Naopak, takmer za všetkými sledovanými značkami sa našincovi oplatí vycestovať do Čiech či Poľska. Ako dopĺňajú majitelia autobazárov, slovenské ceny sú v porovnaní s Českom asi o desať percent vyššie.
Podľa prieskumu Pravdy je zo siedmich uvádzaných krajín však Česko vo všeobecnosti najlacnejšie. Neplatí to pritom len o domáckej značke Škoda. Hoci práve o ňu prejavujú najväčší záujem tiež samotní Slováci.
,,Najväčší dopyt je po škodovkách. Majú najlacnejší servis a dostupné súčiastky," tvrdí predajca z autobazáru Darex. Ako dodáva, zákazníci sú do ojazdeného vozidla zvyčajne ochotní investovať sumu do 200-tisíc korún.
Za Škodou Fabiou sa však podľa tabuľky oplatí Slovákovi vycestovať aj do Holandska či Poľska. Samozrejme, nesmie zabúdať na všetky poplatky, ktoré pri dovoze zo zahraničia musí k cene auta pripočítať. V tomto prípade by pri škodovke zvíťazilo asi domáce Česko. Škoda Fabia sa tu dá zohnať v prepočte od 172-tisíc slovenských korún, Škoda Octavia od 216-tisíc korún.
O cene vozidla často rozhodne to, ako je daná značka zastúpená v konkrétnom štáte alebo v regióne.
,,Neplatí to len o domácich trhoch, teda či predávate auto na východe alebo západe krajiny, ale aj pre štáty. Pre fiaty v Poľsku, škodovku v Čechách a suzuki v Maďarsku," dodáva Peter Jelačič z firmy EurotaxGlass's.
Podľa výsledkov prieskumu vyjde Fiat Punto Slováka naozaj najlacnejšie v Poľsku, kde zaň zaplatí asi 166-tisíc korún. Na Slovensku by bolo treba až 190-tisíc korún.
Pri ojazdenom aute však rozhoduje viacero vplyvov. Okrem imidžu značky to môže byť napríklad aj objem motora. Drahé luxusné auto totiž stráca na cene oveľa rýchlejšie ako vozidlo z nižšej kategórie. To isté platí pri autách s vyššou kubatúrou. Často však rozhoduje aj samotné zázemie značky, dostupnosť jej náhradných dielcov či servisov.
Pre našinca je dôležitý tiež fakt, že od prvého mája sa dajú ojazdené autá dovážať na Slovensko lacnejšie. Colníci totiž prestali vyberať daň z pridanej hodnoty, ktorá dovezené autá predražovala o 19 percent, čiže takmer o pätinu. Auto dovezené z krajín únie tak už nový zákazník nepreclieva na hranici, pretože to zaplatil prvý majiteľ. V tomto prípade nerozhoduje krajina výroby, ale či je auto kúpené v štátoch Európskej únie.
Model auta | SR | Česko | Rakúsko | Nem. | Maďarsko | Holand. | Poľsko |
Škoda Fabia 1.4 44 kW 5d | 190000 | 172800 | 227200 | 230000 | 239320 | 166000 | 178555 |
Škoda Octavia 1.6 GLX 74kW | 293500 | 261120 | 301200 | 306000 | 331080 | 290000 | 280462 |
VW Golf IV 1.4 55kW 5d | 291000 | 268800 | 390400 | 322000 | 313100 | 426000 | 275236 |
VW Polo III 1.4 44kW 5d | 206000 | 193280 | 287200 | 298000 | 241800 | 270000 | 239525 |
Renault Clio 1.4 RN 55kW 5d | 216500 | 200960 | 259200 | 264000 | 242730 | 254000 | 215137 |
Peugeot 206 1.1 XR 44kW 5d | 186000 | 172800 | 254400 | 246000 | 247845 | 298000 | 206427 |
Fiat Punto 1.2 44kW 5d | 190000 | 175360 | 232400 | 216000 | 216225 | 262000 | 166361 |
Opel Corsa B MJ97 1.0 12V 40kW 5d | 192000 | 156160 | 240000 | 274000 | 205530 | 250000 | 189878 |
Zdroj: EurotaxGlass's, www.eurotax.sk
Pozn.: ide o 4-ročné autá, rok prihlásenia – 2000