Tentoraz sme otestovali Sportage 1.7 CRDi 2WD EX, ktorá sa navonok sa tvári rovnako sebavedome ako jej drahšie verzie s náhonom 4×4. Takže za jej volantom nemusíte mať pocit menejcennosti. Tešiť sa môžete aj zo spontánneho záujmu okolia, keďže svalnatý a pritom dynamický dizajn z pera Petra Schreyera je skutočným magnetom pre oči.
Sportage patrí nepochybne k najvydarenejším SUV súčasnosti a dáva lekciu množstvu konzervatívne ladených a podstatne renomovanejších súperov.
Daňou za robustnosť Sportage je horší výhľad z miesta vodiča – aj napriek vyššej polohe sedenia. Prekážajú mu totiž mohutné predné stĺpiky a pri cúvaní zas vysoká hrana zadného okna a široké zadné stĺpiky. Cítiť sa tu však budete dobre. Nielen vďaka skvelému dizajnu a veľkorysému priestoru kabíny.
Sedadlá majú príjemné mäkšie čalúnenie, no popri tom slušné bočné vedenie. Len zadné „sedáky“ mohli byť o čosi dlhšie. S ergonómiou je s výnimkou zopár prehreškov všetko v poriadku. Príjemný volant s dvojosovým nastavením aj radiaca páka vám padnú hneď do ruky. Oceníte aj prehľadný prístrojový panel s veľkým centrálnym rýchlomerom a sústredným displejom. Výčitku si zaslúži len archaická poloha spínača palubného počítača na palubnej doske, navyše v zákryte volantu.
Pod veľkým zadným vekom skrýva Sportage 456 litrov pre batožinu. Nie je to oslňujúca hodnota, no pod podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu, čo je veľká výhoda. Zadné sedadlá možno sklopiť zatiahnutím za pásy aj zo strany kufra, bohužiaľ, celkom vodorovnú plochu Sportage vytvoriť nedokáže. Zaslúžil by si tiež samostatne výklopné okno, čo by podstatne uľahčilo manipuláciu s obrovským vekom. Konštruktéri mysleli aj na odkladacie priestory. Problém nebudete mať s mobilom, mapou ani nápojmi.
Vybavenie verzie EX je na slušnej úrovni. Rozmaznáva vás vyhrievanými sedadlami, tempomatom, dvojzónovou „klímou“ či dažďovým senzorom. A ak chcete naozaj pocit výnimočnosti, pripravte si zopár tisíc eur na panoramatické strešné okno, špeciálne čalúnenie, oranžové doplnky interiéru, xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie a krásne 18-palcové disky kolies.
Novučičký diesel 1.7 CRDi nevzbudzuje pri aute tejto veľkosti veľkú dôveru. Jeho schopnosťami budete však milo prekvapení. Výkonom 85 kW zaostáva za dvojlitrom len o 15 kW a aj krútiacim momentom 255 Nm je na slušnej úrovni. Netreba zabúdať ani na to, že „prednokolka“ je ľahšia až o 110 kg, takže v konečnom dôsledku zrýchlite na stovku za 12,3 sekundu, čo je len o sekundu horší výsledok. Ostré nastavenie plynového pedála pocit pružnosti ešte umocňuje. To vás však môže stáť pár decilitrov nafty na viac. Je preto dobré rešpektovať asistent ekonomického radenia 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Potom sa môžete tešiť z veľmi priaznivej priemernej spotreby, ktorá nemusí presiahnuť sedemlitrovú hranicu. Motor si vás získa aj kultivovaným správaním a akustikou.
Ak nemáte chatu kdesi v horách, za pohonom 4×4 vám byť ľúto nemusí. Aj bez štvorkolky má totiž Sportage vrodenú odolnosť proti nekvalitným cestám či nerovnostiam terénu. Pomáha mu v tom vyšší profil pneumatík, vyššia svetlá výška podvozku a asistent na rozjazd a zjazd v prudkom svahu. Moderné, plne nezávislé zavesenie kolies a tvrdšie naladené pruženie mu zas dávajú nečakane dobré jazdné vlastnosti na ceste. V zákrutách sa správa takmer neutrálne a náklony karosérie má na uzde. Pritom šetrí aj vašu chrbticu. Nerovnosti totiž žehlí takmer vo formáte vyššej strednej triedy.
Výhodou verzie s predným náhonom a základným dieselovým motorom je, samozrejme, najmä cena. Imidž SUV ostáva, no na vašom účte ubudne o 3730 eur menej. Tie môžete investovať do niektorých atraktívnych prvkov výbavy, napríklad panoramatickej strechy, navigácie či bezkľúčového odomykania a štartovania či xenónových svetiel.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
kvalita spracovania | ovládanie palubného počítača |
jazdný komfort | výhľad vzad |
priestranný interiér | absencia zadného výklopného okna |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1685 |
Výkon (kW/ot.): | 85/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 255/2000 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4440/1855/1645 |
Rázvor náprav (mm): | 2640 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 465–1353/58 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 173 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 12,3 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,3 |
Cena: | 22 220 € |
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do svahu (HAC, asistent zjazdu (DBC), aktívne opierky hláv, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, zadný parkovací senzor, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, dažďový senzor, dvojzónová klimatizácia, tempomat, elektrický balík na okná a zrkadlá, palubný počítač, 17-palcové disky, strešné lišty. |
Kia Sportage: Podrobné údaje, aktuálne ceny a porovnanie s inými autami na Autozor.sk
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.