R10 TDI útočí naftou

Audi R8 bol víťazným modelom slávnych pretekov 24 hodín Le-Mans spred dvoch rokov. R8 testoval v ostrom nasadení techniku FSI, R10 sa rozhodla testovať priame vstrekovanie nafty s identickými ambíciami – vyhrať.

15.12.2005 11:20
debata

Vynálezca techniky TDI opäť predbehol konkurenciu. Kým ostatní váhajú, neváha a do slávnych pretekov nasadzuje techniku TDI. Zbraňou je novovyvinutý celohliníkový dvanásťvalec V12 biturbo s objemom 5,5 litra, čo je maximum, čo predpisy pretekov povoľujú. Výrobca dokonca sľubuje okrem už príznačnej ekonomiky aj výnimočný akustický komfort.

Prototyp Le Mans s výkonom presahujúcim 650 koní a maximálnym krútiacim momentom 1100 Newtonmetrov, čo výrazne presahuje väčšinu konkurentov, dokonca aj víťazný model R8. Podobne ako technika FSI, nové poznatky sa objavia aj v sériových modeloch Audi, či Volkswagen.

Technické kompetencie chce Audi zúročiť v nových motoroch Audi. Motor 4,2 TDI už teraz patrí k najsilnejším motorom v triede, použitie motora TDI v pretekoch sa opiera aj o predajné štatistiky, ktoré jasne ukazujú dominanciu naftových motorov – každé druhé Audi má turbodieselový mo­tor.

Maximum krútiaceho momentu poskytuje V12 TDI medzi 3000 a 5000 otáčkami, vyrovnaný priebeh krútiaceho momentu prináša výhody v podobe menej častého radenia, naopak extrémny krútiaci moment kladie vyššie nároky na techniku prevodovky. Audi R10 TDI má výrazne dlhší rázvor, použitá technika monokoku vytvára spolu s motorom prevodovkou a podvozkom mimoriadne tuhú konštrukciu.

Projekt R10 je veľkou výzvou pre vývojový tím Audi, ktorý úzko spolupracuje s firmami Bosch, Shell a Michelin. Uvidíme či spolu začnú novú kapitolu motoristického športu.

debata chyba
Články podľa značiek