Škoda Yeti vstupuje na pôdu SUV

Mladoboleslavský tím dizajnérov prekopal štúdiu Roomster z Frankfurtu 2003 a zmenil ju na malého horala s názvom Yeti. K prvému blízkemu stretnutiu došlo minulý týždeň v Ženeve, no dôvernejšie zoznámenie sa (zatiaľ) nechystá. Yeti je podľa oficiálnych informácií odsúdený na status štúdie, na ktorej si chce Škoda Auto oťuknúť reakcie verejnosti na niektoré prvky techniky a výbavy.

22.03.2005 09:10
debata

Yeti je postavený na myšlienke flexibilnosti a mobility a doslovnom, pôvodnom poňatí skratky SUV = športovo-úžitkové vozidlo. Trochu sa pozabudlo na fundamentálnu transkripciu tohto slovného spojenia do podoby auta, tak sa nám Škoda rozhodla osviežiť pamäť. Zároveň si chce automobilka štúdiou overiť, či by na trhu obstálo robustné vozidlo s vysokou svetlou výškou a ochrannými plastmi, ak by bolo vybavené iba pohonom predných kolies. Yeti je síce vybavený všemožnými kontrolnými systémami, ale nahradiť tým pohon všetkých štyroch kolies…?

Približne štvormetrový Yeti ponúka výrazné množstvo dizajnérskych tipov a trikov. Pôvodné tvary, zakotvené v štúdii Roomster, sú obohatené hlavne o detaily dotvárajúce terénny charakter. Ochranný tmavý plast si našiel miesto na bočných prahoch a nárazníkoch, pričom v rohoch karosérie siaha o poznanie vyššie. Hmlovky sú umiestnené tesne pod prednými svetlometmi, mimo kritickej oblasti na spodku nárazníka. Integrované strešné lišty tvoria spolu s A-stĺpikmi ucelený oblúk siahajúci až k zadným zvislým svetlám. Na efekt slúži aj nalakovanie B-stĺpikov (ako jediných) vo farbe karosérie, ktoré sa smerom dohora zužujú. Kľučky zadných dverí sú súčasťou čiernych C-stĺpikov. Biela strecha je kontrastnou čapicou celého auta. Stredom sa tiahne sklenený pás, ktorý kabínu výrazne presvetľuje.

Zvonka by ste o Škode Yeti povedali, že je to kus pripravený behať po cestách, ale interiér vás prinavráti do reality. Panuje v ňom ťažký futurizmus – štýlové sedadlá, avantgardné prístroje a volant, svieža a jednoduchá palubovka, matný a leštený kov…

A môžeme prejsť k súhrnnému vymenovaniu originálnych riešení použitých na štúdii Yeti, ktoré sú ak nie úplne originálne, tak určite aspoň originálne poňaté:

  • zadné piate dvere sú horizontálne predelené. Väčšia časť sa vyklápa klasicky dohora, spodná sa následne logicky sklápa dolu. Dvojité spodné veko umožňuje zavrieť batožinový priestor spolu s hornou časťou tak, že druhá časť spodného veka zostane vyklopená a bude ju možné použiť na prepravu bicyklov.
  • plastová podlaha batožinového priestoru je maximálne praktická na údržbu a je vybavená protišmykovými lištami. Gumené pásy slúžiace na prichytenie nákladu po stranách už poaznáme.
  • podlaha v interiéri je prakticky jednoliata plastová vaňa, žiadne huňaté koberčeky pahltné na špinu. Jednoducho, športovo-úžitkové.
  • perlou je systém stierania čelného skla. Od pravého po ľavý stĺpik sa o to stará jeden stierač. A teraz pozor, stierač (v pokoji schovaný v pravom A-stĺpiku) zotiera sklo vo vertikálnej polohe, pohybujúc sa veľmi rýchlo po celej šírke skla v dvoch rovnobežných koľajničkách!
  • posledné originality nájdete v kabíne. Navigačný systém v stredovej konzole je odnímateľný. Stane sa tak z neho praktický príručný GPS pre použitie vo voľnej prírode. V stredovej konzole nájdete chladenú nádržku na vodu, z ktorej môžete cyklistickým štýlom piť dvoma hadičkami.
 
debata chyba
Články podľa značiek