Jazdili sme Alfou 159

Najkrajšia v strednej triede – to Alfa Romeo 159 nepochybne je. Na prezentácii v Mníchove sme sa presvedčili aj o jazdných kvalitách

13.10.2005 10:57
debata

Talianskym dizajnom hýbu vášne, emócie a erotika. Premiestňovanie krvi do erotogénnych partií zvládala Alfa 156 na jednotku a svoje čaro nestratila dodnes a to je aj dôvodom prečo sa s hraničným napätím čakalo na odhalenie nástupcu. Ženevský autosalón uvolnil stres, ktorý nahradil ďalší estetický orgazmus – Alfa Romeo 159. Moje zmysly vydráždila dokonale pri prezentácii.

Inšpirácia minulosti

„Kto do čerta vie, že práve Alfa Romeo obohatila trh o vstrekovanie typu Common Rail?“ rozohnil sa predstaviteľ automobilke, ktorá sa hrdí označením Cuore Sportivo. Apropo – Cuore Sportivo. Ľúbia sa vám nemecké športové sedany? Áno? Ak zalistujete v histórii automobilového priemyslu s úžasom zistíte, že športové krivky sedanov sa začali rodiť najskôr na juhu Európy pod taktovkou talianskych výrobcov. Nečudo že nielen historické kompetencie zrkadlí aj nová Alfa Romeo 159.

Vízia estetiky

Je krásna, elegantná a skrýva akúsi neopísateľnú unisexuálnu viagru. Logicky dráždi ženy aj silnejšiu časť ľudstva. Vyzývavo nemravná predná maska s tvarom pripomínajúcim ženské prirodzenie je teraz o čosi užšia a „pretiahnutejšia“ akoby chcela osloviť svojou formou aj ženy.

Prednej časti dominuje zamračený pohľad šestice reflektorov, takže ani Alfa Romeo nezostáva dnes tak modernému nočnému dizajnu nič dlžná. Jednoducho, cez deň, či v noci nová „159“ si vydobyje rešpekt. Dokonalosť individuality sa snúbi s citom pre krásu detailov jednoduchosti. Slovami totiž možno iba ťažko opisovať robustnú a pritom stále značne sexi pôsobiacu karosériu. Veľmi krásnym prvkom bočnej línie sú chrómované kľučky, integrujúce jedinú hranu tiahnucu sa medzi predným a zadným blatníkom.

Sexi zadoček vábi opäť obe pohlavia, muži s úsmevom zablúdia predstavami kdesi na hranicu reprodukčnej zábavy, ženy rozohrajú pôžitkárske predstavy pri vkladaní nákupov do batožinového priestoru. Prosto, čistý lifestyle pri ktorom je údaj o relatívne malom 405 litrovom batožinovom priestore celkom nepodstatný.

Orientácia…

… na širšie masy iba zrkadlí kľúčové postavenie Alfy Romeo 159 v rámci celej automobilky, práve ona sa má totiž stať nosným modelom, s cieľom nájsť nielen novú klientelu, ale aj nové trhy. Výsledok práce Maestra Giorgetta Giugara je preto vrcholom estetiky s prvkami emotívneho industrializmu.

Presne preto ponúka Alfa niekoľko technických argumentov pod plechovým plášťom, s prémiovým podtónom. Práve karoséria sa chváli vyššou tuhosťou, ktorá je jedným z dvoch technických predpokladov bezchybných jazdných vlastností. Tou druhou požiadavkou je samozrejme podvozok a strmé sprevodovanie riadenia. Kombináciu jazdnej rozkoše dopĺňa aj nakrátko strihnutá prevodovka.
Prienik do vyšších segmentov je nápadný pri pohľade zvonka údaje o zväčšenom rázvore osí kolies ho iba potvrdzujú. Hodnoty vyjadrujúce plus 100 mm na rázvore osí kolies a celková dĺžka 4,66 metra posunuli o novú Alfu minimálne o pol triedy vyššie. Tiché vody luxusných sedanov tak značne rozčerí nová „stopäťdesiat­deviatka“

Krása vnútra

Estetickú predohru nahrádza v interiéri športové ambiente. Dávkovanie elixíru športovej jazdy diktuje dvojica tachometrov umiestnených v dvoch tubusoch prikrytých jednou kaplnkou, k vodičovi natočená stredová konzola patrí do historického repertoáru Alfy (Opäť by vás napadla iná značka, že?), prísne kruhové tvary výduchov i trojica prídavných prístrojov sú znaky, ktoré objavíš v každom športovom srdci. Pod zoskupenie historicko-estetických prvkov sa zhromaždil high-tech v podobe navigačného systému s GSM modulom a automatickou dvojzónovou klimatizáciou. Dekoratívne prvky z hliníka zdobia rovnako volant, stredovú konzolu aj bočné obklady dvier. Športové sedadlá sú sériovým vybavením každej Alfy 159, jednoducho žiadne kupčenie s príplatkovými prvkami. Inšpirácia históriou je nepopierateľná každá generácia dedí len to najlepšie z predchádzajúcej a naopak nedostatky sa mažú z genézy. Cítiť to najmä na zadných sedadlách, ktoré pojmú dvojicu dospelých aj v prípade dovolenkovej cesty.

Prvé dotyky

Športové srdce bije aj pod kapotou Jedna-šestku tu nehľadajte, výkonový koncert začína motorom 1,9 JTS (160 k) pokračuje 2,2 JTS (185 k) a vrcholí imidžovým šesťvalcom 3,2 JTS s výkonom 260 koní. Všetky benzínové motory používajú technológiu priameho vstrekovania, čo je v rámci jednej modelovej rady unikát. Nafta sa vznieti v troch motoroch 1,9 JTDm má dva výkonové stupne 120 a 150 koní 2,4 JTDm  s výkonom rovných 200 koní.
Práve daná špecifikácia bola mojou prvou voľbou, hodnoty výkonu ešte znásobil maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min. Dané výkonové argumenty ostro protirečia kombinovanej spotrebe 6,8 litra na 100 kilometrov, štýlovo sa dá totiž voziť aj za málo peňazí. Osobné skúsenosti? Záťah brutálny, akustický prejav takmer zážihový, dymivosť vďaka časticovému filtru prakticky nulová. Šprint na 100 kilometrovú rýchlosť absolvujeme za 8,4 sekundy, nemecké rýchlostné limity dovoľujú ochutnať 228 kilometrovú maximálku.
Po naftovej šľahačke si doprajem benzínovú čerešňu – motor 3,2 JTS výlučne v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies. Maximálny výkon 191 kW rovných 260 koní a maximálny krútiaci moment 322 Nm pri 4500 ot/min sľubujú kombinovanú spotrebu 11,5 litra/100 km, no doslova rozmaznajú ušné bubienky krásnym barytónom s potrebnou nonšalantnou eleganciou. Sounddesign na jednotku s hviezdičkou. Efekt vytočeného motora v tuneli je neopísateľný, v danom smere nemá 159-ka žiadnu konkurenciu. Šprint (0–100 km/h) zvládne za 7,0 sekúnd, policajti by vám mali namerať maximálne 240 km/h.

Finále bez reprízy

Pozitívne vyhliadky predstaviteľov značky zrkadlí aj cenová politika – oproti predchodcovi rátajte s niekoľko desaťtisícovým navýšením. Alfa Romeo 159 ponúka viac. Viac priestoru, imidžu, vybavenia. To sa bude zrkadliť aj na cenách, na druhej strane by budúcich zákazníkov nemal príliš zaujímať zoznam príplatkového vybavenia. Naopak predĺžené servisné intervaly a záruka do 120.000 kilometrov vrátane bezplatného servisu určite potešia.
Alfa Romeo 159 rozohrala novú partiu v ktorej drží v ruke hlavné esá v podobe estetiky, dynamiky, ku ktorej má pribudnúť aj špičková kvalita.

debata chyba
Články podľa značiek