O možnosti zníženia marže rokoval v piatok minister financií Ivan Mikloš s generálnym riaditeľom Slovnaftu Vratkom Kaššovicom, s ktorým sa dohodol, že analýzy ministerstva prerokujú so Slovenskou asociáciou petrolejárskeho priemyslu a obchodu. Mikloš požiadal aj predsedníčku Protimonopolného úradu, aby vo veci cien benzínu úrad konal.
Ministerstvo financií však aj naďalej nevidí dôvod na zníženie spotrebných daní z pohonných hmôt. „Zatiaľ nie sú dôvody reagovať na zvyšovanie cien,“ uviedol ďalej Mikloš, podľa ktorého rezort financií podrobne sleduje vývoj cien ropy na svetových trhov. „Zatiaľ však nie je jasné, či ide o dočasný výkyv alebo o dlhodobú tendenciu, čo sa týka výšky cien ropy,“ dodal. Daňová politika by však podľa neho nemala byť nástrojom na riešenie krátkodobých výkyvov na komoditných trhoch. V prípade, že by išlo o dlhodobý trend, ministerstvo by uvažovalo aj o reakcii na takýto vývoj.
Ministerstvo nechce výpadok daní
Prípadné zníženie spotrebnej dane pri benzíne o 1 Sk na liter a u nafty o 2 Sk na liter, ako navrhuje opozičná strana Smer, by podľa Mikloša za polrok spôsobilo výpadok štátnych príjmov vo výške 2 mld. Sk. Ako však dodal, je presvedčený, že štát má dôvod zasiahnuť, iba ak sú ohrozené ciele inflačného vývoja, fiškálne ciele alebo kúpna sila. Inflačné ciele by boli ohrozené, ak by cena ropy dlhodobo zostala na súčasnej úrovni alebo by vzrástla. „Výkyv inflačných cieľov o desatinu percenta by som nepovažoval za zásadný, väčšie výkyvy by si však vyžadovali reakciu,“ dodal Mikloš. Rokovania s Národnou bankou Slovenska však podľa Mikloša potvrdili, že vývoj cien inflačné ciele na tento rok neohrozuje.
Rast cien benzínu brzdí posilňovanie
Ako ďalej uviedol Mikloš k znižovanie spotrebných daní z pohonných hmôt v Maďarsku a Poľsku, vlády oboch krajín odôvodňujú tento krok ohrozením svojich inflačných cieľov. Na Slovensku však napríklad rastúce svetové ceny ropy čiastočne eliminovalo posilňovanie slovenskej koruny voči americkému doláru a euru.
„V Poľsku však došlo k znehodnoteniu zlotého voči euru, a preto tam tento eliminačný mechanizmus nefungoval,“ dodal Mikloš. Zníženie spotrebnej dane v Poľsku o zhruba 0,44 Sk na liter sa podľa ministerstva nemusí prejaviť znížením cien pohonných hmôt.
„To, že zníženie dane sa nemusí prejaviť na cene benzínu, je ďalší problém, na ktorý poukazujeme,“ uviedol šéf rezortu financií. V Maďarsku zase podľa Mikloša nerozhodli o znížení sadzby dane, ale schválili mechanizmus na regulovanie vývoja cien pohonných hmôt. Ak cena benzínu počas dvoch za sebou idúcich týždňov presiahne 250 forintov za liter, potom sa spotrebná daň upraví tak, aby cena neprekročila 248 forintov.