Land Cruiser V8:Šesť valcov už nestačí

Už takmer šesťdesiat rokov v ňom koluje off-roadová krv. Ôsma generácia však dostala aj čosi viac. Výkon a luxus prémiovej triedy. S ôsmimi valcami si môže konečne merať sily so sebavedomými full-size Truckmi spoza oceánu.

03.02.2008 23:18
Toyota Land Cruiser V8 Foto:
Prejazdnosť terénom ostala zachovaná.
debata

Nový prívlastok V8 nie je len marketingovým ťahákom.  Pod kapotou Land Cruiseru sa odohrala doslova revolúcia. Plynulú a kultivovanú dodávku výkonu, neoceniteľnú v teréne, zabezpečujú odteraz výlučne vidlicové osemvalce.

Fotogaléria: Nový Land Cruiser V8 

Na výber len osemvalce

Či už sa rozhodnete pre prepracovaný benzínový motor 4,7 VVT-I  (212 kW), alebo úplnú novinku – diesel 4,5 D-4D (210 kW) s dvojicou turbodúchadiel a vstrekovaním common rail, vždy môžete mať istotu, že tento terénny kolos zrýchli na stovku pod desať sekúnd a na rýchlomere s ľahkosťou atakuje číslicu 200. Pritom je nový Land Cruiser úspornejší. Hoci má nový diesel o dva valce viac, o 50 % vyšší krútiaci moment a o 40 % vyšší výkon, spotreba sa v porovnaní so starou „štyridvojkou“ prakticky nezmenila. To aj vďaka úplne novej šesťstupňovej automatike. Dokonca aj smädný benzínový osemvalec zmiernil svoj apetít o 12 percent, pričom výkon vzrástol o 21.

V teréne bez kompromisov

V teréne si Land Cruiser zachoval všetky svoje kondičné prednosti. Na rozdiel od konkurencie sa nehanbí za svoj nezničiteľný rámový podvozok a tuhú zadnú nápravu. Previsy karosérie sa po zväčšení celkovej dĺžky o šesť centimetrov zmenili len minimálne, no zato pribudli dva kľúčové systémy ponúkajúce excelentné vychýlenie kolies.

Vďaka automaticky odpájateľným stabilizátorom náprav KDDS v základnom vyhotovení alebo  aktívnemu variabilnému zaveseniu kolies s reguláciou svetlej výšky (+ 110 mm) a reguláciou tuhosti pružín vo vyššom stupni vybavenia dokáže Land Cruiser zdolávať nerovnosti s výškovým rozdielom 630 mm bez toho, aby stratilo ktorékoľvek z kolies kontakt s vozovkou.
 
O prenos sily na jednotlivé nápravy sa stará aktívny diferenciál Torsen so štandardným rozdelením hnacieho momentu 40 : 60 v prospech zadných kolies. Tento pomer sa však môže meniť podľa okamžitých potrieb  od 50 : 50 až po 30 : 70.

Off-roadový tempomat

Kým asistencia rozjazdu do kopca a kontrolovaného prudkého zjazdu (DAC) sú už takmer povinnou výbavou, v benzínových verziách pribudla technologická rarita v podobe akéhosi „off-roadového – tempomatu“ pre automatické udržiavanie pomalého chodu v ťažkom teréne. Na výber sú tri režimy. Od extrémne pomalého LO (1 km/h) cez MID (3 km) až po HI (5 km/h). Takže v takýchto módoch sa stačí v skutočne náročných podmienkach zamerať len na riadenie. Výkon motora či brzdného účinku dávkuje výlučne elektronika.

Čistý Japonec

Kým väčšina nových modelov Toyoty dnes vzniká v európskom dizajnérskom štúdiu ED2 v južnom Francúzsku, Land Cruiser si ponechal svoj ázijský pôvod. Vytvorili ho v japonskom Aichi. Napokon práve Land Cruiser s 57-ročnou tradíciou otváral Toyote brány na väčšine svetových trhov, a tak mu nie je jeho japonská dizajnérska DNA na škodu. Cítiť z neho jasne evolučný prístup. Nie je to žiaden krásavec, ale k dlhoročným  charakteristikám ako spoľahlivosť, trvanlivosť a výkon možno teraz priradiť aj  kultivovanosť a nenútenú eleganciu.
 
Pri nezmenenom rázvore pribudlo do dĺžky šesť a do šírky tri centimetre. Predná maska je o čosi dominantnejšia a v zadných svetlách, prevzatých z Land Cruisera VII, nájdeme módne diódy. Tvrdý korienok prezentujú aj naďalej asymetrické zadné krídlové dvere.

Napriek použitiu mohutných osemvalcov sa podarilo techniku „cruisera“ zredukovať. A tak majú cestujúci v interiéri o 13 cm miesta navyše. V sedemsedadlovom vyhotovení si Land Cruiser požičal niekoľko vlastností moderných MPV. Nielen výklopné sedadlá v treťom rade, ale aj posuvné a sklopné sedadlá pre cestujúcich v druhom rade.

Menej hluku a vibrácií

Dizajn interiéru je veľmi civilný. Modernú technológiu reprezentuje optitrónové podsvietenie prístrojov, navigácia s kompletnou mapou či zadná cúvacia kamera. Posádku by však mal Land Cruiser rozmaznávať najmä podstatne vyšším akustickým komfortom a lepšou filtráciou nerovností, o ktorú sa postaralo nielen pneumatické odpruženie, ale aj vinuté pružiny nahrádzajúce pôvodné skrutné tyče. Nový Land Cruiser sa dostane na európske trhy už v prvom štvrťroku.

debata chyba
Články podľa značiek