Grand Vitara sa chystá na náš trh

Automobilka Suzuki oficiálne zahájila predaj Grand Vitary v Európe jej predstavením vo Frankfurte. Náš trh si na príchod nového SUV ešte mesiac počká.

11.10.2005 13:27
debata

V roku 1988 zakúsili chuť asfaltu a ľahkého terénu prvé Vitary. Táto generácia bola po takmer desiatich rokoch vystriedaná, Vitara s prívlastkom „Grand“ si šliapala cestu pomedzi konkurenciu od roku 1997. Dodnes si v Suzuki odškrtli takmer 1,9 milióna predaných kusov. Tretia generácia Vitary figuruje v tabuľkách predaja na japonskom trhu už od polovice mája tohto roku, septembrový autosalón IAA vo Frankfurte odštartoval jej predaj na starom kontinente. V susednej Českej republike už odovzdávajú kľúčiky od áut prvým majiteľom a o chvíľu by sa tak malo stať aj u nás.

Zamračená kapota, výrazne vystúpené blatníky a ostré línie dávajú Vitare tvrdší výzor než mala kedysi. Je to samuraj vychovaný tak, aby porazil západnú konkurenciu. A vďaka Ignisu a Swiftu, ktorí značku ťahajú dopredu a stále zlepšujú renomé, má na to dobré predpoklady.

Suzuki bude tradične ponúkať troj- i päťdverovú verziu. Menší variant je dlhý 4 005 mm aj s rezervným kolesom, široký 1 810 mm a vysoký 1 695 mm. Rázvor je dlhý 2 440 mm a polomer otáčania je 5,1 m. Zadné sedadlá sú delené v pomere 50:50, za nimi nájdete symbolický batožinový priestor s objemom 184 litrov. Ak sklopíte sedadlá, trojdverové SUV sa pochlapí na 964 litrov. Päťdverová karoséria je dlhá 4 470 mm (spolu s náhradným kolesom), šírka a dĺžka zostávajú oproti menšej Vitare nezmenené. Rázvor je dlhý 2 640 mm (+ 200 mm) a na plný rejd vám vykrúži kruh s polomerom 5,5 m. Za zadnou lavicou, delenou v pomere 60:40, je 398 litrov batožinového priestoru. Maximum dáva 1386 litrov. Rozdiely v dĺžke rázvoru a zadného previsu (3-dver. 810 mm, 5-dver. 1075 mm) spôsobujú aj rozdielne výkony v teréne. Predný nájazdový uhol 29° je pri oboch autách rovnaký, v prípade prejazdového uhla (20° ku 19°) a zadného nájazdového uhla (36° ku 27°) má navrch trojdverová verzia. Pohotovostná hmotnosť päťdverovej Grand Vitary je 2070 kg, čo je približne (závisí od motora) o 200 kg viac ako hmotnosť trojdverovej.

Debaty, v ktorých budú naraz figurovať slovné spojenia „Grand Vitara“ a „náročný terén“, sa budú vyskytovať veľmi ojedinele. Netreba sa nechať zmiasť sofistikovaným systémom pohonu všetkých kolies. Vitara je naďalej športovo-úžitkové vozidlo, ktoré bude tráviť 99% percent času na asfalte a tomu je prispôsobená aj technika. Vpredu sú vzpery McPherson a vzadu nezávislá viacprvková náprava, ktoré sú doma práve na bežných komunikáciách. Ale keby predsa len… Systém 4×4, disponujúci centrálnym diferenciálom, ponúka štyri možnosti nastavenia. V režime 4H, určenom na normálne cesty, sú permanentne poháňané všetky kolesá. Okrem režimu Neutral sú k dispozícii dve terénne nastavenia 4H Lock (High) a 4H Lock (Low), keď je centrálny diferenciál uzamknutý. V základnom modeli 3-dver. 1,6-litra je systém zjednodušený na jeden režim a to 4H. Medzi voliteľnými položkami figuruje ESP, ktoré zahŕňa: ABS s EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily), trakčnú kontrolu a kontrolu stability.

Ponuka motorov pre troj- a päťdverovú verziu sa líši. Obe sa delia o rovnaký dieselový motor, benzínová pohonná jednotka je však rozdielna. Spoločný diesel je štvorvalcový common-rail 1.9 DDiS s výkonom 95 kW (129 k) pri 3750 ot./min a krútiacim momentom 300 Nm (!) pri 2000 ot./min. Maximálna rýchlosť je 170 km/h, zrýchlenie z nuly na 100 m/h zvládne menšia Vitara za 12,8 sekundy, väčšej to potrvá 13,2 sekundy. Spotrebu v meste udáva výrobca okolo 9 litrov na sto kilometrov, v kombinovanom režime si vystačí so 7,5 litrami.

Pre trojdverovú verziu je prichystaný benzínový štvorvalec 1.6 VVT, ktorý dosahuje výkon 78 kW (106 k) pri 5900 ot./min a krútiaci moment 145 Nm pri 4100 ot./min. Najvyššie rýchlosť je 160 km/h, zrýchlenie z nuly na sto trvá 14,4 sekundy. Benzínová verzia 5D má pod kapotou 2.0 VVT s výkonom 103 kW (140 k) pri 6000 ot./min a 183 Nm pri 4000 ot./min. Rýchlosť 100 km/h dosiahne po 12,5 sekundách od štartu a zastaví sa pri rýchlosti 175 km/h. Grand Vitara 5D 2.0 VVT je jediným prevedením, ktoré má v ponuke príplatkovú štvorstupňovú automatickú prevodovku. Všetky ostatné verzie majú päťstupňovú manuálnu skriňu.

  
debata chyba
Články podľa značiek