Renault odmieta, že Vel Satis zošalel

Francúzsky výrobca automobilov Renault sa ohradil proti tvrdeniu francúzskeho vodiča, že sa v jednom z jeho najšpičkovejších modelov Vel Satis kvôli poruche rútil takmer dvestokilometrovou rýchlosťou bez možnosti zastaviť. Automobilka chce požiadať sudcu, aby vymenoval nezávislého experta, ktorý by automobil znovu preveril. Technici Renaultu žiadnu poruchu nenašli.

07.10.2004 07:17 , aktualizované: 12:49
debata

Hicham Dequiedt (29), majiteľ Renaultu Vel Satis, v nedeľu počas cesty po diaľnici zistil, že nedokáže auto ovládať a rútil sa dvestokilometrovou rýchlosťou po ceste. V panike viackrát telefonoval polícii, musel kľučkovať medzi vozidlami a blížil sa k mýtnici na vyberanie diaľničných poplatkov. Tú radšej evakuovali, nakoniec sa však vodičovi podarilo Vel Satis zastaviť (ďalšie informácie v článku Vodiča unieslo vlastné vozidlo****).

Spoločnosť Renault nechala auto prehliadnuť technikmi a tí na ňom žiadnu poruchu nenašli. Pri kontrole bol prítomný aj nezávislý odborník. Podľa majiteľa auta nefungoval tempomat (zariadenie, ktoré dokáže udržiavať stálu rýchlosť bez toho, aby vodič musel držať nohu na plyne).

Hovorca Renaultu Gerard Lochard povedal, že testy nepreukázali žiadne problémy s elektronikou alebo brzdami a dodal, že brzdy sú dostatočne silné, aby Vel Satis zastavili. Vieme, že technicky sa niečo také nemôže stať, povedal hovorca:„Všetko, čo musíte urobiť, je stlačiť brzdu, to nie je zložité.“ Ak by sa niečo podobné stalo, museli by byť viditelné známky opotrebovania na brzdách. A tie neboli, tvrdí.

Pre šéfa Renaultu Louisa Schweitzera je takáto porucha nepochopiteľná. Mali sme prípady neočakávanej akcelerácie, ale nie problémy podobného typu, povedal Schweitzer.

Dequiedt však tvrdí, že stláčal bezdový pedál a takmer hodinu sa nič nedialo. Chcel vypnúť motor, ale Vel Satis nemá klasický kľúč, používa magnetickú kartu.

„Mal som nastavený tempomat na 130 km/h a blížil som sa ku kamiónu. Pridal som, aby som ho predbehol a vtedy, neviem prečo, sa tempomat splašil,“ povedal pre denník Le Berry Républicain.

Dequiedt zavolal na políciu a potom letel diaľnicou v sprievode policajných vozidiel. Snažili sa mi pomôcť, radili odpojiť prevodovku alebo vytrhnúť magnetickú kartu, ktorá nahrádza kľúč v zapaľovaní, popisoval situáciu vodič Renaultu. Nič z toho nešlo urobiť. Po mnohých násilných pokusoch a veľa kilometroch v rýchlosti 190 km/h sa mu podarilo zhasnúť motor a automobil zastaviť zotrvačnosťou.

Miestne dopravné správy každú štvrťhodinu oboznamovali vodičov na diaľnici zo situáciou. Posledná správa z divokej jazdy Renaultu hovorila, že automobil sa blíži k mýtnici, kde sa vyberajú diaľničné poplatky. Vel Satis bol od nej približne 30 kilometrov, keď sa mu podarilo zastaviť. Žandári nechali mýtnicu vypratať, zdvihli všetky závory a rozsvietili signálne svetlá, ktoré sa používajú pri prejazde mimoriadnych kolón.

debata chyba
Články podľa značiek