Nissan uvádza na trh Navaru

Bahno na motokrosovej dráhe v Šenkviciach pokrstilo minulý týždeň prvé kusy pick-upu Nissan Navara na Slovensku, čím sa u nás oficiálne rozbehol jeho predaj.

27.09.2005 12:47
debata

Pravdu povediac, o pravom offroadovom bahne nemôže byť veľmi reč. Počasie typu „ideálny slnečný deň“ premenilo dovtedy premočený, klzký a náročný terén na vysušené hlinité hrudy a koľaje. Na tých vám síce rebrinový rám Navary vytriasol aj posledné plomby, no príležitostným offroaďákom pri zjazdoch z kopca aspoň nezvieralo polky.

Posledná generácia Navary vznikala ruka v ruke s „drobným“ Pathfinderom. Pokojne sa môže stať, že si ich v spätnom zrkadielku pomýlite. Navara totiž používa rovnakú prednú masku. Spoločné gény sa prejavili aj v interiéri – palubná doska, budíky, volant (o ten sa delia ešte s kupé 350Z).

Do Šenkvíc sme ale nešli obdivovať to, čo nám poskytnú obrázky. Prežitie v teréne zabezpečuje Nissanu Navara známy recept – rebrinový rám, tuhá zadná náprava s klasickými listovými pružinami, silný motor. Klasickú prídavnú radiacu páku systému 4×4 nahradil otočný ovládač, ktorým si môžete zvoliť jeden z troch režimov: 2WD – iba pohon zadnej nápravy, 4H – pohon všetkých kolies s krútiacim momentom rozdeleným v pomere 50:50 medzi obe nápravy, 4LO – v režime určenom pre najtvrdší terén je zapnutá redukcia. V režime 4LO prekonala stúpania na trojke a pri zjazdoch sme pri zaradenej dvojke pracovali úplne bez bŕzd. Čo do náročnosti vyváženú trať absolvovala Navara bez zaváhania. Určite jej k tomu pomohol suchší terén, ktovie, ako by sme sa predrali s naloženou korbou… Vo väčšine prípadov bude v teréne aj tak najlimitujúcejší pud sebazáchovy, hneď po ňom vás začne obmedzovať rázvor (3 200 mm). Po pár šuchnutiach a jednom uviaznutí na bruchu sa niektoré „ťavie hrby“ začali jazdiť radšej šikmo. Filozofia Nissanu Navara je predsa len zameraná na úžitok a ten si dlhý rázvor vyžaduje ako soľ.

Navara bude na našom trhu k dispozícii v oboch karosárskych variantoch, King Cab i Double Cab. Ich vonkajšie rozmery sú zhodné – dĺžka 5 220 mm, šírka 1 850 mm, výška závisí od použitých kolies (16“ alebo 17“). Rozchod kolies vpredu i vzadu je 1 570 mm. Verzia King Cab disponuje menšou kabínou, ktorá tak prenechala priestor pre náklad. Nákladný priestor, vybavený piatimi koľajnicami s posuvnými záchytnými okami, má dĺžku 1 861 mm. Za sedadlom vodiča a spolujazdca sú podľa požiadavky dve núdzové sedadlá, na ktoré sa nastupuje po otvorení menších dverí, otváraných do opačnej strany. B-stĺpik by ste teda hľadali márne. V prípade Double Cabu je korba skrátená na 1 511 mm, vďaka čomu disponuje päťmiestna kabína konvenčnými dverami.

Pick-upu bude dodávaný s jediným motorom – 2,5-litrový turbosdieselom, ku ktorému neskôr pribudne slabšia verzia (145 k a 356 Nm). Pohonná jednotka je štandardne kombinovaná so šesťstupňovým manuálom, zvoliť si môžete aj automat. Radový štvorvalec zo seba dostáva 128 kW (174 k) pri 4000 ot./min. V tomto prípade je zaujímavejšie maximum krútiaceho momentu – 403 Nm pri 2000 ot./min. Pri pohotovostnej hmotnosti 1950 kg netrpí syndrómom slimáka, skôr naopak – Nissan udáva zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,8 sekundy a najvyššiu rýchlosť 170 km/h. Technické resumé môže uzavrieť praktickými údajmi. Užitočné zaťaženie je 855 kg, maximálna hmotnosť brzdeného prívesu je 3000 kg, nebrzdeného 750 kg. Nájazdový uhol vpredu 29°, prechodový uhol 18° (daň za rázvor…), maximálna hĺbka brodenia 45 cm, minimálna svetlá výška 23,4 cm.

Ceny novej Navary sa pohybujú v okolí jedného milióna korún. Verzia King Cab v základnom prevedení XE vyjde na 824 142 Sk, Double Cab začína na 876 867 SK. Najdrahšou alternatívou je Double Cab v najvyššej verzii LE za 1 207 277 Sk.

debata chyba
Články podľa značiek