Nový Yaris prichádza

Koncom augusta sme vám v krátkosti priblížili novú generáciu tejto malej Toyoty. Po Frankfurtskom autosalóne sú už známe kompletné informácie.

22.09.2005 08:57
debata

Po boku novej Toyoty RAV4 sa na stánku japonskej značky predstavil Yaris, pre ktorého to bola európska premiéra. Doma už Vitz (u nás Yaris) boduje v rebríčku predaja niekoľko týždňov, u nás by sa mal ukázať koncom tohto roka.

Z prvého Yarisu sa od roku 1999 predalo cez 1,2 milióna kusov, pričom najlepším rokom preň bol rok 2004. Vtedy sa z fabriky rozutekalo skoro 230 tisíc kusov. Toyote vysoké ambície rozhodne nechýbajú – z nového Yarisu plánujú predať v roku 2006 približne 250 tisíc kusov.

V kategórii malých automobilov hrá hlavnú úlohu pri výbere veľmi často dizajn. Estetickú stránku exteriéru malo na starosti Európske dizajnové štúdio Toyoty, ktoré sa podľa posledných trendov snažilo skĺbiť jednoduchosť s dynamickosťou. Jemná inšpirácia menším Aygom, väčšou Corollou a tvary Yarisu boli na svete. Japonci sú obzvlášť hrdí na aerodynamické vlastnosti, ktoré pilovali v aerodynamickom tuneli viac ako tisíc hodín. Výsledkom je koeficient odporu 0,30. Všetky základné rozmery Yarisu sa menili v kladnom smere. Na dĺžku meria 3 750 mm (+ 110 mm), do šírky zaberá 1 695 mm (+ 35 mm) a siaha do výšky 1 530 mm (+ 30 mm). Rázvor 2 460 mm predstavuje zlepšenie o 90 mm. Batožinový priestor, niekdajšia 205 litrová slabina Yarisu, je preč. Základných 272 litrov (33-percentný nárast) narastie po posunutí zadných sedadiel maximálne dopredu na 363 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa kapacita auta vyšvihne na 737 litrov. Zadná lavica je delená v pomere 60/40 a každá časť je samostatne posúvateľná v dĺžke 15 cm a sklon operadiel je možné meniť v rozsahu 10°.

Trio agregátov tvoria dva benzínové motory VVT-i a jeden moderný diesel. Najslabším variantom je 1-litrový benzínový trojvalec, ktorý debutoval pod minikapotou Ayga. Maximálny výkon 51 kW (69 k) prichádza až pri 6000 ot./min, krivka krútiaceho momentu dosahuje vrchol hodnotou 93 Nm pri 3600 ot./min. Najvyššiu rýchlosť udáva Toyota 155 km/h, zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne za 15,7 sekundy. Kombinovaná spotreba sa pohybuje tesne pod úrovňou 5,5 litra na 100 km.

Výkonnejší štvorvalcový benzín má objem 1,3-litra, výkon 64 kW (87 k) pri 6000 ot./min a krútiaci moment 121 Nm pri 4200 ot./min. S maximálnou rýchlosťou 170 km/h a zrýchlením 0–100 km/h za 11,5 sekundy sa s Yarisom nestratíte ani mimo mesta. Toyota udáva spotrebu 6 litrov na 100 km.

Najvýkonnejším agregátom v ponuke je turbodiesel 1.4 D-4D. Výkon 66 kW (90 k) pri 3600 ot./min a krútiacim momentom 190 Nm (v pásme od 1800 do 3000 ot./min) rozhýbu Yaris na stovku za 10,7 sekundy. Sily mu dôjdu pri 175 km/h. Kombinovaná spotreba 4,5 litra už iba zväčšuje tieň, v ktorom sa strácajú benzínové alternatívy. Všetky verzie sú štandardne vybavené 5-stupňovým manuálom, ktorý vám ochotne za príplatok nahradia päťstupňovou skriňou M-MT (Multi-mode Manual) poskytujúcou manuálny i automatický režim radenia.

Vo výbave Yarisu figuruje, okrem ABS, EBD (Elektronický rozdeľovač brzdnej sily), brzdového asistenta a kolenného airbagu, štandardne aj systém Smart Entry a Start System. Na palubnej doske Yarisu nenájdete žiadny otvor na zasunutie kľúča – pri štartovaní stačí držať kľúč blízko tlačidla „start“, respektíve ho pri stlačení mať tej v ruke

debata chyba
Články podľa značiek