S touto myšlienkou prišiel Fred van der Vlugt z holandského časopisu Auto Visie v roku 1963. Oslovil dvadsaťšesť automobilových novinárov z deviatich európskych krajín, ktorí tvorili prvú porotu.
Prvým víťazom ankety sa stal Rover 2000 (typ P6) a nezmazateľne sa zapísal do histórie ako Auto roka 1964. Najväčším konurentom Európskeho auta roka bola anketa amerického časopisu Motor Trend. Tiež sa nazývala Auto roka, a hoci prvý ročník prebehol už v roku 1949, anketa mala len národný charakter. Motor Trend Car of the Year hodnotil výhradne domáce značky do roku 1999. Iné nadnárodné novinárske ankety majú príliš krátku históriu na to, aby konkurovali európskemu Car of the Year (COTY).
V minulosti nebolo nezvyčajné, aby sa v ankete presadili luxusné alebo športové autá. Napríklad hneď v prvom ročníku sa druhé miesto ušlo hyperluxusnému Mercedesu 600. O dva roky nato zabodoval takisto na druhom mieste Rolls-Royce Silver Shadow. Posledným „iracionálnym“ víťazom bolo Porsche 928 v roku 1978.
Dnes víťazia výhradne „mainstreamové“ bežné modely. Nekonvenčné auto v prvej trojke je skôr výnimkou. V súčasnosti sa anketa Auto roka sa podobá tipovacej súťaži o najlepší bestseller, kým v minulosti novinári oceňovali skôr invenciu a prínos pre automobiový priemysel. Za výnimku v tomto smere možno považovať šampióna roka 2005 – Toyotu Prius, ktorá je neodškriepiteľným miľníkom.
Prvým miestam v ankete sa nevyhli ani skutočné „prepadáky“. Dobrým príkladom je NSU Ro80 (1968), ktorý pochoval značku NSU svojou nespoľahlivosťou. Na stupni víťazov nájdeme aj rarity ako Ford Mustang (1965), Oldsmobile Tornado (1966), Jensen FF (1967) a Citroën SM (1971).
Najtesnejší výsledok sa zrodil v ankete pre rok 2004, kedy sa na druhom a treťom mieste umiestnili s rovnakým počtom bodov Mazda 3 a Volkswagen Golf. O jediný bodík porazila v ročníku 2001 Alfa Romeo 147 Ford Mondeo a v ročníku 2009 takisto o bodík Opel/Vauxhall Insignia zdolala Ford Fiestu.
Ford je v tejto kategórii preborník, keďže v roku 1990 sa Ford Fiesta umiestnila na treťom mieste za Mercedesom SL taktiež iba o bod. Rovnaký prípad nastal aj v ročníkoch 1969 (BMW 2500/2800 – Alfa Romeo 1750), 1998 (VW Golf – Audi A6) a 2002 (Renault Laguna – Fiat Stilo). Naopak najjasnejšie víťazstvo si pripísal Fiat 128, ktorý v ročníku 1970 porazil Autobianchi A112 v pomere 235:96.
Najúspešnejšou značkou v ankete je taliansky Fiat s deviatimi víťazstvami, druhý je Renault so šiestimi a tretí je Ford s piatimi prvenstvami. Všetkých 46 víťazov nájdete vo fotogalérii.
Auto roka (1964 – 2010) | |||
Rok | 1. miesto | 2. miesto | 3. miesto |
1964 | Rover 2000 | Mercedes 600 | Hillman Imp |
1965 | Austin 1800 | Autobianchi Primula | Ford Mustang |
1966 | Renault 16 | Rolls-Royce Silver Shadow | Oldsmobile Toronado |
1967 | Fiat 124 | BMW 1600 | Jensen FF |
1968 | NSU Ro 80 | Fiat 125 | Simca 1100 |
1969 | Peugeot 504 | BMW 2500/2800 | Alfa Romeo 1750 |
1970 | Fiat 128 | Autobianchi A112 | Renault 12 |
1971 | Citroën GS | Volkswagen K70 | Citroën SM |
1972 | Fiat 127 | Renault 15/17 | Mercedes 350SL |
1973 | Audi 80 | Renault 5 | Alfa Romeo Alfetta |
1974 | Mercedes 450S | Fiat X1/9 | Honda Civic |
1975 | Citroën CX | Volkswagen Golf | Audi 50 |
1976 | Simca 1307–1308 | BMW 3-series | Renault 30 TS |
1977 | Rover 3500 | Audi 100 | Ford Fiesta |
1978 | Porsche 928 | BMW 7-series | Ford Granada |
1979 | Simca-Chrysler Horizon | Fiat Ritmo | Audi 80 |
1980 | Lancia Delta | Opel Kadett | Peugeot 505 |
1981 | Ford Escort | Fiat Panda | Austin Metro |
1982 | Renault 9 | Opel Ascona | Volkswagen Polo |
1983 | Audi 100 | Ford Sierra | Volvo 760 |
1984 | Fiat Uno | Peugeot 205 | Volkswagen Golf |
1985 | Opel Kadett | Renault 25 | Lancia Thema |
1986 | Ford Scorpio | Lancia Y10 | Mercedes-Benz 200–300E |
1987 | Opel Omega | Audi 80 | BMW 7-series |
1988 | Peugeot 405 | Citroën AX | Honda Prelude |
1989 | Fiat Tipo | Opel Vectra | Volkswagen Passat |
1990 | Citroën XM | Mercedes-Benz SL | Ford Fiesta |
1991 | Renault Clio | Nissan Primera | Opel Calibra |
1992 | Volkswagen Golf | Opel Astra | Citroën ZX |
1993 | Nissan Micra | Fiat Cinquecento | Renault Safrane |
1994 | Ford Mondeo | Citroën Xantia | Mercedes-Benz C |
1995 | Fiat Punto | Volkswagen Polo | Opel Omega |
1996 | Fiat Bravo/Brava | Peugeot 406 | Audi A4 |
1997 | Renault Mégane Scénic | Ford Ka | Volkswagen Passat |
1998 | Alfa Romeo 156 | Volkswagen Golf | Audi A6 |
1999 | Ford Focus | Opel Astra | Peugeot 206 |
2000 | Toyota Yaris | Fiat Multipla | Opel Zafira |
2001 | Alfa Romeo 147 | Ford Mondeo | Toyota Prius |
2002 | Peugeot 307 | Renault Laguna | Fiat Stilo |
2003 | Renault Mégane | Mazda 6 | Citroën C3 |
2004 | Fiat Panda | Mazda 3 | Volkswagen Golf |
2005 | Toyota Prius | Citroën C4 | Ford Focus |
2006 | Renault Clio | Volkswagen Passat | Alfa Romeo 159 |
2007 | Ford S-Max | Opel/Vauxhall Corsa | Citroën C4 Picasso |
2008 | Fiat 500 | Mazda2 | Ford Mondeo |
2009 | Opel/Vauxhall Insignia | Ford Fiesta | Volkswagen Golf |
2010 | Volkswagen Polo | Toyota iQ | Opel/Vauxhall Astra |
.