Benzín bude v lete oveľa drahší ako vlani

Najmenej o sedem korún za liter benzínu a šesť korún za liter nafty viac budú motoristi platiť v priebehu tohto leta v porovnaní s letom 2003. Práve v čase letných dovoleniek, keď je spotreba motorových palív počas roka najvyššia, by sa totiž mali podľa analytikov ešte zvyšovať súčasné vysoké ceny ropy.

14.05.2004 07:06
debata

Rovnako nepriaznivý vplyv na ceny benzínov a nafty by mal mať aj vývoj kurzu koruny oproti doláru, za ktorý výrobcovia ropu kupujú.

Bez posilnenia koruny alebo zníženia cien ropy výrobcovia motorové palivá zlacniť nemienia. K zlacneniu by pristúpili v prípade zníženia daní, ktoré od augusta 2003 tvoria asi 60 percent cien. Dane chce pre neúmerné ceny motorových palív znížiť napríklad susedné Poľsko. Slovenské ministerstvo financií sa však neobáva, že by drahý benzín spôsobil výraznejší rast cien iných tovarov. Rezort preto na daniach ustúpiť nemieni. Podľa poradcu ministra financií Petra Papanka navyše môže byť zvýšenie cien ropy len krátkodobé.

,,Všetko nasvedčuje tomu, že ceny ropy ostanú v lete blízko rekordných úrovní," hodnotí však analytik spoločnosti Colloseum Kamil Bednář. Podľa neho by pritom mohla ropa Brent na londýnskej burze v priebehu leta ešte zdražieť, v porovnaní so súčasnými hodnotami o dva doláre, keď by atakovala hranicu 39 dolárov za barel. Súčasný kurz dolára by sa podľa analýzy Slovenskej sporiteľne mohol na konci leta vyšplhať zo súčasných 33,90 koruny za jeden dolár na 34,60 Sk.

Letné ceny

Leto 2004

  • Nat. 95 – vyše 36 Sk/liter
  • Nafta – vyše 33 Sk/liter

Leto 2003

  • Nat. 95 – 29 Sk/liter
  • Nafta – 27 Sk/liter

Štát nemieni zo zdanenia benzínov poľaviť

Štát ani predajcovia nemienia zľaviť zo ziskov, ktoré v súčasnosti dosahujú pri predaji motorových palív. Ministerstvo financií inkasuje z každého predaného litra benzínu Natural 95 na daniach 21,24 Sk. Predajca utŕži zvyšných 14,66 Sk. V prípade štátu aj v prípade predajcov sú tieto zinkasované peniaze vyššie ako napríklad v susednom Česku.

Slovnaft získava podľa prepočtov Pravdy v súčasnosti z jedného predaného litra Naturalu 95 na Slovensku asi o 1,20 Sk viac ako v Čechách. V prípade motorovej nafty je rozdiel v neprospech slovenského spotrebiteľa asi 30 halierov. Slovenský rozpočet zase dostane z litra Naturalu 95 asi o 60 halierov viac ako český. Z každého litra predanej motorovej nafty dokonca do slovenskej štátnej kasy pribúda viac o 2,10 Sk.

,,Ceny závisia od trhových podmienok," vysvetľuje hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová. Slovnaft už viackrát zdôraznil, že svoje ceny na slovenskom a českom trhu prispôsobuje konkurencii.

Ministerstvo financií zase zdôrazňuje, že cenu má v rukách výrobca. ,,Ak by sme aj znížili daňové zaťaženie, kto nám zaručí, že predajcovia primerane tomu znížia ceny motorových palív?" upozorňuje poradca ministra financií Peter Papanek.

Rezort vlani získal do rozpočtu zo spotrebných daní z minerálnych olejov 25,8 miliardy korún. Tento výnos mu okrem iného zabezpečila aj úprava daní v auguste 2003, po ktorej zdraželi benzíny a nafta asi o tri koruny. ,,Komplexnejšie hodnotenie dosahov daňovej reformy na tohtoročný rozpočet zatiaľ nie je možné. Preto je v súčasnosti predčasné otvárať diskusiu o zmene výšky zdanenia. V prípade pozitívneho vývoja verejných financií je však scenár znižovania daní reálny," dodáva Papanek.

Ceny motorových palív by sa mali podľa analytikov v priebehu leta ešte zvyšovať. Podľa Kamila Bednářa zo spoločnosti Colloseum je reálne, že cena ropy Brent na londýnskej burze by mohla vzrásť zo súčasných 37 až na 39 dolárov za barel (159 litrov). Na trhu je totiž v súčasnosti vysoký dopyt po rope, ktorý reaguje na zvýšenú spotrebu ropných výrobkov v USA a Číne.

Podľa analytikov bude dôležité budúcotýždňové zasadnutie krajín kartelu OPEC, ktoré pokrývajú asi tretinu dennej spotreby ropy vo svete. Cena ropy by mohla klesnúť, ak by členské štáty výraznejšie zvýšili súčasnú ťažbu. OPEC môže totiž pri vysokých cenách stratiť niektoré časti trhu, napríklad na úkor Ruska. ,,OPEC má výhodu v tom, že sedí na väčšine známych zásob ropy. Dlhodobo tak bude silný, aj keď bude v podiele na trhu krátkodobo strácať," myslí si analytik spoločnosti Colloseum Jiří Šťastný.

Nepriaznivý vplyv na letné ceny benzínov a nafty by mal mať aj vývoj kurzu koruny oproti doláru, za ktorý výrobcovia ropu kupujú. Podľa analýzy Slovenskej sporiteľne by sa mohol dolár na konci leta dostať zo súčasných 33,90 koruny za jeden dolár na 34,60. Podľa analytika banky Juraja Kotiana je jedným z dôvodov takéhoto vývoja predpoklad zvyšovania úrokových sadzieb v USA.

debata chyba
Články podľa značiek