Test: Grand Cherokee

Tretia generácia Jeepu Grand Cherokee dokáže viac nielen v teréne, ale aj na ceste. Proste ideálna kombinácia pre luxusné SUV s talentom na každý deň. Testovali sme Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Limited.

16.11.2005 11:21
debata

Automobily Jeep sú štýlové, prakticky od čias legendárneho Jeepu, jednoducho majitelia ním vyjadrujú istý životný štýl, ktorý v posledných rokoch chutí čoraz širšej klientele. Jeep Grand Cherokee si navyše prísne stráži svoj dizajn. Ten nenecháva nikoho na pochybách, že sa jedná o Jeep. Typická maska chladiča, dvojica reflektorov pod spoločným krycím svetlom a samozrejme množstvo chrómu patria do DNA Jeepu.

Základné proporcie Jeepu narástli, na dĺžku si nová generácie prilepšila o rovných 14 centimetrov. Klasická je aj bočná línia, tentoraz hranatá ako má byť. Americký rodný list prezrádzajú aj predné pozičné odrazky, zadná časť je tiež hranatá a vo verzii LIMITED opäť nesmie chýbať povinný prvok – chróm.

Pozitívne známky za vývoj si odnáša aj interiér, škoda len dominujúcej šedej farby inak solídne spracovaných plastov. Dekoratívne prvky s imitáciou dreva na lakťových opierkach a stredovej konzole iba dopĺňajú imidž automobilu aj do prírody podobne ako logo Jeep vyšité na opierkach predných sedadiel.

Apropo sedadlá, tie síce naznačujú bočné vedenie, no ich prioritou aj tak zostáva komfort sedenia, dostatok priestoru nájdu aj cestujúci na zadných sedadlách, za nimi sa ukrýva enormný 1100 litrový kufor, ktorý možno sklopením sedadiel zväčšiť až na hodnotu 2100 litrov úložného priestoru.

Vodič má k dispozícii prehľadne usporiadané ovládacie prvky v klasickom robustnom podaní. Novinkou je dvojzónová automatická klimatizácia, prehľadný navigačný systém, a nastavovanie vzdialenosti pedálov. Túto vymoženosť ocenia najmä ženy. Naopak samozrejmosťou je päťstupňový automat, tempomat, či ovládanie autorádia na volante.

Kompletným prerodom prešiel podvozok. Tuhá predná náprava je minulosťou, nahradila ju klasická náprava zavesená na dvojitých priečnych ramenách, ktoré sú pre jazdu v teréne patrične zosilnené. Taktiež sa zmenila prevod riadenia na hrebeňový namiesto doterajšieho s obehom guľôčok. Dané zmeny prispeli najmä k jazdným vlastnostiam na bežných cestách. V danom smere urobil nový modelový ročník aj dvojgeneračný skok.

Jeep Grand Cherokee si vďaka rázvoru 2780 mm zachováva aj značnú dávku komfortu naladenie pruženie predstavuje ideálny kompromis medzi komfortom a stále ešte bezpečnými jazdnými vlastnosťami, podporovanými aj sériovým stabilizačným systémom. Aj bez jeho zásahu zostáva Jeep kontrolovateľný a dobromyseľný aj pri ostrejšom nájazde do zákruty, vrodenú pretáčavosť možno pohodlne kontrolovať.

V teréne Jeep musí ostať kráľom, a to platí aj pre novú generáciu. Tentoraz však systém Quadra Drive II využíva elektroniku k uzatváraniu diferenciálov. Redukčný prevod sa aktivuje tlačidlom vedľa voliča automatickej prevodovky –samozrejme elektronicky. Riadiaca jednotka je schopná uzavrieť všetky diferenciály čo zabezpečí maximálnu prejazdnosť terénom. Tá je však limitovaná jediným –dlhým rázvorom a použitými pneumatikami. Všetky povinné jazdné úkony však Jeep zvláda bez akýchkoľvek problémov na jeho limity bude v reálnej prevádzke siahať iba málokto.

Pod kapotou bola čisto európska motorizácia – trojlitrový šesťvalcový turbodieselový motor s maximálnym výkonom 165 kW (224 koní) a úctyhodným krútiacim momentom 510 Nm. dané hodnoty spolupracujú s už spomenutou päťstupňovou automatickou prevodovkou. Zrýchlenie z 0–100 km/h je iba o sekundu pomalšie ako ponúka topmotorizácia 5,7 HEMI, maximálna rýchlosť 200 km/h je tiež iba o 10 km/h nižšia.

Priemerne si Jeep Grand Cherokee CRD pochutná na 11,7 litroch nafty, mestský cyklus pridá jeden a pol litra, naopak mimomestský dovolí jazdiť s priemerom 9 litrov na 100 km. Grand Cherokee teda ponúka ideálny priesečník každodenného používania s luxusnými prvkami a viac než dobrou priechodnosťou v teréne a možnosťou prestavby na kategóriu N1.

Cena základného modelu: Jeep Grand Cherokee 3,0 V: CRD LIMITED: 1.899.000 Sk
Cena testovaného vozidla:1.993­.000 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, trakčný systém TCS, brzdový asistent BAS, elektronický stabilizačný systém ESP, snímače tlaku v kolesách,  posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant a predné sedadlá, tempomat, automatická klimatizácia, reproduktory – 6× Boston Acoustic s 276W parkovacie snímače park sense, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 22.500 Sk,  tmavé sklá od predného stĺpiku: 12.500 Sk, Rádio s navigáciou 59.000 Sk,
Technické údaje
Motor: Šesťvalcový vznetový motor do V, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2987 cm3, maximálny výkon 165 kW (224 k) pri 3800 ot/min, maximálny krútiaci moment 510 Nm pri 1600 – 2800 ot/min

Priemerná spotreba: 11,7 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  automatická prevodovka, stály pohon všetkých kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých priečnych ramenách a tlmičových vzperách, vzadu tuhá zadná náprava vedená piatimi ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém TCS, stabilizačný systém ESP.
Karoséria:
Päťdverový terénny automobil, DxŠxV 4740×1860×1760 mm, rázvor osí kolies 2780 mm, pohotovostná hmotnosť 1980 kg, celková hmotnosť 2505 kg, Objem batožinového priestoru 1100/2100 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 9 s
Maximálna rýchlosť: 200 km/h

debata chyba
Články podľa značiek