So spomínaným dátumom (24.6 1910) sa spája založenie automobilky A.L.F.A (skratka zo slov Anonima Lombarda Fabbrica, Automobili). Už o štyri roky skôr však bola v Portelle (vtedajšie predmestie Milána) založená spoločnosť SAID (Societ? Anonima Italiana Darracq). Išlo o spoločný podnik francúzskej automobilky Darracq a talianskych investorov na čele s milánskym aristokratom Ugom Stellom. Tejto automobilke sa však veľmi nedarilo a preto bola založená už spomínaná A.L.F.A.
Prvý produkt automobilky A.L.F.A – model 24 HP
Prvým samostatným modelom tejto automobilky bol model 24 HP, ktorého konštruktérom bol Giuseppe Merosi. Ten mal na svedomí aj ďalšie predvojnové modely automobilky A.L.F.A a pracoval v nej až do roku 1924. Už v roku 1915 však získal kontrolu nad automobilkou neapolský podnikateľ Nicola Romeo. Ten sa počas prvej svetovej vojny rozhodol zmeniť predmet podnikania spoločnosti, ako to v čase vojny urobili mnohé strojárske podniky. Automobilka tak vyrábala muníciu, letecké stroje a iné výrobky potrebné pre armádu. Neskôr vyrábala spoločnosť aj lokomotívy a železničné vagóny a k výrobe automobilov sa vrátila až v roku 1919. V roku 1920 bola spoločnosť premenovaná na Alfa Romeo.
Slávny Giugiaro s prototypom Brery v pozadí, ktorý navrhoval.
Medzivojnové obdobie bolo pre Alfa Romeo veľmi úspešné. V roku 1923 do automobilky prestúpil z Fiatu konštruktér Vitorrio Jano, šéfom pretekárskeho tímu a továrenským jazdcom zároveň bol Enzo Ferrari a za Alfu pretekal aj slávny Tazio Nuvolari. Automobilka dokázala jedenásťkrát zvíťaziť na legendárnych pretekoch Mille Miglia, šesťkrát na nemenej slávnom podujatí Targa Florio, ale Alfa Romeo si vydobyla aj štyri víťazstva za sebou (1931–1934) na 24-hodinovke v Le Mans.
Alfa Romeo 75
Po druhej svetovej vojne vzniklo mnoho modelov s nenapodobiteľným dizajnom. Originálny dizajn a nadpriemerné jazdné vlastnosti vystihujú totiž každý jeden z modelov tejto talianskej automobilky s dlhoročnou tradíciou. Pri príležitosti 75-teho výročia v roku 1985 predstavila automobilka legendárny model 75 so zadným náhonom a konfiguráciou „transaxle“, kedy je motor uložený vpredu a prevodovka vzadu, kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti. Sme zvedaví, či nás na budúci rok Alfa Romeo prekvapí nejakým výročným modelom pri príležitosti osláv storočnice.