RAV4 sa chystá do boja

Toyota rozbieha vo februári 2006 predaj tretej generácie svojho bestselleru. Priblížme si teda dôležité fakty o novej RAV4 a zaostrime na jej zaujímavé detaily.

17.10.2005 08:08
debata

Dodnes takmer 600 tisíc predaných áut v Európe a s počtom necelých 110 tisíc kusov dosiahla v roku 2004 Toyota s modelom RAV4 (Recreational Active Vehicle) na našom kontinente zhruba štvrtinový podiel na trhu v segmente. Toľko na úvod o opodstatnenosti použitia termínu „bestseller“ pri tomto aute. Lenže konkurencia v sfére menších SUV-éčiek za posledné mesiace niekoľkonásobne narástla. Do vôd, v ktorých patrila Toyota RAV4 na vrchol potravinového reťazca, prišli nové dravce, ktoré sa o zákazníkov nemienia deliť. Hyundai Tuscon či Santa Fe, nová Grand Vitara, príchod značky Dodge do Európy, čínske automobilky… Za jedenásť rokov predaja sa stihla RAV4 na trhu pohodlne zakoreniť, jej tretia generácia to však s nadviazaním na predošlý úspech nebude mať jednoduché. Alebo áno…?

Dizajnéri sa pri návrhu novej RAV4 rozhodli pre „modernú hrubosť (drsnosť)“. Inšpirovaní tvarmi súčasnej generácie dali Toyote drsnejší výraz a svalnatejšiu postavu. Ak niekto považoval RAV4 za trochu zženštené auto, pri novinke môže od týchto predsudkov kľudne upustiť.

Toyota RAV4 narástla oproti predchodkyni o 145 mm a jej rázvor sa natiahol o 70 mm na 2 560 mm. Vzdialenosť medzi predným a zadným radom sedadiel sa vďaka tomu zväčšila o 55 mm. Okrem dlhších nôh bude RAV4 ústretová aj voči širším ramenám – do šírky si polepšila o 80 mm. Celkové rozmery novinky sú 4 395 mm (bez rezervného kolesa 4 315 mm) x 1 815 mm x 1 685 mm. Batožinový priestor sa nafúkol o 25 % na 450 litrov plus 63 litrový priestor pod podlahou.

V interiéri si dali Japonci záležať na kvalite spracovania a celkovom dojme z vnútorného prostredia. Výkonný šéf vývoja novej RAV4, Kiyataka Ise, zdôrazňuje dizajnérsky zámer dvojstupňovej stredovej konzoly, ktorá mala vytvoriť vo vnútri prémiovejšiu atmosféru. K tomu by mali prispieť aj optitronové budíky. Zadné sedadlá, delené v pomere 60:40, sa dajú posúvať v rozsahu 165 mm a sú vybavené praktickým systémom Easy Flat. Ten umožňuje sklopiť sedadlá zarovno s podlahou batožinového priestoru jednoduchým pohybom bez potreby odmontovania hlavových opierok a manipulácie so sedákmi.

V ponuke motorov RAV4-ky majú výnimočne prevahu diesele. K dispozícii sú popri benzínovom dvojlitry dva varianty motora 2.2 D-4D, spojené výlučne so šesťstupňovým manuálom. Slabšia verzia turbodieselu má výkon 100 kW (136 k) pri 3600 ot./min a krútiaci moment 310 Nm v pásme 2000–2800 ot./min. Zrýchlenie z nuly na sto prebehne za 10,5 sekundy, najvyššia rýchlosť je 180 km/h a kombinovanú spotrebu udáva Toyota 6,7 litra na 100 km.

Silnejší diesel dosahuje výkon 130 kW (177 k) pri 3600 ot./min a krútiaci moment 400 Nm nájdete medzi 2000 až 2600 ot./min. Tieto hodnoty stačia Toyote na maximálnu rýchlosť 200 km/h, šprint z nuly na sto zvláda za 9,3 sekundy. Spotrebu v kombinovanom cykle udáva výrobca 7,2 litra/100 km.

Benzínový štvorvalec 2.0 VVT-i má výkon 112 kW (152 k) a krútiaci moment 195 Nm. Podľa výberu je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so štvorstupňovým manuálom. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 10,6 sekundy (12 sekúnd pri 4A), najvyššia rýchlosť je 185 km/h (175 km/h pri 4A) a priemerná spotreba je 8,8 litra/100 km (9,1 l/100 km pri 4A).

Nový podvozok disponuje prednou nápravou McPherson a vzadu dvojitými lichobežníkmi. Prvky aktívnej bezpečnosti sú zahrnuté v balíku Integrated Active Drive System. Systém VSC+ (Vehicle Stability Control) spája do jedného celku ABS, trakčnú kontrolu a stabilizačný systém a vďaka spojeniu so systémom Active Torque Control 4WD vie obsluhovať aj rozdelenie krútiaceho momentu. Celý systém vyhodnocuje situáciu na ceste pomocou údajov z viacerých senzorov, ktoré monitorujú napríklad uhol natočenie volantu, stlačenie plynového pedálu, rýchlosť, zaradený prevodový stupeň. Štandardnou súčasťou výbavy sa stal HAC (Hill Assist Control), pomáhajúci pri rozjazdoch do kopca, a pri automatickej prevodovke je tu aj DAC (Down-hill Assist Control), kontrolujúci rýchlosť zostupu.

debata chyba
Články podľa značiek