Citroen Xsara patrí rozhodne medzi úspešné modely na trhu, svoju obľúbenosť si udržala aj vďaka vyváženej ponuke motorov a to tak benzínových, ako aj dieselových. Posledné zmeny v poistných sadzbách stavali dieselové alternatívy do ofsajdu. Presne včas však prišla nová pohonná jednotka s objemom 1,4 litra.
V pomyslenom výkonom rebríčku zostúpil nový motor presne o jednu priečku nižšie. K dispozícii je tak 110 (2,0 HDi), 90 (2,0 HDi) a 70 koní (1,4 HDi). Papierovo teda motor ponúka 50 kW (68 koní) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment sa hlási hodnotou 160 Nm o slovo pri 2000 ot/min.
Pri jazde sa motor chová presne podľa technických údajov, čo znamená ožitie za hranicou 2000, ktoré trvá presne po maximum výkonu pri 4000 otáčkach. V rozmedzí daných otáčok je motor živý, čo znamená potrebu častého radenia pri dynamickej jazde. Zrýchlenie na stovku trvá 16,7 sekundy, maximálne dokáže motor potiahnuť 164 km/h, čo jasne predurčuje Xsaru 1,4 HDi kľudnejším vodičom. Inak si motor zaslúži pochvalu
Jednak pre výborné odhlučnenie, spomedzi všetkých testovaných dieselov s objemom 1,4 bola Xsara suverénne najtichšia. Druhou oblasťou, ktorou poteší hádam každého je spotreba paliva – počas jedného týždňa sme hasili jej smäd priemerne s 5,3 litrami na 100 kilometrov a to sme sa väčšinou ponáhľali. Pokojnejšie povahy sa bez akýchkoľvek problémov dostanú aj pod hranicu piatich litrov.
Z optického hľadiska Xsaru netreba vôbec predstavovať, poznávacím znamením modelového ročníka 2004 je chrómovaná lišta na piatich dverách, rovnaký ozdobný prvok pribudol aj na priečnych lamelách predného nárazníka.
V interiéri možno tiež identifikovať jemné zmeny. Hliníkové rámiky prístrojov dodávajú punc kvality, novým štýlom sa prezentovali aj poťahy. Naopak, staré dobré odkladacie schránky v lakťových opierkach predných sedadiel zostali, taktiež nechýbala v stredovej konzole a pred spolujazdcom.
Z hľadiska vybavenia nám taktiež nič nechýbalo, dvojica airbagov, ABS, elektrické ovládanie predných okien a pravého spätného zrkadla uspokojili väčšinu komfortných nárokov posádky. Ako bonus ponúka Citroen v akčnej sérii In Fantasy aj klimatizáciu, takže výsledkom je atraktívny pomer výkon/cena.
Pri jazdení sa potvrdili slová uvedené v úvode. Počas celého testu sme ocenili kvalitu vypracovania, žiadne pazvuky sme nezaznamenali. Jazdné vlastnosti možno označiť za dobré i keď v tomto smere už cítiť odstup od špičky v tejto triede, nenadarmo už C4 – ka klope na dvere.
Resumé je pozitívne. Úsporný motor, priaznivá cena, atraktívna výbava a osvedčená technika vytvárajú kombináciu, ktorú vychutnajú predovšetkým osoby, uprednostňujúce celkový komfort cestovania a ekonomickú prevádzku pred lámaním rýchlostných rekordov.
Cena základného modelu: Citroen Xsara 1,4 HDi X 5d: 551.900 Sk
Cena testovaného vozidla: 605.500 Sk
Sériové vybavenie: Airbag vodiča aj spolujazdca, posilňovač riadenia s variabilným účinkom, elektrické ovládanie predných okien a pravého spätného zrkadla, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, výškovo nastaviteľné sedadlá a volant, klimatizácia a metalíza (Akcia – In Fantasy)
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: protiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdnej sily a brzdovým asistentom: 32 600 Sk, Predné hmlovky: 5 900 Sk, Autorádio s CD 6 repro, diaľkové ovládanie pod volantom: 15 100 Sk
Technické údaje:
Motor: Radový štvorvalcový vodou chladený vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1398 cm3, maximálny výkon 50 kW (68 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 160 Nm pri 2000 ot/min
Priemerná spotreba: 5,3 litra/100 kmPrevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečné ramená, vinuté pružiny vpredu, skrutné žrde vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu,Brzdy: vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdnej sily a brzdovým asistentomKaroséria: Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4190×1705×1420 mm, rázvor osí kolies 2540 mm, pohotovostná hmotnosť 1110 kg, celková hmotnosť 1570 kg, Objem batožinového priestoru 410/1190 litrov,
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 16,7 s
Maximálna rýchlosť: 164 km/h