Land Rover LRX: Darček k šesťdesiatinám

Land Rover oslavuje v tomto roku šesťdesiatiny. Oslávi ich však skôr pohľadom do budúcnosti ako nostalgickou retrospektívou..

31.01.2008 05:15
Land Rover LRX Foto:
LRX je akýmsi zmenšeným Range Roverom Sport.
debata

Na autosalóne v Detroite totiž predstavil štúdiu LRX, predznamenávajúcu cestu, ktorou hodlá rozšíriť svoju off-roadovú rodinu o nové SUV. Model kratší a nižší ako súčasný Freelander je akousi zmesou tradičných dizajnérskych hodnôt tejto značky a prvkov blízkych športovým kupé. Najlepšie by ho bolo asi prirovnať k akémusi malému Range Roveru Sport, no iba s dvojicou bočných dverí  a výrazne klesajúcou líniou kabíny. Napokon aj RR Sport odštartoval svoju kariéru práve ako dvojdverový koncept.

Športovú charizmu zvýrazňujú nielen rozšírené blatníky a gigantické 20-palcové disky, ale aj interiér so štvoricou samostatne „plávajúcich“ sedadiel. A vysokou stredovou konzolou vybavenou entertainment aparatúrou. Technologickou „vychytávkou“ je meniace sa podsvietenie interiéru od zeleného pre ekonomickú jazdu, modrého pri štandardnom využití a červeného pri športovom režime. To platí aj o trojrozmernom displeji s takzvanou plávajúcou grafikou. Tá umožňuje individuálne priestorové zobrazenie vo viacerých vrstvách podľa želania vodiča.

Napriek dynamickým rysom a pomerne kompaktným rozmerom umožňujú zadné sklápateľné sedadlá prevoz väčších predmetov vrátane bicykla či lyží.

O technike pod kapotou zatiaľ Land Rover veľa neprezradil. Vieme iba to, že LRX má jasne demonštrovať ekologické smerovanie technológie. Preto si požičal hybridnú sústavu zo staršej štúdie e_concept. Vďaka superkondenzátorom, schopným absorbovať elektrickú energiu rýchlejšie ako batérie, dokáže zachytávať a spätne využívať energiu brzdenia.

Na nízkej spotrebe sa má podieľať aj vylepšená aerodynamika a nižšia hmotnosť v porovnaní s ktorýmkoľvek iným Land Roverom. Nižšia čelná plocha znamená nižší odpor vzduchu a použitie polykarbonátov namiesto skiel a hliníka namiesto ocele zas redukciu váhy.

V environmentálnom ťažení zašiel Land Rover až tak ďaleko, že vnútorné výplne dverí vyrobil z recyklovaných plastových fliaš, koberce z prírodných materiálov  a poťahy sedadiel zafarbil pomocou zeleniny.

Pritom však nemá LRX stratiť nič z off-roadových koreňov tradičnej britskej značky. Do vienka dostal nielen permanentný pohon oboch náprav a systém Terrain Response, ale aj asistent na rozjazd do kopca či prudký zjazd.

Sériový model by sa mal objaviť v ponuke v roku 2010. Počíta sa s použitím motorov z Freelanderu, ale aj ponukou hybridnej verzie.

debata chyba
Články podľa značiek