Strávili sme deň s Fiatom Bravo

Teraz je možné objednať si nový Fiat Bravo s novými vznetovými motormi 1,6 Multijet. Tieto pohonné jednotky, ako aj agregáty 1,4 T-Jet, sme si mali možnosť vyskúšať na polygóne v Moste.

21.06.2008 22:46
Fiat Bravo Foto:
Bravo, pekne jedno vedľa druhého.
debata

1,6 Multijet 16v

Tento agregát je dostupný v dvoch výkonových prevedeniach. Slabšia verzia má výkon 77 kW (105 k) pri 4000 ot./min a krútiaci moment 290 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1500 ot./min. Silnejšie prevedenie produkuje 88 kW (120 k) tak isto pri 4000 ot./min. a disponuje krútiacim momentom o 10 Nm vyšším, pri rovnakých otáčkach, teda 300 Nm pri 1500 ot./min.

Obidve verzie majú 16 ventilov, objem 1598 cm3 s vŕtaním 79,5 mm a zdvihom 80,5 mm. Motory pracujú so vstrekovacím tlakom 1600 barov, ich servisný interval je až 35000 km a v prípade osadenia filtrom pevných častíc DPF spĺňajú emisnú normu Euro 5. Rozdiel jednotlivých prevedení spočíva v preplňovaní. Kým slabšia verzia využíva turbínu s nemennou geometriou lopatiek s obtokovým ventilom „waste gate“, silnejšia je vybavená turbodúchadlom VGT s variabilnou geometriou lopatiek.

Motory 1,6 Multijet 16v nahrádzajú v ponuke motorizácií doterajší základný vznetový motor 1,9 MJet s výkonom 88 kW (120 k). Ten bol však kombinovaný iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nové motory 1,6 Multijet, rovnako aj všetky ostatné motorizácie pre Fiat Bravo, sú štandardne dodávané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

1,4 T-Jet

Tieto motory sú pre Fiat Bravo k dispozícii od začiatku predaja. Pri príležitosti predstavenia nových motorov 1,6 Multijet sme však mali možnosť bezprostredne ich porovnať s touto novou dvojicou motorizácii a zároveň nás oboznámili s technickými detailmi týchto zážihových preplňovaných motorov.

Technicky sú motory T-Jet priamo odvodené od atmosférického motora FIRE 1,4 16v MPI. Oproti tomuto motoru však boli všetky ich časti buď posilnené, alebo vyrobené z odolnejších materiálov. Zdvihový objem motorov 1,4 T-Jet je 1368 cm3 pri vŕtaní 72 mm a zdvihu 84 mm. Preplňovanie je zabezpečené turbodúchadlom s pevnou geometriou ovládaným riadiacou jednotkou motora prostredníctvom elektroventilu na ovládanie tlaku preplňovania (overboost ventil), ktorý ovláda výkonný člen „waste gate“. Systém je doplnený „blow-off“ elektroventilom (Dump valve).

Motory 1,4 T-Jet sú takisto dostupné v dvoch výkonových úrovniach. Slabšia verzia disponuje výkonom 88 kW (120 k) pri 5000 ot./min. a krútiacim momentom 206 Nm už pri 2000 ot./min. Silnejšie prevedenie dosahuje výkon 110 kW (150 k) pri 5500 ot./min. a rovnaký krútiaci moment 206 Nm, ale pri 2250 ot./min. Po stlačení tlačidla „SPORT“ na prístrojovej doske má však silnejšia verzia ešte jedno eso v rukáve. Krútiaci moment sa vtedy zvýši na 230 Nm pri 3000 ot./min.

Výkonový rozdiel v prípade silnejšej a slabšej verzie je zabezpečený použitím rôznych turbodúchadiel. Hlavným rozdielom medzi oboma turbodúchadlami sú rôzne charakteristiky obežných kolies, ktoré určujú vlastnosti preplňovania.

„Turbodiera“ sa už nenosí

Prostredníctvom štvorice týchto motorov je Fiat už ďaleko na známej ceste „downsizingu“, ktorou sa postupne vydáva väčšina automobiliek. Treba však povedať, že v prípade Fiatu je to krok veľmi vydarený.

Motory sme mali možnosť preveriť v naozaj tvrdých podmienkach. Dalo by sa povedať, že testovací okruh na polygóne v Moste bol skôr technický, ako rýchly. Väčšina zákrut mala relatívne malý polomer a jazdilo sa cez ne na druhý prevodový stupeň. Štvorku sme radili iba na najdlhšej rovinke a dosahovali sme na nej maximálnu rýchlosť iba okolo 130 km/h. Aj v takýchto náročných podmienkach nové motory splnili naše očakávania.

Ani jeden z motorov netrpel na takzvanú „turbodieru“. Obidva vznetové, tak ako aj zážihové motory majú relatívne vysoký krútiaci moment a to už vo veľmi nízkych otáčkach. Výsledkom je teda veľmi príjemná a plynulá jazda so silným záťahom v celom spektre využiteľných otáčok motora.

Pri priamej konfrontácii obidvoch vznetových verzií sme medzi nimi nepociťovali výrazný výkonový rozdiel. Bolo to spôsobené pravdepodobne veľmi podobnými hodnotami maximálnych krútiacich momentov oboch motorov. Dynamicky na tom bola veľmi podobne aj slabšia zážihová verzia. Najväčším prekvapením dňa však bola 150–koňová verzia T-Jetu. Tá sa v štandardnom režime veľmi neodlišovala od slabšej verzie, ale stlačením tlačidla „SPORT“ na prístrojovej doske sa akoby mávnutím čarovného prútika zmenila na športové auto, ktoré sa na polygóne v Moste cítilo veľmi dobre. Rozdiel bol taký markantný, až sa nám to nechcelo veriť.

„Číslo päť žije“

Organizátori podujatia si pripravili aj malé prekvapenie. Bolo ním testovacie vozidlo s číslom 5. Samozrejme, to nebolo nič iné ako Fiat Bravo. Tento konkrétny kúsok však bol upravený firmou MS design, ktorej optické doplnky k autám značky Fiat si môžete objednať priamu u dílerov Fiatu.

Plošné zníženie cien

V súvislosti s uvedením nových motorov na slovenský trh došlo aj k plošnému zníženiu cenníkových cien Fiatu Bravo, ktoré sa v závislosti od výbavy pohybuje od 30 000 do 60 000 Sk. Základná verzia Fiatu Bravo sa teda teraz dá kúpiť za 429 900 Sk. S novo-uvedenými motormi je teraz ponuka navyše rozšírená aj o robotizovanú prevodovku Dualogic.

debata chyba
Články podľa značiek