fíčri francúzskej agentúry AFP.

Napriek miernemu celkovému zlepšeniu, ktoré pristupujúce štáty dosiahli okolo roku 1998, následkom dopravných nehôd ešte stále ročne zomiera vyše 10.000 osôb. V roku 2001 ich podľa štatistického úradu EÚ (Eurostat) bolo 10.546.

V desiatich nových štátoch EÚ žije 75 miliónov obyvateľov, ktorí vlastnia približne 21 miliónov motorových vozidiel. Pre porovnanie: v Nemecku, ktoré má 82 miliónov obyvateľov a viac ako dvojnásobný počet áut (43,5 milióna), prišlo na cestách o život 6972 ľudí. Nemci pritom najazdia aj oveľa viac kilometrov.

AFP konfrontovala údaj o úmrtnosti pri dopravných nehodách aj s najcivilizo­vanejšou krajinou v EÚ v oblasti dopravnej bezpečnosti: Veľkou Britániou. Tam na cestách zomiera šesť ľudí na 100.000 obyvateľov, kým napríklad v Poľsku 14,3 a v Lotyšsku rekordných 21,9. Ide o údaje za rok 2001.

Jednu z príčin tohto javu vidí špecialistka na bezpečnosť dopravy Helve Lohmusová z Estónska v tom, že po páde komunistického režimu si mnohí motoristi mysleli: na ceste mám absolútnu slobodu, môžem si robiť, čo chcem.

Pod nehodovosť sa negatívne podpisuje aj požívanie alkoholických nápojov, hoci niektoré štáty schválili veľmi prísne zákony: napríklad na Slovensku, ani v Česku sa už alkohol v krvi pri riadení vozidla netoleruje. V Poľsku je alkoholom zapríčinené každé desiate úmrtie na cestách.

Ďalšou príčinou vysokej nehodovosti v pristupujúcich štátoch je zlý technický stav automobilov. Popri zastaraných vozidlách komunistickej výroby, napríklad trabantoch a ladách, jazdia aj staré autá západných výrobcov. Aj to najmenšie nové auto stojí dvoj- až trojnásobok čistej priemernej mzdy.

Zvýšená motorizácia po roku 1990 má za následok preplnenie ciest, ktorých stav stále nie je dobrý. V mnohých pristupujúcich krajinách chýbajú diaľnice, alebo ich sieť je nedostačujúca. Dopravná polícia nemá dostatok techniky: napr. v Maďarsku je len 103 radarov, kým v susednom Rakúsku ich môžu používať 1200.

debata chyba
Články podľa značiek