Mitsubishi Lancer Evolution smeruje vyššie!

Súboj Mitsubishi Lanceru Evolution so Subaru WRX STi sa končí! Podľa vyjadrení predstaviteľov značky sa kultové "EVO" sťahuje do imidžového revíru stráženého nemeckými automobilkami. Výsledky filozofie sme si overili priamo za volantom nového Mitsubishi Lancer Evolution.

29.04.2008 02:24
Mitsubishi Lancer Evolution Foto:
Ak si budete chcieť Lancer Evolution užiť vypnite si stabilizačný systém.
debata

Stratégia japonskej automobilky je jasná. Mitsubishi Lancer sa musí integrovať do modelového radu Lancer. Doteraz bolo kultové EVO posadené mimo. Zaujímali sa oň zákazníci, ktorí inak nechceli mať s Lancerom nič spoločné. To je zároveň dôvod zmeny filozofie z osamoteného pretekára na plnohodnotného člena rodiny Lancer.

Filozofia nezmenila tvar

Pravoverní vyznávači športovej ikony sa nemusia báť. Nový model Lancer Evolution nezabudol ani jednu z typických čŕt. Nechýbajú masívne chladiace otvory pre medzichladič stlačeného vzduchu, rovnako ako špičková brzdová sústava Brembo, kované disky BBS či neodmysliteľné aerodynamické krídlo na zadnom veku batožinového priestoru a imitácia difúzora na zadnom nárazníku. Všetky hlavné rysy ostali zachované, majitelia sa úbytku imidžu nemusia báť. Práve naopak, typický úsmev predných svetlometov zmizol a nahradil ho agresívny výraz masky chladiča v sprievode žraločích svetlometov.

Na druhej strane automobilka zverejnila aj informácie o tom, že sa pripravuje verzia bez prítlačného krídla, ktorá má osloviť najmä staršiu, konzervatívnejšie zmýšľajúcu klientelu. Na listinu konkurentov nového Mitsubishi Lancer Evolution sa tak prvýkrát dostali modely ako Audi S4, či BMW M3.

Interiér je civilnejší

Zabudnite na dominanciu otáčkomera, palubná doska aj prístroje sú celkom civilné a takmer identické s ostatnými verziami modelu Lancer. Interiér poctili škrupinové sedadlá Recaro, športový volant (nie je to športový volant Momo ako doteraz) a páka dvojspojkovej prevodovky Twin Clutch SST. Okrem nej bude k dispozícii aj päťstupňový manuál. Ten sa však bude predávať iba v kombinácii s nižším stupňom vybavenia GSR, pričom verzia s prevodovkou Twin Clutch SST bude kombinovaná s vyšším vybavením MR. Pre rely pilotov bude k dispozícii verzia RS, ktorá je homologačným základom skupiny N.

Sofistikovaný pohon S-AWC

Jazdnú istotu a suverenitu v zákrutách stráži sofistikovaný pohon všetkých štyroch kolies s označením Super All Wheel Control. Aktívny pohon všetkých štyroch kolies rozdeľuje krútiaci moment nielen medzi predné a zadné kolesá v pomere 30:70 až 70:30, ale aj medzi ľavú  a pravú stranu zadných kolies. Systém dokáže vďaka tomu eliminovať nedotáčavosť vozidla a uľahčuje samotné zatáčanie vozidla. Ľudovo povedané, vodič nemusí toľko točiť volantom. Špeciálne funkcia eliminácie nedotáčavosti umožňuje aj selektívne pribrzďovanie predných kolies, čím si auto udržiava stabilitu.

Pohon S-AWC umožňuje aj nastavnie pohonu na jednotlivé podklady. Základné nastavenie Tarmac slúži na asfalt, režim Gravel možno využiť na nespevnených povrchoch a nastavenie Snow je určené na zasneženú či zľadovateľú cestu. 

Tri režimy radenia

Prevodovka Twin Clutch SST je importovaná z regálov koncernu VW. Japonskí konštruktéri ju však adaptovali na potreby modelu Evolution. Nielenže umožňuje aj plne automatický mód radenia prevodových stupňov, ale v prípade manuálneho má vodič k dispozícii dva režimy. Sport a Super-Sport, pričom ten posledný zabezpečuje rýchlejšie radenie a aj lepšiu odozvu na pohyb plynového pedálu. Je určený na využitie na pretekárskych okruhoch, pri podraďovaní si totiž prevodovka dávkuje aj medziplyn.

Novinkou v prípade superšportového modelu Evolution je aj aplikácia stabilizačného systému, ktorý sa v predchádzajúcej verzii neposkytoval ani za príplatok.

Dvojlitrové turbo

Aj v oblasti agregátu ostalo Evo verné štyrom valcom a zdvihovému objemu dva litre. Jedine blok motora už nie je liatinový, ale hliníkový s oceľovými valcovými vložkami. Konštruktéri sľubujú aj vyššiu životnosť motora, nechýba ani snímač detonačného horenia. Maximálny výkon motora stúpol na 217 kW (295 koní) a maximálny krútiaci moment vrcholí hodnotou 366 Nm. V spolupráci s manuálnou prevodovkou dokáže Evolution vystreliť na 100 km/h v priebehu 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 240 km/h. V prípade dvojspojkovej prevodovky je zrýchlenie z pokoja na 100 km/h o poznanie pomalšie – 6,3 sekundy, na druhej strane je maximálna rýchlosť vyššia o 2 km/h (242 km/h).

Za volantom

Zmena filozofie sa jednoznačne odrazila na civilnejšom charaktere automobilu. Lancer Evolution už nie je taký ostrý ako jeho predchodca, na druhej strane bude prijateľnejší pre širšiu motoristickú verejnosť. Na ceste sa správa suverénne, pri správnom narábaní s plynom sú jazdné vlastnosti neutrálne aj ďaleko za hranicou civilných rýchlostí v zákrute.

Paradoxne sú jazdné vlastnosti oveľa lepšie v prípade deaktivovaného stabilizačného systému. Ten totiž zasahuje aj v prípade, že to už vôbec nie je nutné. Na maximálny zážitok z jazdy preto treba prevodovku nastaviť do režimu Super-Sport a úplne deaktivovať stabilizačný systém. Lancer Evolution tak umožní atraktívne prejazdy zákrut jemným šmykom.

Lancer Evolution – zmena filozofie?

Posun k civilnejším jazdným vlastnostiam je celkom logickou reakciou na celosvetový trend rastúcej bezpečnosti cestných vozidiel. Nových zákazníkov láka Evolution nielen spomínaným zameraním, ale aj satelitnou navigáciou, špičkovým audiosystémom či už toľkokrát spomínanou poloautomatickou prevodovkou. Či s danou zmenou budú súhlasiť aj zákazníci, ukážu predajné čísla.

Na druhej strane, zmenu filozofie preukázalo skôr Subaru. Nová Impreza je hatchback, má 2,5-litrový motor (namiesto 2,0-litrového), nastaviteľný medzinápravový diferenciál a v neposlednom rade o päť koní vyšší výkon.

debata chyba
Články podľa značiek