Má za sebou úspešnú kariéru. Od roku 1995, keď vstúpil Mégane na trh, vyrobil Renault viac ako 1,8 milióna kusov. Ešte v roku 2005 bol Mégane najpredávanejším automobilom západnej Európy a dodnes sa drží v prvej päťke. Tretia generácia predstavená na jeseň v Paríži má ešte väčšie ambície.
Elegantný a robustný
Za základ poslúžila modifikovaná platforma Nissanu Qashqai. Vyčítať to možno z nápadne podobného rázvoru 2640 mm. Do dĺžky pribudlo v porovnaní s minulosťou nezanedbateľných 100 mm. Celkovou dĺžkou 4295 mm sa tak Mégane dotiahol k svojmu veľkému nemeckému rivalovi Fordu Focus a prerástol aj najväčšieho domáceho konkurenta Peugeot 308. Naopak, výška bola mierne zredukovaná, čím získal športovejší strih.
Ruku šéfdizajnéra Patricka le Quémenta neviedla žiadna nostalgia ani asociácia s novou Lagunou. Mégane je robustné, solídne no pritom elegantné auto. Jeho vyvážené línie osviežujú efektné predné a zadné svetlá či originálny polkruhový prelis kapoty vrastajúci až do predných stĺpikov. Dizajnéri sa skvelo vyrovnali aj s modifikáciu verzie kupé. Tá má hlavné svetlomety zrastené s hliníkovými dekoráciami predných sacích otvorov a brilantný profil kabíny prerastajúci do zadného veka takmer v štýle Zagato.
Vo výbave aj prvky z Laguny
V interiéri urobil Renault veľký krok vpred. Posádka má viac miesta nad hlavou, v šírke ramien a vodič zas ťaží z väčšieho priestoru v oblasti pedálov. Aj batožinový priestor s objemom 405 litrov patrí k najväčším v triede. K tomu musíme pripočítať delené zadné sedadlá, dvojitú podlahu a množstvo odkladacích priestorov v interiéri.
Kvalita spracovania je na neporovnateľne vyššej úrovni. Lacné plasty už v Mégane nenájdete. Svoje inovatívne „chúťky“ pretavil Renault do originálneho prístrojového panelu kombinujúceho klasický analógový otáčkomer s digitálnym rýchlomerom. Samozrejmosťou ostáva štartovanie tlačidlom a elektronická karta miesto kľúča. V sérii bude Mégane vybavený manuálnou klimatizáciou.
Po prvýkrát je na zozname príplatkového príslušenstva dvojzónová klimatizácia či navigačný systém Carminat Bluetooth, známy z Laguny, ovládaný multimediálnym rozhraním na stredovej konzole. O špičkové audiosústavy sa postarala spoločnosť Arkamis, doteraz známa v oblasti filmového priemyslu.
Získal päť hviezdičiek
Aj nový Mégane získal v testoch Euro NCAP päť hviezdičiek. Podľa novej metodiky by však na zisk piatich hviezdičiek musel mať stabilizačný systém v sérii. Zatiaľ si ho necháva len pre vyššie úrovne vybavenia. V sérii však nebude chýbať šesť bezpečnostných vankúšov vrátane dvojkomorových čelných airbagov z Laguny a airbagy proti podkĺznutiu zabudované v sedadle vodiča a spolujazdca.
Bezpečnostný balík doplní kontrola tlaku v pneumatikách, automatické zapínanie svetiel či dažďový senzor. Za príplatok budú v ponuke bi-xenónové svetlomety.
Pod kapotou nové turbá
Pod kapotou sa objaví až jedenásť motorov. Päť benzínových a šesť naftových. Najväčšou novinkou je preplňovaná benzínová jednaštvorka 1,4 TCe (96 kW) a jej väčší variant 2,0 TCe (132 W). Ide o jasnú technologickú odpoveď Renaultu na motory TSI od Volkswagenu a T-JET od Fiatu.
V naftovej škále pribudla najvýkonnejšia verzia agregátu 1,5 dCi s výkonom 81 kW. Spotreba paliva by však mala byť nižšia ako v minulosti. Nielen vďaka 6-stupňovým manuálnym prevodovkám a lepšej aerodynamike, ale aj vďaka zachovaniu pôvodnej pohotovostnej hmotnosti.
Napriek väčším vonkajším rozmerom a bohatšej výbave je nový Mégane priemerne o osem kilogramov ľahší. Čoskoro by mala pribudnúť ďalšia technologická „chuťovka“ – kontinuálna prevodovka CVT.
Pohodlie na prvom mieste
Na rozdiel od nemeckej konkurencie si bude Mégane opäť zakladať na komforte jazdy. Sľubované mäkšie odpruženie však nemá ísť na úkor bezpečnosti. Mégane bude ťažiť už zo základných parametrov. Teda rázvoru väčšieho o 1,5 centimetra, no najmä rozchodu zväčšeného o štyri centimetre.
Vyššia tuhosť karosérie a pevnejší pomocný rám prednej nápravy tiež zohrajú svoju rolu. Lepšiu spätnú väzbu riadenia má zabezpečiť priamejší prevod a degresívny posilňovač. O brzdách hovorí Renault len v superlatívoch. Predné kotúče s priemerom 296 a zadné s priemerom 260 mm dokážu Mégane zastaviť zo 100 km rýchlosti na 37 metroch, čo má byť rekord v triede.
Na slovenský trh sa nový Mégane dostane už začiatkom roka 2009. Po hatchbacku a kupé pribudne neskôr sedan, kombi a kabriolet.
Technické parametre:
Hatchback
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1471
Rázvor náprav x rozchod vpredu/vzadu (mm): 2640
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 405/60
Coupé
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1423
Rázvor náprav x rozchod vpredu/vzadu (mm): 2640
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 405/60
Motor: 1,6 16V
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Max. výkon (kW/ot.): 74/5500
Max. krút. moment (Nm/ot.): 148/4250
Max. rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,9
Spotreba na 100 km (l): 6,7
Motor: 1,6 16V
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 159á
Max. výkon (kW/ot.): 81/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 151/4250
Max. rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,5
Spotreba na 100 km (l): 6,9
Motor: 2,0 TCe
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Max. výkon (kW/ot.): 132/5500
Max. krút. moment (Nm/ot.): 300/2250
Max. rýchlosť (km/h): 225
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 7,8
Spotreba na 100 km (l): 7,6
Motor: 1,5 dCi
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 63/3750
Max. krút. moment (Nm/ot.): 200/1750
Max. rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 12,9
Spotreba na 100 km (l): 4,5
Motor: 1,5 dCi
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 66/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 200/1750
Max. rýchlosť (km/h): 180
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 12,5
Spotreba na 100 km (l): 4,5
Motor: 1,5 dCi
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 78/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/2000
Max. rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,9
Spotreba na 100 km (l): 4,5
Motor: 1,5 dCi DPF
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 81/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/1750
Max. rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,5
Spotreba na 100 km (l): 4,6
Motor: 1,9 dCi (1.9 dCi DPF)
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1870
Max. výkon (kW/ot.): 96/3750
Max. krút. moment (Nm/ot.): 300/1750
Max. rýchlosť (km/h): 205
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 9,5
Spotreba na 100 km (l): 5,1