F600 Hygenius – opäť vodík

Tokijský autosalón bude pôdou pre predstavenie ďalšieho vývojového stupňa vodíkového pohonu v podaní Mercedesu F600 Hygenius.

14.10.2005 12:55
debata

Hlavným producentom štúdií vodíkového pohonu je najmä Mercedes. Už viackrát avizoval možný sériový nástup vodíkového pohonu, pred desiatimi rokmi odvážne označil práve rok 2005 za možný termín uvedenia sériového automobilu s vodíkovým pohonom, dnešné prognózy automobilky odkazujú na rok 2012, iní sú opatrnejší a vytýčili dátum na rok 2015.

Mercedes F600 Hygenius je teda novým nositeľom techniky vodíkového pohonu. Technický základ poskytol Mercedes triedy B v jeho útrobách, respektíve pod podlahou sa po prvýkrát ukrývajú vysokokapacitné Lithiun – iónové batérie miesto tradičných Nickel-metal hydridových batérií. Tie poskytujú vyššiu kapacitu aj menšie rozmery, ktoré šetria najmä priestor, inými slovami na rovnakej ploche možno použiť batérie s vyššou kapacitou.

Vysokovýkonné batérie skladujú energiu, rovnako sú schopné spätne získať energiu vzniknutú pri brzdení (rekuperácia). Elektrickým prúdom zásobujú elektromotor, najskôr pri zrýchľovaní sa do činnosti zapájajú aj palivové články, ktoré získavajú elektrickú energiu z reakcie kyslíka s vodíkom. Mercedes deklaruje hraničné hodnoty výkonu až 85 kW (115 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm, dlhodobo dokáže batéria poskytovať 60 kW (82 k) a 250 Nm.

Energetická náročnosť zodpovedá spotrebe 2,9 litra nafty na 100 kilometrov, čo zaručuje dojazd zhruba 400 kilometrov. Výhodou štúdie sú aj kompaktné rozmery 4,348 metra, a kráľovské priestorové pomery. Vzdialenosť medzi predným a zadným radom sedadiel je až 945 milimetrov, dvojicu sedadiel v zadnom rade možno nastaviť pozdĺžne aj priečne.

Najväčším prínosom sú nepochybne kompaktné rozmery a priblíženie sa každodennej premávke. V interiéri čaká na pasažierov high-tech. Sedadlá sa dokážu prispôsobiť anatómii vodičovho tela, sedadlo spolujazdca sa dá otočiť a slúži aj ako detská sedačka s úchytmi ISOFIX.

Informačný displej vodiča zobrazuje informácie vo virtuálnej vzdialenosti 1,4 metra pred vodičom, čím odpadá nutnosť preostrovania na prístrojový panel, systém COMMAND rozpoznáva osobu, ktorá ho ovláda a podľa toho prispôsobuje zobrazenie možných nastavení. Spolujazdcovi napríklad ponúkne iba audio, či klimatizáciu.

Mercedes F600 Hygenius je prešpikovaný technológiami, spätné zrkadlá majú kamery snímajúce mŕtvy uhol, v prípade nebezpečenstva upozorňujú vodiča, ale sú aj schopné zablokovať otváranie dvier v prípade že sa niekto pohybuje vedľa auta. Svetelná technika využíva LED technológiu s funkciou natáčania svetlometov prostredníctvom zapínania jednotlivých smerovo orientovaných diód.

debata chyba
Články podľa značiek