Dacia Logan: pridaná hodnota z Renaultu

Kto by si to bol pomyslel, hviezdou slovenskej automobilovej jesene bude nepochybne nová Dacia Logan. Auto, ktoré vyvolalo mimoriadny mediálny záujem v celej Európe. Nie preto, že by prinášalo revolučné technológie, inovatívny dizajn či extrémne nízku spotrebu. Jeho devízou má byť bezkonkurenčná cena.

13.10.2004 00:34
debata

Šéf koncernu Renault Louis Schwetzer stanovil základnú cenovú hranicu projektu X90 na 5 000 eur. Naozaj odvážne, ak nehovoril o trojdverovom miniautomobile, ale štvordverovom priestrannom sedane s trojhviezdičkovou bezpečnosťou a motormi plniacimi emisnú normu EURO IV. Po šiestich rokoch vývoja predstavil Renault ovocie svojej práce a my sme mali možnosť vyskúšať najlacnejšie moderné auto planéty, Daciu Logan, na prašných cestách tureckej Cappadocie.

Striedmy ale priestranný

Dizajn Loganu je diktovaný prísne racionálnymi pohnútkami. Nemožno mu však uprieť nadčasovosť a tiež snahu utajiť jeho lacný korienok. Na kamufláži sa v drahších modifikáciách podieľajú hliníkové disky kolies, lakované nárazníky a chrómová lišta prednej masky. Trojpriestorová karoséria pôsobí nepochybne vyváženejšie než v prípade Renaultu Thalia. Zvyknúť si treba vari len na mohutný zadný stĺpik, vďaka ktorému ušetrili konštruktéri výrobné náklady na druhé okienko v zadných dverách.

Logan však Thaliu prekonáva s prehľadom aj v iných parametroch. Napríklad rázvorom náprav 2 630 mm, ktorý je dokonca väčší než má Renault Mégane. Spolu s výškou karosérie 1 520 mm to znamená, že Logan si to môže teoreticky rozdať aj so súčasnými predátormi nižšej strednej triedy, akými sú Opel Astra, Volkswagen Golf či Peugeot 307. Keďže im konkuruje aj šírkou vo výške ramien, neprekvapí, že aj na zadných sedadlách nájdu traja dospelí slušný priestorový komfort.

Vodič sa však musí zmieriť s pevne uchyteným volantom a v lacnejších verziách aj so sedadlom bez výškového nastavovania. Po ergonomickej stránke je však kompromis Renaultu prijateľný. Platí to aj o prehľadnej stredovej konzole s ľahko dostupnými kruhovými a posuvnými ovládačmi.

Sedadlá sú tvarované veľmi jednoducho, no vďaka mäkšiemu čalúneniu sú pomerne pohodlné. Filozofia „Dizajn to Cost“ je však viac nápadná na strohých výplniach dverí a lacných sivých plastoch monoblokovej palubnej dosky. Solídnejšiu atmosféru dodáva interiéru len rozmerný prístrojový panel s dvojicou lemovaných analógových ukazovateľov.

Batožinový priestor s objemom 510 litrov môžu Loganu mnohí len závidieť. V záujme pevnosti a odolnosti karosérie však dostala prednosť pred sklápateľnými operadlami zadných sedadiel pevná priečka, takže prístup doň sa obmedzuje na otvor po zadným vekom.

Skromný, ale bezpečný

Veľa luxusu si pri cenovo orientovanom aute neužijete, no Logan nemusí byť voči posádke až taký skúpy. V strednom stupni vybavenia už nájdete posilňovač riadenia, palubný počítač a dopriať si môžete aj príplatkové elektrické predné okná či dokonca manuálu klimatizáciu. To, že Logan sa snaží držať krok aj s bezpečnosťou, dokladuje sériový airbag vodiča, predné bezpečnostné pásy s napínačmi a trojica trojbodových bezpečnostných pásov na zadných sedadlách. V drahších verziách nájdete airbag spolujazdca a dokonca ABS, BOSH 8, používané aj v aktuálnom Mégane.

Slabší, ale agilný

Motorizácia Loganu vychádza z osvedčených osemventilových zážihových štvorvalcov Renault objemu 1,4 (55 kW) a 1,6 (64 kW) litra, známych z modelov Kangoo či staršej generácie Clia. Výkonovo teda zodpovedajú štandardu predošlej generácie automobilov, čo určuje aj priemerné dynamické parametre. Výhodou motorov však je spoľahlivosť a schopnosť spaľovať aj menej kvalitné benzíny. Keďže sa pri Logane počíta s ich preťažovaním, sú naladené tak, aby mali dostatok krútiaceho momentu už pri nízkych otáčkach. V súlade s touto filozofiou boli upravené aj prvé tri prevodové stupne 5-stupňovej prevodovky, prevzatej z Laguny.

Logan teda nebol na testovacích jazdách žiadnym predátorom, no na druhej strane nemal problémy s prudkým stúpaním a ani pri rozjazde do prudkého svahu. Piaty prevodový stupeň mu zas garantoval úspornosť. Palubný počítač oznamoval pri oboch verziách spotrebu do osem litrov na 100 km. Osobne sme medzi Loganom 1,4 a 1,6 necítili veľké dynamické rozdiely, a tak by sme dali prednosť slabšej verzii v prospech bohatšej výbavy. Akustika motorov nijako nevybočuje z rámca štandardu bežného pri vozidlách nižšej triedy. Hlučnejšie sú len pri akcelerácii.

Komótny, no komfortný

Najpríjemnejším prekvapením Loganu je jeho podvozok, odvodený a upravený od modelov Clio a Modus. Väčšia svetlá výška 150 mm ho robí dokonale imúnnym voči obrubníkom a cestným nerovnostiam. Pneumatiky s vyšším profilovým číslom a mäkšie odpruženie sa hravo vyrovnávajú s nekvalitnými cestami. Aj pri prejazde tých najväčších nerovností a výtlkov počuť v kabíne iba veľmi tlmené rázy. To nebýva zďaleka štandard ani pri autách vyšších kategórií s neporovnateľne vyššou cenou. Daňou za komfortný, a pritom odolný podvozok je nižšia úroveň stability a tendencia k nakláňaniu karosérie. Zvlášť základná modifikácia bez skrutných stabilizátorov vás núti ku komótnejšiemu jazdnému štýlu. Opäť však nejde o žiaden extrém. Trajektória Loganu je dobre čitateľná aj pri prudkých zmenách smeru jazdy, takže okrem pískania pneumatík vás nečaká žiadne nepríjemné prekvapenie. Za svoju prácu sa nemusia hanbiť ani brzdy, odvodené z Thalie.

Lacný, no nie najlacnejší

Paradox je, že hoci si Logan získal takú veľkú pozornosť práve pre cenu, tá bola až donedávna najväčším tajomstvom. Jediné, v čom sa informácie o cene Loganu zhodovali, bolo, že za 5 000 eur vrátane dane ho budú predávať len v Rumunsku, no až po tom, čo sa rozbehne výroba najlacnejšej verzie bez lakovaných dielcov karosérie a množstva interiérových doplnkov. To bude až vtedy, keď v rumunskej Pitešti zastavia výrobu niektorých verzií starších modelov Dacie. Takže bolo zrejmé, že na auto za 200 000 Sk budú musieť slovenskí zákazníci zabudnúť. Tajomstvo ceny poodkryl importér až minulý týždeň. Všetko je jasné. Základný Logan 1,4i bude stáť 259 900 Sk. Ak ho však postavíme k cenovým konkurentom typu Fiat Panda, Daewoo Matiz alebo Hyundai Atos, pridaná hodnota z dielne Renaultu je absolútne neodškriepiteľná.

Technické parametre

  • Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 250 × 1 735 × 1 6­79
  • Batožinový priestor (l) 510
  • Pohotovostná hmotnosť (kg)975

Motor1,4i  1,6i

  • Počet valcov/ventilov 4/8 OHC 4/8 OHC
  • Maximálny výkon (kW/ ot.) 55/5500  64/5500
  • Krútiaci moment (Nm/ot) 112/3000  128/3000
  • Maximálna rýchlosť (km/h) 162 175
  • Akcelerácia 0 – 100 km/h 13,0 11,5
  • Priemerná spotreba na 100 km (l) 6,8 6,8
  • Cena od 259 900 Sk

Cenoví konkurenti

  • Daewoo Matiz 1,0i 284 000 Sk
  • Hyundai Atos 1,1i 269 000 Sk
  • Hyundai Getz 1,1i 5d Base 279 900 Sk
  • Fiat Panda 1,1i Active 299 900 Sk
  • Kia Picanto 1,0 LX  299 700

---------------------------
Ďalšie informácie nájdete v prílohe denníka PRAVDA, Automobilová jeseň, ktorá vyšla v stredu 13. augusta 2004

debata chyba
Články podľa značiek