Audi S8 má desaťvalec z Gallarda

Babylambo sa bude musieť od budúceho roku deliť o svoj skvostný vidlicový desaťvalec s novou dominantou ponuky Audi, vrcholnou „es-osmičkou“.

02.11.2005 07:09
debata

Necelé tri roky po uvedení súčasnej generácie modelu A8 na trh predstavilo Audi jej steroidovú verziu S8. Kredit automobilov tejto triedy, ktorá pomaly začína konkurovať leteckej doprave, sa do veľkej miery odvíja od motorizácie. Jej „božstvo“ tak dostalo pohonnú jednotku pochádzajúcu z jedného z najuznávanejších športovcov, talentovaného Gallarda.

Modifikovaný desaťvalec vybičuje k cvalu 450 koní (331 kW) pri 7000 ot./min a krútiaci moment 540 Nm nastúpi už pri 3500 ot./min. Od 2300 ot./min je na kolesách 90 % tejto hodnoty, teda 486 Nm. Valce zvierajú uhol 90°, vŕtanie sa zväčšilo oproti Gallardu z 82,5 mm na 84,5 mm, zdvih 92,8 mm zostal nezmenený. Väčší priemer valcov zvýšil zdvihový objem motora z rovných piatich litrov na 5204 cm3. Vstrekovanie FSI umožnilo vysoký kompresný pomer 12,5:1, trysky sú schopné vstrekovať palivo do komôr pod tlakom až 100 barov.

Ak sa pýtate, prečo Audi nepoužilo výkonovo porovnateľný dvanásťvalec W12, odpoveďou je nižšia hmotnosť motora V10 (váži 220 kg), ktorý je navyše kompaktnejší a jednoduchšie usporiadanie valcov si vyžaduje menšie množstvo dielov. Vyše dvestokilový agregát na prednej náprave aj tak nie je maličkosť – kvôli ideálnejšiemu rozloženiu hmotnosti putoval akumulátor spolu s niektorými komponentmi do zadnej časti auta.

Použitie hliníkovej konštrukcie ASF (Audi Space Frame) stlačilo hmotnosť S8-ky na 1940 kg. Toľko váži napríklad verzia A8 4.0 TDI. Desaťvalec rozbehne takmer dve tony materiálu na 100 km/h za 5,1 sekundy a pri 250 km/h vás zastaví elektronika. Ak by to niekto vydržal s nervami a jazdil s S8-kou komótne, mohol by sa dostať so spotrebou na úroveň 14 litrov na 100 km.

Použitie systému Quattro je v tomto aute rovnako samozrejmé ako airbagy vo Volve. Posledná generácia quattra s asymetrickým/dy­namickým rozdelením krútiaceho momentu rozdeľuje cez centrálny diferenciál 540 Nm v pomere 40% na predné a 60% na zadné kolesá. Podľa danej situácie sa tento pomer môže meniť, krajné hodnoty sú 85% krútiaceho momentu na zadné kolesá, resp. 65% na predné. S8 je vybavená šesťstupňovým tiptronicom, ktorý disponuje možnosťou manuálneho radenia pádlami pod volantom.

Audi S8 leží o 20 mm bližšie k zemi než sesterské „á-osmičky“. Adaptívny vzduchový podvozok rozhoduje o nastavení podvozku na základe podnetov zo siedmich receptorov a mení svetlú výšku v rozmedzí od 95 mm do 125 mm. Cez rozhranie MMI si vodič môže zvoliť jeden zo štyroch režimov – automatic, comfort, dynamic a lift. Podvozok je postavený na základe prevedenia Sport, ktoré je za príplatok dostupné aj pre bežnú A8-ku. Pri S8-ke prešlo spevňovacou kúrou, pri ktorej mu okrem iného nahradili pôvodné vzduchové pružiny pevnejšími. Brzdy sú skoro tak veľké ako kolesá bežného auta – priemer 385 mm vpredu a 335 mm vzadu. Voliteľnou alternatívou sú keramické brzdy, ktoré vás vydržia sprevádzať celých 300 000 km. Obrovské kotúče sa vynímajú pod 20-palcovými diskami, ktoré majú na sebe natiahnuté pneu 265/35. 

Vrcholnú verziu osmičkového radu spoznáte podľa nenápadných detailov, akými sú emblém S8 na prednej maske, kľučky dverí s hliníkovým prúžkom, hliníkové vonkajšie spätné zrkadlá či zmenený tvar veka batožinové priestoru. Farba Daytona Grey s perleťovým efektom bude záležitosťou jedine modelu S8.

Akustické pohodlie posádky zabezpečujú dvojité sklá a špičkový systém Bang & Olufsen, vybavený 14 reproduktormi a dvoma zosilňovačmi, ktoré sú schopné zo seba vydať 1100 kW.

Prémiový trh by malo Audi S8 obohatiť v polovici roku 2006. Cena predbežne určili na 97 600 eur, teda približne 3 806 000 korún.

debata chyba
Články podľa značiek