Na Slovensku Dacia Logan za 200-tisíc nebude

,,Bola to tak trochu stávka, no rozhodne nie hazard, keď som v roku 1998 vytýčil projekt vývoja automobilu, ktorý by mal dosiahnuť štartovaciu maloobchodnú cenu 5000 eur vrátane DPH Mnohí neverili, no dnes môžem povedať, že sa nám podarilo to, čo ešte nikomu inému pred nami,“ povedal Louis Schweitzer, generálny riaditeľ automobilky Renault, na tlačovej konferencii k svetovej premiére nového modelu Logan.

08.06.2004 03:34 , aktualizované: 03:38
debata

Tento sa bude predávať pod značkami Dacia a Renault mimo západnej Európy. Jeho úlohou je odštartovať motorizáciu v krajinách, kde je vlastníctvo automobilu stále skôr výnimkou ako samozrejmosťou. Ťažisko odbytu bude v štátoch východnej Európy, Južnej Ameriky až po Afriku a Áziu.

Za dvestotisíc len v Rumunsku

Cena päťtisíc eur, teda približne 200 000 Sk, má však malý háčik. Bude závisieť od rôznych daňových a colných faktorov,. Možnosť kúpiť Logan v základnej výbave v tejto cene teda nebudú mať všetci. Prioritu dostanú Rumuni, no až potom, keď skončí výroba niektorých modifikácií súčasnej Solenzy.

Sám produkt je však naozaj od základu koncipovaný na čo najväčšiu redukciu nákladov. Inžinieri Technocentra Renaultu v Guyanacurte, však nemohli zľavovať z vopred definovaných nárokov na priestrannosť, bezpečnosť, ohľaduplnosť k životnému prostrediu aspoľahlivosť. Logan spĺňa emisné normy Euro 4, ponúka šancu prežiť haváriu pri rýchlosti 54 km/h bez vážnych zranení a dokáže odviezť päť dospelých ľudí vrátane batožiny s objemom 510 litrov. To všetko za cenu nižšiu, ako je cena Daewa Matiz či Fiatu Panda.

Čo najviac za menej peňazí

Filozofia Design to cost začala už pri vývoji, kde sa podarilo obísť vďaka digitálnym simuláciám náročnú a finančne nákladnú výrobu prototypov. Úspora nákladov predstavovala 20 miliónov eur.

Ďalším významným krokom bolo využitie čo najväčšieho počtu už existujúcich komponentov. Logan je preto postavený na modifikovanej platforme B aliancie Renault-Nissan pre vozidlá nižšej triedy. Predná náprava pochádza z Renaultu Clio a zadná vychádza z konštrukcie nového Renaultu Modus. Osemventilové motory rodiny K sú už takisto dobre osvedčené napríklad z modelov Twingo a Clio. Päťstupňové prevodovky pochádzajú z Renaultu Laguna. Podobné je to s kľučkami, mnohými ďalšími detailami.

To, čo neexistovalo, bolo potrebné vyvinúť. V takomto prípade dodržiavali inžinieri Renaultu prísnu disciplínu. Nebolo povolené nič, čo by zvyšovalo cenu. Logan je preto vybavený palubnou doskou vyrobenou z jedného jediného plastového výlisku či výfukovým potrubím v celku.

Ďalším dôvodom, prečo bude Logan najlacnejším moderným autom tejto planéty, je použitie jednoduchších výrobných technológií a materiálov. Dizajn je navrhnutý tak, aby karoséria, vyrobená z bežných ocelí, nemala ostré hrany, a teda zjednodušovala proces lisovania. Počíta sa aj s vysokým podielom využitia lacnej pracovnej sily v krajinách, kde sa bude Logan vyrábať. Ušetrí sa aj na doprave, pretože Logan budú produkovať až v piatich závodoch, čo najbližšie k budúcimzákaz­níkom.

Robustnosť, modernosť a dostupnosť

Výsledkom tejto snahy je robustne pôsobiaci štvordverový sedan, prispôsobený požiadavkám krajín s nekvalitnou infraštruktúrou a relatívne chudobným obyvateľstvom, ktoré očakáva od auta spoľahlivosť a nízke prevádzkové náklady Podvozok je v porovnaní s európskymi modelmi zvýšený až na 155 milimetrov a motory Renault so zmenenou charakteristikou a novými vačkovými hriadeľmi si poradia aj s nekvalitným 91-oktánovým benzínom. Prevodovka má kratšie odstupňované prvé tri prevodové stupne, aby mal Logan dostatok síl pri veľkom zaťažení. Karoséria je protikorózne chránená, so zárukou na šesť rokov. Výmenu filtrov budú musieť majitelia vykonávať len po každých 30 000 kilometroch.

Hoci Renault už svoju novú pýchu predstavil novinárom z celého sveta, mnohé údaje, najmä tie prevádzkové, zostávajú zatiaľ tajomstvom. Isté je, že Logan bude vybavený benzínovými motormi s objemom 1,4 (55 kW) alebo 1,6 (64 kW) litra. So silnejším má dosahovať maximálnu rýchlosť 175 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerovať za 11,5 sekundy. Vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti, len 975 kg, bude dosahovať priemernú spotrebu 6,8 litra benzínu na sto kilometrov.

Priestor ako v Mégane

Ďalším silným tromfom má byť priestrannosť. Dĺžkou prekonáva Kiu Rio a výškou porazí Daewoo Kalos. Na zadných sedadlách odvezie troch dospelých cestujúcich s výškou 190 cm, pričom nad ich hlavami zostane rezerva 25 mm. Priemerný priestor na kolená je 185 mm. Vnútornou zadnou šírkou vo výške lakťov sa Logan dokonca približuje parametrom Vel Satisu!

Základná verzia bude mať veľmi skromnú výbavu a nelakované nárazníky. Vyššie verzie Ambiance a Lauréate sa už budú môcť pochváliť chrómovou čelnou mriežkou, 15-palcovými diskami, lakovanými nárazníkmi či hmlovými svetlami. Pre Logan sú za príplatok pripravené dva airbagy, ABS, autorádio s CD prehrávačom, hliníkové disky a tiež klimatizácia.

Logan sa začne predávať na jeseň tohto roka. Na Slovensku sa predstaví v októbri pod značkou Dacia. V horizonte roku 2007 pribudne kombi a úžitkový furgonette. V tomto čase by už mal byť pre Logan k dispozícii aj vznetový motor. Do roku 2010 plánuje Renault vyrábať v piatich podnikoch až 700 000 Loganov.

debata chyba
Články podľa značiek