Desať miliónov Škodoviek

Stojeden rokov existencie potrebovala automobilka Škoda na výrobu desiatich miliónov vozidiel.

14.07.2006 19:10
debata

Od roku 1905, keď z výrobnej linky v Mladej Boleslavi zišiel prvý automobil, vyrobila Škoda Auto desať miliónov vozidiel. Jubilejným vozidlom, ktorý 13. júla zišiel z výrobnej linky, je Octavia Combi Elegance striebornej farby, s motorom 2.0 TDI. Desaťmiliónte vozidlo pri tejto príležitosti dostali České Centrá, príspevková organizácia Ministerstva zahraničia ČR, ktorej poslaním je prostredníctvom siete českých centier vytvárať dobré meno a pozitívny obraz ČR v zahraničí. Vozidlo si prevzal riaditeľ Českých Centier, pán Jan Bondy, a to priamo od predsedu predstavenstva Škoda Auto a.s., pána Detlefa Wittiga a člena predstavenstva zodpovedného za výrobu a logistiku, pána Horsta Mühla.

Začiatky histórie výroby automobilov v Mladej Boleslavi sa datujú na rok 1905, keď sa zakladatelia firmy, páni Laurin a Klement rozhodli ukončiť pôvodnú výrobu bicyklov a krátko na to aj motocyklov. Vôbec prvým vozidlom z mladoboleslavskej produkcie bola Voiturette A, malý, ľahký a cenovo dostupný automobil, z ktorého sa vyrobilo okolo sto kusov. Už v počiatkoch výroby vozidiel sa Laurinovi a Klementovi podarilo preniknúť na trhy celého sveta a produkcia smerovala aj do krajín, ako bol Nový Zéland či Japonsko. Technickú vyspelosť vtedajších vozidiel dokazuje aj výroba jedného z prvých osemvalcov na svete, montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely sa vyrábali v počtoch maximálne niekoľkých stoviek a prvým, ktorý prelomil tisícovú hranicu celkovej produkcie bol L&K – Škoda typ 110, vyrábaný v rokoch 1925–1929. Z nasledujúcich patrí k typickým a obľúbeným modelom Popular (1934–1946), vyrábaný rovnako v športovej verzii Monte Carlo, či Škoda Superb (1934–1949), ktorý v roku 1935 získal cenu elegancie za najvznešenejšie vozidlo. Model Popular znamenal prvý zásadný technický prelom, do polovice tridsiatych rokov sa vyrábali vozidlá Škoda s rebrinovým rámom, potom s centrálnou nosnou tyčou. V päťdesiatych rokoch, od čias Škody 1200  (1952–1961), sa prešlo na celokovovú karosériu a od Škody 1000 MB na samonosnú.

Škoda 1000 MB, ktorá sa vyrábala v rokoch 1964–1969, získala uznanie a pozornosť už pri samotnom vývoji, nasledovali ocenenia z medzinárodných testov a najmä prevratný nový hliníkový motor bol príčinou vysokej obľuby tohto modelu. Vyrobilo sa z neho 443.141 kusov. Výroba nového modelu 1000 MB bola príčinou takmer zdvojnásobenia rozlohy továrne v Mladej Boleslavi a začala éru automobilov s motorom vzadu, ktoré sa produkovali až do roku 1990. V rokoch 1959–1971 sa vyrábala Škoda Octavia a v období 1959–1964 Škoda Felicia, predchodcovia svojich neskorších nástupcov, pričom boli v svojej dobe medzi zákazníkmi rovnako obľúbení ako ich súčasní menovci.

Medzi historicky najpredávanejšie modely patria Škoda 105–120 (vrátane verzií Rapid, Garde, 130), vyrábali sa v období 1976–1990, s celkovou produkciou 2 008 740 vozidiel a Škoda Favorit (1987–1995), z ktorého sa vyrobilo 1 077 136 kusov. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorom vpredu a prvýkrát k prednej poháňanej náprave. Škoda Favorit bol zároveň posledným modelom, vyvinutým pred spojením s koncernom Volkswagen (1991).  Nasledoval model Felicia s 1 420 441 v­yrobenými vozidlami (1994 – 2001) a v súčasnosti vyrábané modely Fabia, Octavia a Superb, ktorých spoločný mix predstavuje momentálne viac, než 3 milióny vyrobených automobilov.

Vstup koncernu Volkswagen je jedným z najvýznamnejších medzníkov histórie automobilky Škoda. Z pôvodne vyrábaného jedného modelu s ročnou produkciou 170 tisíc vozidiel a exportom do 30 krajín hlavne strednej a východnej Európy, došlo k viac, než strojnásobeniu produkcie a zákazníkom sa v súčasnosti ponúkajú štyri modelové rady. Len od spojenia Škody s Volkswagenom zišlo z montážnych liniek automobilky vyše 5 miliónov vozidiel s okrídleným šípom v znaku. K už existujúcim výrobným kapacitám v ČR (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničí (v Bosne a Hercegovine, Ukrajine, Indii, a Kazachstane) sa pripravuje produkcia v Rusku a Číne, čo podporuje dlhodobú stratégii medzinárodnej expanzie Škody. V roku 2006 sa očakáva prelomenie hranice ročnej produkcie – pol milióna vyrobených a predaných vozidiel.

debata chyba
Články podľa značiek