V životopise Passatu sa prvýkrát objavil pohon 4×4 v roku 1984. Išlo o model Passat kombi GT syncro a od tej doby sa pre Passaty s pohonom všetkých kolies rozhodlo viac ako 256 tisíc vodičov.
Za označením „4motion“ sa skrýva systém pohonu, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu pomocou známej spojky Haldex umiestnenej pri zadnej náprave. Bola vyvinutá spolu so švédskou spoločnosťou Haldex a je schopná v prípade potreby poslať na zadné kolesá až 100% krútiaceho momentu. Za normálnych okolností, keď systémy nezaznamenajú nijaké prešmyknutie kolies, je krútiaci moment rozdelený v pomere 90:10 v prospech prednej nápravy.
Systém 4motion bude k dispozícii pri obidvoch karosárskych prevedeniach, sedane i Variante. Pri motoroch 2.0 FSI (110 kW/150 k) a 2.0 TDI (103 kW/140 k) bude 4motion figurovať ako príplatková položka. V prípade verzie 3.2 V6 (184 kW/250 k) bude Passat vybavený pohonom všetkých štyroch kolies štandardne spolu s prevodovkou DSG. S týmto motorom utiahne Passat 2200 kg príves až do 12% stúpania, dvojlitrový diesel zvládne takúto záťaž len do 8% stúpania.
Passaty 4motion sú vybavené systémom ABS, trakčnou kontrolou TCS, elektronickou uzávierkou diferenciálu EDL a stabilizačným programom ESP. Modely s ťažným zariadením budú mať ESP rozšírený o stabilizačný program pre príves. Všetko sú to špecifikácie pre nemecký trh, v slovenských showroomoch sa môžeme stretnúť s istými odlišnosťami v ponuke.