„Pre podniky v pohraničných regiónoch je momentálne situácia ruinujúca,“ povedala dnes šéfka Spolkového zväzu čerpacích staníc a autoumývarní (BTG) Sigrid Pooková v Mindene. „Tankovaciu turistiku pozorujeme už niekoľko rokov. Ale vzhľadom na súčasné vysoké ceny ropy je teraz mimoriadne viditeľné,“ povedala.
V zahraničí je benzín výrazne lacnejší. Liter benzínu Super stojí v Poľsku až o 40 centov, čo je v prepočte asi 16 Sk, menej ako v Nemecku. Vo Švajčiarsku je lacnejší o 25 centov, vo Francúzsku o 10 až 12 centov. Extrémne cenové rozdiely nastávajú aj pri porovnaní s Rakúskom, Belgickom, Luxemburskom alebo východoeurópskymi krajinami, ako je Poľsko. Pohonné látky sú čiastočne lacnejšie aj v Holandsku. Pritom podnikom čoraz viac odpadá možnosť nahradiť straty obratu prostredníctvom iných tovarov alebo služieb. „Keď už zákazníci tankujú v zahraničí, prirodzene tam využívajú celú ponuku čerpacích staníc – od obchodu až po umytie auta,“ zdôraznila Pooková.
Ďalej varovala klientov pred prílišným nakupovaním benzínu v zahraničí. „Povolené je naplnenie nádrže. Jeden benzínový kanister ešte možno tiež naplniť. Ale čokoľvek navyše budú colné úrady posudzovať ako daňový únik.“ Odhliadnuc od toho, znamená pašovanie benzínu v aute tiež veľké nebezpečenstvo. „Môžete si predstaviť, čo sa stane, keď máte v aute 50 litrov benzínu a stane sa dopravná nehoda,“ dodala Pooková.
Podľa nej štát pocíti chýbajúce daňové príjmy. V Nemecku klesol aj predaj nafty. Moderné nákladné autá majú nádrže s takou kapacitou, že pri tranzitnej doprave často už nie sú odkázané na to, aby tankovali v Nemecku.