Test. BMW R1200 GS

Motocykle značky BMW vždy pútali pozornosť svojím neobvyklým dizajnom a technikou. Nami testované BMW R 1200 GS medzi takéto stroje určite patrí.

17.10.2005 14:53
debata

Prvé, čím motorka upúta je vzhľad. Na novej GS to platí dvojnásobne. Odvážny dizajn púta pozornosť všade. Spredu, zozadu aj zboku pôsobí futuristickým až príliš technickým dojmom. S oplástovaním sa šetrilo, čo nie je na škodu. Vďaka tomu je vidieť použitú techniku, ktorá vyzerá naozaj dobre. Vzhľad asi nechytí každého, buď sa páči, alebo nie. Ja si myslím, že je podarený a takýchto zaujímavých motocyklov je na trhu ešte stále málo.

Usporiadanie prístrojov je typické baworácke. Tachometer a otáčkomer ostali analógové. Tam už ale klasika končí. Nahrádza ju rozmerný multifunkčný display zobrazujúci základné informácie o prejdenej vzdialenosti, hodinách a ostatných pre jazdu potrebných údajov. Praktickou funkciou tohoto zariadenia je dojazd, ktorý sa aktivuje po rozsvietení kontrolky rezervy. Všetky funkcie sa ľahko ovládajú prstom ľavej ruky.

Nová ,,geesa“ je cestovateľ. O tom svedčí aj možnosť pripojenia troch rozmerných kufrov industriálneho tvaru. Vrchný z nich sa dá zmenšovať alebo zväčšovať podľa potreby jednoduchým otočením páky umiestnenej vo vnútri kufra. Ak stále je miesta málo, tak prichádza na rad demontovanie zadného sedadla, kde sa dá uchytiť ďalšia batožina. O komfort jazdca sa na dlhých cestách postará výškovo nastaviteľné sedadlo a vyhrievané rukoväte. Priesvitný plexištít je výškovo nastaviteľný, ale iba manuálne.

Srdcom veľkého cestovného endura je rokmi osvedčený vzduchom a olejom chladený dvojvalcový motor typu boxer. Tento rok prešiel výraznými zmenami, čo zvýšilo objem na 1170 ccm a výkon na 98 koní pri 7 000 otáčkach. Krútiaci moment s hodnotou 115 Nm vrcholí už pri 5 500 otáčkach.

Podvozky BMW išli vždy inou cestou ako konkurencia. Uníkátne zavesenie predného kola Telelever vedie presne stopu kolesa a zabraňuje ponoreniu predku pri brzdení. Vzadu je použitý sytém Paralever. Pruženie dokáže úplne odfiltrovať aj veľké nerovnosti.

Brzdenie s GS je hračka. Motocykel spomaľujú vpredu dva brzdové kotúče so štvorpiestikovými strmeňmi a vzadu jeden kotúč s dvojpiestikovými strmeňmi. Brzdový systém je doplnený o vypínateľné ABS, čo je hlavne na mokrej vozovke obrovská výhoda. Brzdy BMW pracujú s elektrickým posilovačom, takže keď chcete brzdiť treba mať zapnuté zapalovanie ináč je ich účinok minimálny.

Po preberaní otáčam kľúčikom. Čakám, kým systém spraví diagnostiku stroja. Po chvíli štartujem. Hneď radím jednotku na presnej šesťstupňovej prevodovke. Vyrážam! Spriamená jazdecká pozícia mi robí radosť aj po prejdení viac ako 300 km. Únavu na tomto motocykli nepoznám, možno aj vďaka prednému ochrannému štítu, ktorý ma dostatočne chráni pred náporovým vetrom a nepríjemným hmyzom. ,,Geesa“ sa nestratí ani v zákrutách. Špičkový podvozok drží zvolenú stopu a ani silné brzdenie ho nevyvedie z miery. Ostré náklony tiež zvláda s prehľadom.
Čo ma potešilo bola spotreba. Priemerne som zajazdil za 6 litrov na 100 km, čo je vynikajúca hodnota, a to mal motocykel najazdených len niečo cez 200 km. Práve kvôli zábehu sme neskúšali maximálnu rýchlosť a zrýchlenie.

Nová GS je motocykel určený predovšetkým pre individualistov. Neopakovateľný dizajn spolu so špičkovou technikou robia výnimočný stroj, ktorý sa na nič netvári. Je sám sebou. Dá sa s ním absolvovať dlhá cesta, rýchla jazda kľukatými serpentínami, ako aj jazda v ľahšom teréne. Netreba však zabúdať, že pohotovostná hmotnosť 225 kg dá o sebe vedieť.

 

BMW R 1200 GS
výkon: 98 koní pri 7.000ot/min.
krútiaci moment: 115 Nm/5 500ot/min.
hmotnosť: 225 kg
max. rýchlosť: 209 km/h
spotreba: 6,0 l/100km
cena: od 503 080 Sk

debata chyba
Články podľa značiek