Kia získala od štátu viac ako Peugeot

Slovensko bolo v záujme získania novej automobilky juhokórejského Hyundai/Kia ochotné začiatkom tohto roku pristúpiť na významne širšie požiadavky ako si vyjednal ešte na prelome rokov 2002 a 2003 francúzsky PSA Peugeot-Citroën.

19.07.2004 17:44 , aktualizované: 20.07.2004 11:31
debata

Juhokórejskej firme sa vláda SR dokonca zaviazala, že do konca roku 2007 nebude zvyšovať 19-percentnú daň z príjmu právnických osôb. Rovnako Slovensko musí Hyundai/Kia zabezpečiť, že v jeho pracovnom práve nepríde k takým zmenám, ktoré by viedli k viac ako 20-percentnému nárastu nákladov na pracovnú silu.

Vyplýva to zo zverejnených investičných zmlúv s tým, že pokiaľ by Slovensko predsa len spomenutú daň zdvihlo, alebo by výraznejšie zmenilo svoje pracovné právo, musí investorovi zaplatiť náhradu škody, a ten môže dokonca z celého projektu odstúpiť bez vyvodenia akejkoľvek zodpovednosti voči SR. Hlavne Nemecko, ako najsilnejšia ekonomika Európskej únie, pritom dosť ostro vystupuje voči nižším daniam východoeurópskych krajín. V únii sa začína rozbiehať diskusia o určitom zjednotení dane z príjmu podnikov aj keď SR ostro protestuje a chce zachovať doterajšiu voľnosť členských krajín.

Tak juhokórejskej ako aj francúzskej automobilke bude pritom vláda SR investičnými stimulmi vykrývať ich investície do výšky 15 percent, tak ako to maximálne povoľuje EÚ. PSA však v Trnave zainvestuje až 700 miliónov EUR, zatiaľ čo juhokórejské firmy Kia Motors a Hyundai Mobis v súhrne len minimálne 550 miliónov EUR. Okrem bežných 15-percentných stimulov má Kia v SR tiež presadené, že krajina za viac ako 20 miliárd Sk dokončí ešte do záveru roka 2006 diaľnicu medzi Bratislavou a Žilinou.

Rozdiel je ale nielen vo výške investície ale dokonca aj v prísnosti vynucovania záväzkov zo strany investora. Verejnosti je už totiž dávnejšie známe, že vláda juhokórejských investorov ani vyslovene nezaviazala k potrebe dokončenia investície, nakoľko za to nie sú stanovené žiadne sankcie. Vo zverejnenej zmluve s PSA sa ale uvádza, že investor sa v prípade získania stimulov zaväzuje svoju investíciu dokončiť. Ak by sa projekt nezrealizoval, Slovensko od investora tiež ihneď dostane späť trnavský pozemok aj s už zrealizovanými stavebnými prácami.

Spoločné výhody pre investorov napríklad spočívajú v tom, že v 100-kilometrovom okruhu okolo ich fabrík nebudú môcť byť postavené iné závody podobného zamerania. Spoločné v oboch zmluvách je aj vytvorenie priestoru na riešenie sporov v zahraničí. Všetky spory s PSA majú byť totiž posunuté na Londýnsky rozhodcovský súd a v prípade Hyundai/Kia to má byť podobná inštitúcia vo Viedni.

Obe nové fabriky zahraničných investorov majú spustiť výrobu po roku 2006 s obdobne vysokou produkciou asi 300 000 automobilov ročne. Celkové stimuly vrátané balíčkov, ktoré mohli byť poskytnuté aj nad rámec 15-percentnej pomoci povolenej z EÚ, predstavujú pre juhokórejské firmy 7,2 miliardy Sk a pre PSA to ma byť 6,3 miliardy Sk.

debata chyba
Články podľa značiek