Kvalita na výbornú
Najmenšia Mazda s maloobjemovým dieselovým motorom 1,4 MCD (50 kW) TE odštartovala vytrvalostný test v júni minulého roka s takmer panenským údajom „2“ na počítadle kilometrov. V priebehu desiatich mesiacov sme s ňou absolvovali 19 986 km. Strávili sme s ňou leto na chorvátskych diaľniciach aj bratislavskú zimu. Zahrala si úlohu naloženého dovolenkového auta, ale aj mestského sluhu v dennodennej premávke a ranných zápchach. Všetko prebehlo bez najmenšieho zaváhania. Neobjavila sa ani najmenšia chybička. Stopercentný stav vozidla potvrdila prvá, druhá aj tretia preventívna technická prehliadka, na ktorú sme sa dostavili približne po každých piatich tisícoch kilometrov. Samozrejme, všetky boli nepovinné. Prvá predpísaná servisná kontrola pripadá totiž až na 20 000 kilometrov. Dvojka si teda viedla skvelo, napriek tomu, že putovala z rúk do rúk. Poviete si, čo sa môže pokaziť na novom aute? Nie je to však celkom tak. Práve detaily vedia preveriť kvalitu výroby. Tá japonská sa ukázala ako špičková. Napokon, predchádzajúca generácia „dvojky“ sa v testoch nemeckého TUV Reportu umiestňuje už roky v prvej päťke najspoľahlivejších áut planéty.
Stačilo tankovať
Vystačili si teda len s tankovaním nafty a doliatím motorového oleja. Žiadne iné náklady si Mazda nepýtala. Spočiatku sme boli trochu kritickí k rozdielu medzi deklarovanou priemernou spotrebou 4,2 litra nafty a tou skutočnou. Od maloobjemového dieselu sme predsa len očakávali vyššiu hospodárnosť. Po prvých siedmich tisícoch kilometrov dosiahla dvojka priemer 5,93 litra. Nezabehnutý motor, použitie klimatizácie, rýchla jazda na diaľniciach smerom do Dubrovníka a späť urobili svoje. Po ďalších piatich tisícoch klesla na 5,7 litra a po celom teste dokonca na veľmi prijateľných 5,4 litra. A to napriek tomu, že mala za sebou zimnú prevádzku a väčšinu času strávila v meste. Jej ekonomický potenciál sme si preverili aj v decembri, keď sme uskutočnili test spotreby na okruhu dlhom 92 km. Tretina trasy pripadala na mestskú premávku v špičke, tretina na diaľnice a posledná na mimomestské komunikácie vrátane prejazdu pezinskej Baby. Pri priemerne dynamickom štýle jazdy klesla spotreba na 4,86 litra na 100 km a pri ekonomickom na vynikajúcich 4,6 litra. Milo nás prekvapila aj nízka spotreba oleja. Za celých 20 000 km sme nepotrebovali viac ako pol litra.
Dobrá, ale drahá
Mazda 2 si nás rýchlo získala. Napriek menším rozmerom v porovnaní s európskou konkurenciou ponúka dostatočne priestranný interiér a veľmi solídne jazdné vlastnosti. Jej silnými stránkami sú aj svieži dizajn, kvalita spracovania a hospodárnosť. Za japonskú kvalitu si však priplatíte. Dvojka patrí totiž k tým drahším predstaviteľom triedy. Pritom jej cena, na rozdiel od konkurenčných modelov, ostala aj v období posilňovania sa koruny a neskôr zavedenia eura na prakticky rovnakej úrovni. A za dieselovú motorizáciu si od vás v Mazde vypýtajú v porovnaní s podstatne výkonnejšou benzínovou jednatrojkou (63 kW) v rovnakom stupni vybavenia TE o 2400 eur viac. Vzhľadom na veľmi ekonomickú prevádzku aj benzínových verzií a vyššiu cenu nafty ako benzínu, sa vám tento rozdiel na úspore paliva vráti až po niekoľkých rokoch. Rozumnejšia sa preto zdá voľba kúpy verzie s benzínovým motorom.
Technické údaje:
Model: Mazda 2 1,4 MZD TE
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1399
Výkon (kW/ot.): 50/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/2000
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3885/1695/1475
Rázvor náprav (mm): 2490
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 250/42,8
Maximálna rýchlosť (km/h): 162
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 15,5
Priemerná spotreba na 100 km (l): 4,3
Cena: 16 990 €
Údaje o prevádzke:
Začiatočný stav tachometra: 2 km
Konečný stav tachometra: 19 986 km
Spotrebované palivo (nafta): 1083 l
Spotreba oleja: 0,5 l
Priemerná spotreba na 100 km: 5,42 l (čiastočne s klimatizáciou)
Závažné poruchy: žiadne
Drobné nedostatky: žiadne
Výhody:
- dizajn
- jazdné vlastnosti
- ergonómia
- nízka spotreba
- bezpečnostné vybavenie
Nevýhody:
- malý kufor
- chýba hĺbkové nastavenie volantu
- chýba palubný počítač
- pružnosť motora do 1900 ot./min.
- cena
- konštrukcia schránky pred spolujazdcom