Drahá nafta dvíha cenu plynu do áut

Drahá nafta ťahá nahor aj ceny ostatných palív používaných na pohon áut či autobusov. O 60 percent zdražel stlačený zemný plyn, o pätinu propán-bután.

24.10.2004 21:43 , aktualizované: 25.10.2004 00:00
debata

„Cenu zemného plynu sme udržiavali tri roky, garantovali sme to dopravným podnikom, ktoré investovali do prestavby autobusov. Lehota vypršala, cenu sme zreálnili,“ vysvetlila Dana Kršáková, hovorkyňa Slovenského plynárenského priemyslu. Namiesto 10,90 teraz treba za liter plynu zaplatiť 17 korún.

Podľa plynárov bude však jazda na zemný plyn ešte stále lacnejšia ako jazdenie na naftu. Prevádzkovatelia autobusovej dopravy však tvrdia, že drahý plyn spomalí projekty prestavby autobusov na ekologickejší plyn. „Podniky autobusovej dopravy majú plány, ako postupne prestavať autobusy na plyn. Teraz, keď bude palivo drahšie, aj peniaze vložené do prestavby autobusov sa budú vracať dlhšie. Zrejme to spomalí tempo, akým sa púšťajú podniky do projektov jazdenia na zemný plyn,“ uviedol Jozef Vrba, šéf Zväzu autobusovej dopravy na Slovensku. Podobne tekutý propán-bután sa v súčasnosti predáva za cenu o 3 až 5 korún za liter vyššiu ako pred rokom. Tento plyn využívajú majitelia výrazne vyťažených automobilov, niektoré firmy v autách na služobné účely, autoškoly, taxikári alebo napríklad mnohí starostovia.

Po nafte zdražel vodičom aj plyn

Po cenách benzínov a nafty dosahujú nové rekordy na Slovensku aj ceny propán-butánu a zemného plynu, ktoré sa používajú na pohon áut. Stlačený zemný plyn, ktorý poháňa najmä autobusy, stojí od piatka 17,10 koruny na kubický meter. To je o sedem korún alebo šesťdesiat percent viac, ako doteraz. Skvapalnený propán-bután sa vyšplhal až k cene 22 korún za liter.

Zemný plyn využívajú najmä SAD-ky a podniky mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. ,,Garantovali sme im túto cenu tri roky," vysvetľuje hovorkyňa plynárov Dana Kršáková. V marci tohto roka sa garantované obdobie skončilo. ,,Po polročných rokovaniach sme ceny plynu zreálnili podľa trhových podmienok," vysvetľuje Kršáková.

Šéfovia SAD-iek tvrdia, že jazdiť na plyn sa stále oplatí. Zdraženie však zrejme spomalí tempo, akým podniky budú realizovať projekty prestavby autobusov na plyn, ktorý je ekonomický, ale najmä ekologický.

,,V Nitrianskej SAD-ke máme 5 takýchto autobusov a práve sme chceli dokúpiť 4 nové. Návratnosť sme mali vypočítanú na tri roky, teraz sa predĺži, projekt investovania do autobusov na plyn musíme prehodnotiť. Už to nebude také výhodné ako doteraz," vysvetlil Jozef Vrba šéf nitrianskej SAD a šéf Zväzu autobusovej dopravy na Slovensku. Prerobenie staršieho autobusu na plyn stojí minimálne milión korún.

Najväčší podiel autobusov na plyn má Dopravný podnik Bratislava. ,,Z vyše 500 autobusov nám jazdí na plyn asi 50. Zdraženie pre nás znamená, že na budúci rok budeme potrebovať namiesto tohtoročných 40 miliónov korún asi 65 miliónov na platby za plyn, ak budú tieto autobusy jazdiť približne rovnaký počet kilometrov," vysvetlil Viliam Majda, šéf ekonomiky v DPB. Dopravný podnik pritom chce dosiahnuť aby postupne až 80 percent autobusov prešlo na plyn. Stlačený zemný plyn, ktorý SPP predáva na čerpacích staniciach v Bratislave, Nitre, Zvolene, Poprade, Košiciach a Michalovciach, však napriek tomu podľa prepočtov plynárov ostane pre autobusy najlacnejším palivom. Pre asi 120 zákazníkov predáva SPP ročne asi štyri milióny kubíkov CNG, na ktorý jazdí do 300 vozidiel, prevažne autobusov.

Pohon na propán-bután využíva zhruba 50-tisíc áut, najmä firmy, autoškoly a taxikári. Podľa Pavla Andrássyho zo spoločnosti Probugas stojí liter tohto plynu od 19,90 do 21,30 Sk. ,,Je to výrazne viac ako vlani o takomto čase," hovorí Andrássy. Podľa zistení Pravdy pred rokom to bolo 17 až 18 Sk/liter. Pred niekoľkými týždňami v lete sa pritom propán-bután predával aj okolo 16 korún za liter. Na Slovensku je približne 170 čerpačiek tohto plynu, ktoré ročne predajú asi 70-tisíc ton paliva. Náklady na prestavbu auta dosahujú 15– až 50-tisíc korún.

Ceny ťahá hore najmä čoraz drahšia ropa. Propán a bután sa totiž vyrábajú ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy. Zemný plyn sa zase ťaží v rovnakých oblastiach ako ropa. Štát podporuje používanie plynu, ktoré pri spaľovaní menej zaťažuje životné prostredie, nižšími daňami ako pri benzíne a nafte.

debata chyba
Články podľa značiek