Q7 hybrid – aj u Audi sa zelená

Vo Frankfurte sa po boku novej „qé-sedmičky“ predstavila aj jej ekologickejšia alternatíva, Q7 hybrid. Štúdia by sa mala do série prepracovať v roku 2008.

30.09.2005 08:19
debata

V posledných rokoch sa hybridné systémy citeľne tlačia dopredu. Automobilky síce začínajú opatrne – k spaľovaciemu motoru pripájajú elektromotor, ktorý sa za istých podmienok nesmelo podieľa na pohone vozidla. Ale niekde sa začať musí… V hybridnej brandži hrá momentálne prvé husle Toyota. Jej „ekomodel“ Prius, cenovo nie práve najprístupnejší, získal niekoľko ocenení a o technológiu HSD (Hybrid Synergy Drive) sa už delí spolu so príbuzným Lexusom RX400h. Ten predstavuje zatiaľ jediného konkurenta pre Audi Q7 hybrid.

Q7 hybrid nie je práve najtypickejším príkladom ekologickej štúdie. Základ pohonu tvorí 4,2-litrový vidlicový osemvalec FSI s výkonom 257 kW (350 k) pri 6800 ot./min a krútiacim momentom 440 Nm pri 3500 ot./min, ktorý v kategórii „Eko“ zrovna neboduje. Pri konvenčnom Audi Q7 má motor na starosti 2 280 kg hmoty, ktoré v spolupráci so šesťstupňovým tiptronicom rozbehne na 100 km/h za 7,4 sekundy. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvláda za približne 9 sekúnd.

Hybrid disponuje elektromotorom s výkonom 32 kW (44 k) a krútiacim momentom 200 Nm, ktorý čísla spomínané v predchádzajúcom odstavci podstatne mení. V kombinovanom režime so spaľovacím motorom sa Q7 hybrid vypracuje z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy (- 0,6 sekundy), na pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h mu stačí 7 sekúnd (- 2 sekundy). Priemernú spotrebu stláča elektromotor na 12 l na 100 km, čo je 13 percentný pokles. Celá sústava hybridného pohonu pritom trpí nadváhou 140 kg (+ 7 %, celkovo 2410 kg).

Elektromotor dopujú nikel-metal hydridové batérie (NiMH), ktoré majú hlavnú zásluhu na prírastku hmotnosti. Svoje miesto si našli pod podlahou batožinového priestoru, životný priestor cestujúcich tak nijako neutrpel. Systém použitý v Audi Q7 hybrid ich dobíja podobne ako HSD u Toyoty. To znamená pri brzdení, brzdení motorom či počas jazdy. O celom dianí informuje a graficky ho znázorňuje displej na stredovej konzole. Plne nabité batérie poskytujú plne ekologický dojazd zhruba 2 km. Elektromotor pracuje samostatne do rýchlosti 30 km/h. Okrem toho nahrádza klasický štartér. Osemvalec je automaticky vypnutý pri klesaní bez plynu, uspí ho i dlhšie ako trojsekundové státie. Benzínový motor a elektromotor spája extra spojka, ktorá umožňuje tri režimy jazdy: kombinovaný, čisto elektrický, čisto spaľovací.

Poslednou použitou ekotechnológiou sú solárne články na streche, ktoré napájajú ventiláciu stojacej Q7-ky. Za pomoci NiMH článkov je možné nezávisle spustiť klimatizáciu a auto si tak predchladiť.

debata chyba
Články podľa značiek