Dopravcovia vyzývajú tankovať v cudzine

Slovenskí dopravcovia ako aj veľké priemyselné podniky združené v Klube 500 kritizujú ministerstvo financií za jeho neochotu reagovať na zdražovanie pohonných látok znížením spotrebných daní.

20.05.2004 16:15
debata

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia dokonca vyzvalo všetkých svojich členov, aby už netankovali pohonné látky na území Slovenska, ale aby tak robili v okolitých krajinách Česku, Poľsku a Rakúsku. Klub 500 by zas privítal aj širšiu kontrolu cenotvorby Slovnaftu.

Podľa generálnej tajomníčky ČESMAD Kataríny Vinceovej je totiž v týchto krajinách napriek všeobecnému zdražovaniu ropy cena palív prijateľnejšia a tamojšie vlády tam zaviedli aj nižšie dane ako Slovensko. „Tam vlády na daniach nezarábajú tak ako na Slovensku. Združenie ČESMAD bude vplývať na dopravcov, aby na protest až do vyriešenia situácie míňali financie na pohonné látky mimo územia Slovenska,“ uviedla Vinceová.

Najsilnejší slovenský predajca palív Slovnaft v súčasnosti predáva svoju naftu za 34,20 Sk/l. Cena v Českej republike je ale podľa Vinceovej len na úrovni 32,70 Sk/l, v Rakúsku je to 32,10 Sk/l a v Poľsku dokonca len 25,80 Sk/l. Do značnej miery je to podľa nej vyvolané tým, že Slovensko svojou spotrebnou daňou na naftu na úrovni 14,5 Sk/l minimálne hranice Európskej únie prekračuje až o 2 koruny. V ČR je daň na naftu len vo výške 13,45 Sk/l a Rakúsko a Poľsko rôznymi vyjednanými výnimkami majú svoje sadzby dokonca pod spodnou hranicou únie. V Rakúsku je to 11,55 Sk/l a v Poľsku len 9 Sk/l.

„ČESMAD opätovne apeluje na ministerstvo financií, aby začalo konať a riešiť nepriaznivú situáciu. Združenie dopravcov je znepokojené jeho nečinnosťou,“ informovala Vinceová. Klub 500, združujúci podniky s viac ako poltisíckou zamestnancov, sa k takejto požiadavke pripája. „Ministerstvo financií strká hlavu do piesku. Týmto spôsobom zdiera slovenských podnikateľov a teší sa, že sa mu zvyšujú príjmy štátneho rozpočtu,“ povedal výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.

Hovorca ministerstva Peter Papanek však zdôraznil, že rezort neurčuje konečné ceny pre spotrebiteľov, ale je to ich výrobca či predajca. Navyše, v Maďarsku je cena palív stále vyššia ako na Slovensku aj napriek tomu, že južný sused už aktuálne k zníženiu daní naozaj pristúpil. Papanek pripomenul, že ministerstvo financií neustále sleduje vplyv zdražovania palív na celkovú infláciu a ak by naozaj dochádzalo k prekračovaniu jej tohtoročného rámca na úrovni 8,1 %, asi dôjde k zásahu. Zatiaľ k takejto hrozbe ale nedochádza. Zdražovanie palív je podľa neho vyvolané rastúcou cenou ropy na svetových trhoch a postupným posilňovaním dolára voči slovenskej korune.

Papanek dodal, že posledné zvyšovanie spotrebných daní na palivá bolo spojené aj so znížením dane z príjmu, čo ale podnikatelia naopak veľmi vítali. Teraz ministerstvu financií vyčítajú získavané príjmy zo spotrebných daní, ale zároveň podľa Papanka tie isté skupiny lobujú a tlačia na zvyšovanie výdavkov do budovania infraštruktúry a diaľnic.

Podľa Gregora z Klubu 500 stojí ale za vysokým rastom cien palív aj nedostatočná kontrola cenotvorby. „Klub 500 vyzýva zodpovedných úradníkov, aby sa pozreli napríklad na cenotvorbu spoločnosti Slovnaft, ktorá veľmi rada ceny benzínov upravuje smerom hore. Jej reakcia na znižovanie cien ropy už zďaleka nie je taká rýchla a značná,“ povedal Gregor. Slovnaft však už dlhodobo uvádza, že svoje ceny prispôsobuje iba vývoju cien ropy. V ČR však Slovnaft svoje palivá už ponúka lacnejšie, čo je ovplyvnené tým, že je tam oveľa širšia konkurencia predajcov.

debata chyba
Články podľa značiek