Pre ďalšiu automobilku je vhod východ

Šéf Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský v januári pre Pravdu predpovedal, že Kia skončí na Slovensku. Viac ako rok predtým pre týždenník Trend správne odhadol, že PSA Peugeot Citroën skončí v Trnave. Jeho predpoveď mu vyšla aj v prípade investície BMW v Lipsku. O rakúskej Magne Steyr, ktorá hľadá miesto pre svoj závod v súčasnosti, tvrdí, že šance Slovenska a Česka získať ju, sú vyrovnané.

20.08.2004 00:18
debata

Slovensko má teoretickú možnosť získať investíciu ešte jednej automobilky – rakúskej Magny Steyr. O akú firmu ide?

Magna Steyr nie je typická automobilka – vyrába niektoré technicky náročné modely na objednávku pre veľké automobilky. Tento rok napríklad začala vyrábať kabriolet Saab 9 – 3 a športovo – úžitkové BMW X 3. Za šesť mesiacov vyrobila toľko áut ako za celý minulý rok, takže nové kapacity potrebuje. Za ostatných desať rokov zvýšila dennú výrobu v Grazi zo 100 na 1 000 áut. Magna Steyr patrí do veľmi silnej skupiny Magna, ktorá by sa tento rok mohla prepracovať na tretie miesto medzi najväčšími dodávateľmi pre automobilový priemysel.

Kto má najväčšiu šancu uspieť zo známej štvorice: Slovensko, Česko, Maďarsko a Rumunsko?

Všetko bude závisieť od toho, pre ktorú veľkú automobilku bude Magna vyrábať. V súčasnosti je kľúčovým zákazníkom rakúskeho závodu – Daimler Chrysler. Kto to bude v novom závode? Niekto, kto potrebuje vyrábať luxusné, technikou nabité, zložité autá v pomerne malých sériách v Európe. Do úvahy pripadajú americké General Motors alebo Ford, takisto Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, ale aj Toyota alebo Honda. Pokiaľ bude ich kľúčovým zákazníkom Toyota, väčšiu šancu má Česko, pretože tam je už vybudovaná (pre projekt v Kolíne) sieť dodávateľov Toyoty. Ak by to bol Volkswagen či PSA, tak by sa Magna mala rozhodnúť pre Slovensko. Maďarsko nepredpokladám pre nedostatok pracovných síl. Rumunsko by mohlo byť preferované iba vtedy, ak by automobilku zásobovali cez more.

Ktorá zo slovenských lokalít najviac spĺňa predpoklady na takúto investíciu?

Východ Slovenska. Magne iste bude záležať na spoľahlivom železničnom spojení, pretože ide zväčša o hotové dielce prepravované v kontajneroch. Veľké a drahé vozidlá takisto treba prepravovať na solídnej úrovni. Tejto požiadavke východ Slovenska s napojením na širokorozchodnú železnicu a východné trhy Európy vyhovuje. Dodávatelia takejto automobilky tiež potrebujú dostatok materiálu – ocele a hliníka, čo by hlinikáreň v Žiari nad Hronom a U. S. Steel vedeli pre dodávateľov kvalitou zabezpečiť. Myslím, že aj špecializovaných pracovníkov do vysoko automatizovanej výroby by nebol problém medzi Prešovom a Košicami nájsť.

Magna by pravdepodobne mala podobnú podmienku ako Kia. Dostavať diaľnicu.

Diaľnica na Miškovec by sa stala nevyhnutnosťou aj s tlakom na budovanie ťahu Košice – Žilina, prípadne Košice – Zvolen.

V mnohých črtách je Magne Steyr podobný aj bratislavský Volkswagen. Ako to môže ovplyvniť rozhodovanie Mag­ny?

Pre slovenskú fabriku je veľmi dobré, že sa u nás na jednej platforme – väčšej skupine spoločných dielov a modulov – budú montovať tri autá – Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a pripravovaný Audi Pikes Peak. Pre Slovensko je to dobré aj preto, lebo Audi si vyžiadalo svojich vlastných dodávateľov. Inými slovami, núti svojich dodávateľov, ktorých má v Nemecku, aby prišli aj sem. To rozširuje „ponuku“, stabilizuje investorov pre dodávky a láka ďalších…

Ako zvýšili atraktívnosť Slovenska tri automobilky?

Stalo sa istým teritóriom pre automobilový priemysel, lebo sa tu udomácňujú tri rozdielne filozofie – nemecká, francúzska a kórejská organizácia výroby a spolupráce je iba v niečom spoločná. Prinášajú však svoje väzby na kľúčových dodávateľov. Menší dodávatelia tým dostávajú záruku, že ak budú u jedného výrobcu na projekte strácať, u druhého môžu získať ďalšiu prácu a poznatky. Nakoniec 20 z 25 najväčších svetových dodávateľov pre automobilový priemysel už je na Slovensku.

Niektorí dodávatelia sú už teraz na hrane svojich výrobných možností. Zvládnu ďalší rast produkcie?

Pozitívom výrobného programu Magny je, že by nezaťažoval tak výrazne a jednostranne dodávateľov. Tlak na dodávateľov by sa skôr rovnomerne rozložil. Výroba 10– až 15-, prípadne 30-tisíc kusov je oproti hromadne vyrábaným projektom, 200– alebo 300-tisícom, jednoduchšie splniteľná objednávka. Keďže Magna robí niekoľko modelov od rôznych automobiliek, nie je s ňou také vysoké riziko podnikať, ako keď pracujete s jednou automobilkou, ktorá vyrába dva modely, prípadne automobily na dvoch základoch.

Akékoľvek šance Slovenska môžu veľmi negatívne ovplyvniť problémy okolo výkupov pozemkov pre Kiu…

Klíma, ktorá vznikla okolo Kie, nebude prekážkou, ak sa splnia všetky dohodnuté podmienky. Pokiaľ podporíme ciele investora a termíny výstavby, nemalo by to spôsobiť žiadne komplikácie. Rozhodne, že rokovania aj s ostatnými investormi budú opatrnejšie.

Tradičná otázka: nie sú už tri automobilky príliš veľa? Počtom vyrobených áut na hlavu sa dostaneme na prvé miesto na svete a za Slovenskom ostane veľká diera.

Verejnosti sa môže zdať, že sme príliš závislí od automobilovej výroby. Ale keby ste si auto rozložili do poslednej súčiastky, zistíte, že tam nájdete niečo z každej časti priemyslu. Len podiel elektrotechniky stúpol v cene automobilu za 20 rokov 8-násobne, materiály v automobile a ich spracovanie sa zmenili podstatne. Okrem toho každý z dodávateľov, ktorí nie sú špecializovaní na automobilový priemysel, si udržiava aj dodávky pre ostatných. Zásobovať automobilky má pre dodávateľov význam najmä preto, že ťahajú rozvoj. Automobilky sú náročné z hľadiska času a cien, majú rozsiahly výskum v oblasti materiálov, energií a procesov.

debata chyba
Články podľa značiek