Zmluvy s Kiou zostanú naďalej tajné

Napriek tomu, že šéf automobilky Hyundai/Kia pri podpísaní investičných zmlúv súhlasil so zverejnením tých častí zmlúv, ktoré súvisia s verejnými výdavkami, minister hospodárstva SR Pavol Rusko v pondelok uviedol, že zmluvy zverejnené nebudú.

04.05.2004 06:49 , aktualizované: 06:51
debata

Výška plánovaných výdavkov z verejných fondov je však podľa ministra známa a predstavuje 8,8 miliardy Sk. Podrobnejšie členenie štátnej podpory medzi individuálnu štátnu pomoc a podporu regiónu prisľúbil Rusko zverejniť na internetovej stránke ministerstva. Publikované majú byť neskôr podľa jeho slov aj zmluvy pri prevode spoločností Govinvest I. a II., ktoré pre juhokórejských investorov vysporiadajú a pripravia celú plochu. Minister pritom ubezpečil, že podpísané zmluvy sú v súlade s platnou legislatívou SR a kritériami Európskej únie, ako aj dobrými mravmi.

Hoci zverejnené podmienky zmluvy v týždenníku Domino fórum minister jednoznačne nevyvrátil, označil ich interpretáciu za nekorektnú a nekompetentnú. „…je mi veľmi ľúto, že niekto zverejní niečo, čo malo byť utajené, a zrejme to neboli novinári, ktorí tento krok podnikli,“ uviedol ďalej. „Ja za to nemôžem, že sa to podarilo. Tak nech mi to odpustia tí, ktorí nás nenávidia tak, že by nás chceli utopiť v lyžičke vody. Tu nejde o mňa,“ naznačil.

Týždenník upozornil, že takmer 9 miliárd Sk, ktoré od slovenskej vlády získa juhokórejská automobilka Kia na výstavbu nového závodu pri Žiline, nemusí byť ešte pre daňových poplatníkov konečnou sumou. Navyše, zo zmluvy vyplýva, že ak by investor svoj projekt z nejakého dôvodu v Žiline ukončil, nemusí vláde SR vrátiť už uvoľnené investičné výpomoci.

V zmluve je údajne uvedené, že skutočná výška štátnej pomoci pre regionálny rozvoj bude závisieť od skutočnej výšky nákladov, ktoré vzniknú firme Kia. Ak by teda Kia zainvestovala viac ako prvotne zverejnených 30 miliárd Sk, môže si od vlády nárokovať ďalšie zdroje. Zo zmluvy týždenník zverejnil aj ďalšie časti, ktoré poukazujú na to, že Kia nie je nútená celý projekt aj reálne dokončiť, a ak by k tomu došlo, nemusí štátu vracať už získanú štátnu pomoc. Navyše, podľa týždenníka sa vláda zaviazala aj k tomu, že urobí „všetky možné kroky“, aby v 100-kilometrovej vzdialenosti od Žiliny nevznikla žiadna iná konkurenčné automobilka či výrobca automobilových komponentov. Len neďaleko sú ale aj hranice Poľska a Českej republiky a je veľmi problematické, ako chce Slovensko voči podnikateľským zámerom zasahovať. Prehnaná ústretovosť vlády sa podľa Domino fóra prejavila aj v tom, že Kia má od zmluvy právo odstúpiť len s 30-dňovou výpovednou lehotou, ale pre Slovensko je to až polročná lehota.

debata chyba
Články podľa značiek