Pribúdajú nové autá, kupujúcich ubúda

Veľký počet nových, čo najlacnejšie vyrobených modelov, ktoré majú prekonať slabnúci predaj, charakterizuje začínajúci autosalón v Ženeve asi najviac. A k tomu ohľaduplnosť k životnému prostrediu, ktorá už dávno automobilkám neprináša prestíž ani inovatívny imidž, byť zelený je nevyhnutnosť.

05.03.2008 17:07
Mansory SLR Foto:
Mansory upravilo najdrahší Mercedes SLR. V interiéri nájdete aj pozlátené prvky.
debata

Ak niekto v Ženeve zaznamenáva prielom, tak je to Ford. Nová malá Fiesta je vôbec prvým autom, ktoré sa bude predávať po celom svete. Ford doteraz navrhoval iné autá pre Európu a iné pre USA. ,,Viete si predstaviť, že by sme robili jeden typ 747-ky pre Európu a druhý pre USA? Kam by sme prišli?" zdôvodnil novú stratégiu Fordu jeho šéf Alan Mullaly, ktorý predtým pracoval pre výrobcu dopravných lietadiel Boeing. Ďalšie úspory nákladov vďaka prepojeniu vývoja a dielov s Mazdou 2 a zároveň razantné zníženie emisií CO2 vystihujú schému, v ktorej sa musia pohybovať aj ďalšie automobilky.

Renault ako jeden z posledných výrobcov pridal v Ženeve do ponuky športovo – úžitkové vozidlo. Koleosu však kvôli čo najnižším nákladom veľa z francúzskych koreňov neostalo – využíva totiž techniku zo sesterského Nissanu X-Trail a vyrába sa v Južnej Kórei. Volvo aj Ford predstavili vozidlá, ktoré majú konkurovať BMW X3, oba však takisto kvôli šetreniu vychádzajú z podvozku iného auta – Fordu Focus.

Na Európu sa upriamuje aj pozornosť Toyoty, keďže jej trhový podiel sa na starom kontinente pohybuje len okolo šiestich percent, čo nie je ani polovicou jej podielu na celosvetovom predaji áut. Toyota sa uvedením Urban Cruiseru snaží naviazať na úspech Suzuki s SX¤4, malého športovo – úžitkového auta. Štúdiou mikrovozidla iQ si trúfla riskovať a je podstatne inovatívnejšia. Vpredu má síce klasické dve sedadlá, ale dozadu už umiestnila len malú sedačku pre dieťa. Vzniklo auto, ktorým ľudia medzi motoristov vstupujú a neskôr od neho prechádzajú k väčším modelom.

Dvojnásobne lepší predaj očakáva Škoda od Superbu – jej najväčšieho a zatiaľ nie veľmi úspešného modelu. Doteraz sa vyrábalo len 20 000 kusov ročne. Istý čas sa zvažovalo, či ho pre nízky objem výroby a prekrývanie sa s ostatnými modelmi koncernu VW vôbec vyrábať. Nový Superb je vyšší, širší, lepšie vybavený a mala by k nemu pribudnúť aj verzia kombi.
Nové modely pribúdajú v období, keď dva rozhodujúce trhy strácajú. Predaj troch rozhodujúcich značiek na americkom trhu vo februári oslabil o 10 až 17 percent. Koncern PSA Peugeot Citroen, ktorý ešte pred pol rokom veril v mierny rast európskeho trhu, teraz očakáva jeho pokles. Rozdiel oproti situácii spred roka je však v tom, že automobilky sa z najhlbšej krízy dostávajú a ich prvé ozdravné kroky začínajú zaberať.

debata chyba
Články podľa značiek