Jazdili sme na jednom z dvoch exemplárov v Európe. Prečo v Neratoviciach? Je tam jediná čerpacia stanica na vodík na území Českej a Slovenskej repeubliky.
Honda FCX však nie je novinkou. Predstavená bola už v roku 2008, no i tak patrí stále k technologickým zázrakom automobilového priemyslu. Dôvod je jednoduchý. Je prvým sériovým autom jazdiacim na vodík. A je tiež jedným z najdrahších áut na svete. V súčasnosti existuje len päťdesiat kusov, takže ak prepočítame náklady na vývoj a výrobu, majú prakticky nevyčísliteľnú hodnotu. Väčšina z nich jazdí v Kalifornii, kde je vybudovaná sieť vodíkových staníc a kde ich Honda ponúka zákazníkom formou operatívneho lízingu. Cena prenájmu na mesiac je 600 dolárov. Pôvodným plánom na prevádzku 1500 vozidiel, ktoré mali byť umiestnené práve na západe Spojených štátov, urobila škrt cez rozpočet kríza. A tak ich má vzniknúť len asi dvesto.
Žiadna fikcia
Už po krátkom zoznámení pochopíte, že FCX Claritry nie je nejaká fikcia budúcnosti automobilizmu, ale reálne zvládnutá technológia vodíkového pohonu. Honda je dokonca schopná vyrábať tento model na bežných linkách. Tak prečo nie sú na cestách?
Luxusná limuzína prísne aerodynamických tvarov, pripomínajúca zväčšený hybrid Insight, je elektromobilom, ktorého motor s výkonom 100 kW/136 k napája palivový článok V Flow. Ten je umiestnený medzi prednými sedadlami. V tejto palubnej elektrárni sa zlučuje atmosférický kyslík a vodík. Výsledkom chemickej reakcie, známej už viac ako sto rokov, ktorá je vo svojej podstate opakom elektrolýzy vody, je elektrická energia a odpadom vodná para. Účinnosť je neuveriteľných 61 percent, ktorú nedosahujú ani najmodernejšie dieselové motory.
Nič čistejšie v súčasnosti neexistuje. Nulové emisie a nevyčerpateľnosť vodíka robí z palivových článkov dokonalú alternatívu pre budúcnosť. Na rozdiel od elektromobilov nepotrebuje FCX okrem malej pomocnej li-ion batérie ani zásobu ťažkých a drahých akumulátorov. Palivový článok vyrobí presne toľko energie, koľko je v danú chvíľu potrebné.
Jazda ako v tryskáči
Vo futuristicky zariadenom interiéri nie je žiaden hluk ani vibrácie. Prítlak do sedadla sprevádza počas akcelerácie len elektrický piskot pripomínajúci turbínu. Zrýchlenie na stovku je subjektívne omnoho intenzívnejšie ako tých papierových deväť sekúnd. Vodič má pred sebou 3D grafický ukazovateľ s údajmi o okamžitom výkone palivového článku, stave vodíka a úrovni nabitia batérie.
Režim jazdy sa volí podobne ako pri automatickej prevodovke, tú však FCX nepotrebuje. Má len jednostupňový prevod. O všetko sa totiž postará elektromotor a jeho solídny krútiaci moment 256 Nm, ktorý je k dispozícii od 0 otáčok. Aj maximálna rýchlosť 160 km/h nie je nijako vzdialená štandardom áut so spaľovacími motormi, najmä ak FCX zrýchľuje bez poľavenia až do úplného maxima.
Luxus aj priestor
Dobrou správou je, že tento ekologický solitér s dĺžkou 4840 mm vás nijako neobmedzuje. Americké zameranie FCX a minimálne rozmery pohonu priniesli FCX Clarity s rázvorom 2,8 metra neuveriteľne priestranný interiér. Vybavenie zodpovedá vlajkovej lodi Legend vrátane ventilovaných a vyhrievaných sedadiel, dvojzónovej klimatizácie, parkovacej kamery, či dokonca adaptívneho tempomatu. Jediným mínusom je batožinový priestor zredukovaný palivovou nádržou. Je však doň dobrý prístup cez obrovské zadné výklopné veko.
Ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy vďaka umiestneniu elektromotora vpredu, palivových článkov v strede a nádrže v „kufri“ dáva FCX celkom solídne správanie sa na ceste. V zákrutách sa prejavuje len mierna nedotáčavosť a svoje robia aj pneumatiky s nízkym valivým odporom. Zvyknúť si treba aj na brzdy s malou autentickou spätnou väzbou, keďže sa snažia využiť čo najviac brzdný účinok motor-generátora, pre rekuperáciu brzdnej energie.
Spotreba len 3,4 „litra“
A spotreba? Tá sa ťažko prirovnáva k tej klasickej, pretože vodík tankujete na kilogramy a nie litre. Nádrž s objemom 171 litrov, umiestnená v batožinovom priestore, dokáže uskladniť pod tlakom 350 atmosfér celkovo 4,5 kg vodíka. Tankovanie netrvá viac ako štyri minúty. Pri priemernej spotrebe jedného kilogramu na 100 km to vystačí na 450 km, aspoň podľa výrobcu.
Podľa Hondy je možné spotrebu FCX prirovnať k bežnému autu so spaľovacím motorom, ktoré by na sto kilometrov odčerpalo z nádrže 3,4 litra nafty. Jeden kilogram vodíka stojí v Českej republike 120 korún. V prepočte je to takmer presných päť eur, teda 1,5 slovenskej koruny na kilometer. A to je podstatne menej ako prevádzkové náklady bežných áut. Ale netešte sa. Nielen preto, že FCX nie je na predaj. Aj keby ste sa stali nejakým zázrakom jeho majiteľom, na Slovensku nemáte kde načerpať vodík.
Nemáte kde tankovať
Neexistujúca sieť vodíkových staníc je totiž najväčším problémom vodíkovej mobility. Paradoxne väčším ako samotná technológia a problémy s masovou výrobou a uskladnením vodíka. Toho je viac ako dosť. Vodík je dnes bežne vedľajším produktom výroby chemického priemyslu. Denne sa ho spália desiatky ton bez úžitku. Jednoducho, nie je ho kam natankovať. V Neratovickej Spolane takto pália tonu denne. Jediným zákazníkom tamojšej „čerpačky“ je experimentálny medzimestský vodíkový autobus.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výbava | nádrž v kufri |
spotreba | nie je na Slovensku |
dynamika | nie je kde tankovať |
Technické údaje | ||
---|---|---|
Model: | Honda FCX Clarity | |
Motor: | asynchrónny elektromotor | |
Zdroj energie: | palivový článok V Flow | |
Výkon (kW/ot.): | 100/5200 | |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 256/0–3050 | |
Prevodovka: | - | |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4840/1845/1470 | |
Rázvor náprav (mm): | 2800 | |
Objem nádrže (l/kg): | 171/4,5 | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 160 | |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,0 | |
Priemerná spotreba vodíka (kg/100 km): | 1,0 | |
Cena: | Nie je v predaji | |