Tatra 613: Chcete sa vrátiť do porevolučných čias? Skúste túto limuzínu

Z Tatry 613 vyrobili od roku 1975 do roku 1995 približne 10 000 kusov. Z tejto, ktorá je teraz na predaj, však vzniklo len 17 exemplárov. Originál mal už v tom čase palubný počítač a na nebezpečenstvo dokázal upozorňovať hlasom.

17.05.2024 18:00
debata (2)
Zelená Tatra 613 Electronic je vo fantastickom... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 613 Electronic - 1993 Zelená Tatra 613 Electronic je vo fantastickom stave. Vrátane špecifických 16-palcových kolies. Nesedia však spätné zrkadlá. Mali by byť elektricky nastaviteľné, ale nie sú. Chýbajú ostrekovače svetiel či strešné okno.

Tatra 613–4 Electronic vznikla v čase, keď ešte Tatra dúfala, že by mohla po páde železnej opony konkurovať luxusným západným značkám. I keď konštrukciou z prelomu 60-tych a 70-tych rokov mala najlepšie časy dávno za sebou. Vychádzala z toho najlepšieho, čo mala Tatra k dispozícii – predĺženej verzie T613–4 Mi-Long, no v jej výbave sa na ten čas objavili neuveriteľne moderné prvky. Automobilka sa novinkou pochválila v roku 1993 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. V rámci základnej výbavy dostala do vienka elektricky ovládané elektrochromatické spätné zrkadlá, ostrekovače svetlometov, panoramatické strešné okno, tretie brzdové svetlo či ionizér vzduchu. Nechýbali ani špecifické 16-palcové zliatinové disky.

Tatra 613 Electronic - 1993
Tatra 613 Electronic - 1993
+16Tatra 613 Electronic - 1993
Tatra Force e-Drive 8x8 Čítajte viac Tatra Force e-Drive 8x8: Po vodíku sú na rade batérie

Najväčšie tajomstvo však ukrývala verzia Electronic v luxusnom interiéri. Na rozdiel od štandardných šesťstotrinástiek obsahoval prístrojový panel elektronické ukazovatele stavu paliva a teploty motora, systém informatívnych a varovných kontroliek, jeden jednoriadkový a jeden dvojriadkový textový displej. Kontrolky boli zaradené buď do skupiny informatívnej, alebo varovnej. Diagnostika upozornila vodiča rozsvietením nápisu Service, napríklad, v prípade potreby doliatia kvapaliny do ostrekovačov či vypálenej žiarovky. Diagnostika však obsahovala napríklad aj kontrolu brzdového obloženia, stavu brzdovej kvapaliny alebo oleja. Ak to bolo potrebné, rozsvietil sa nápis Stop.

Interiér je mimoriadne priestranný a na svoju... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 613 Electronic - 1993 Interiér je mimoriadne priestranný a na svoju dobu veľmi luxusný. Podľa nášho názoru tu ale chýba nielen kožené čalúnenie, ale aj digitálne prvky v prístrojovom paneli.

Skutočná vychytávka ale spočívala v čomsi inom. Ku každej ikone bolo priradené hlasové upozornenie. Ženský hlas vás tiež vyzval, aby ste si zapli bezpečnostné pásy, upozornil vás na nebezpečenstvo námrazy alebo na to, že v nádrži máte zásobu paliva už len na 10 km. Všetko to pracovalo pomocou trojice počítačov, ktoré komunikovali cez zbernicu dát CAN Bus. Jeden z počítačov zaisťoval práve hlasový výstup. Na elektronickej výbave spolupracovali s Tatrou firmy ako Datamer a Bazala Automotive Engineering. Interiér bol ponúkaný výhradne s celokoženým čalúnením, vyhrievanými sedadlami, drevenými dekoráciami, manuálnou klimatizáciou či nezávislým kúrením Eberspächer.

Priestorom na zadných sedadlách môže Tatra 613... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 613 Electronic - 1993 Priestorom na zadných sedadlách môže Tatra 613 konkurovať tým najlepším limuzínam ešte aj dnes.

Niektoré exempláre mali chladničku, elegantne umiestnenú uprostred zadného sedadla, kde plnila zároveň funkciu lakťovej opierky. Tatra bola schopná vybaviť T613 Electronic tiež farebným televízorom, CD prehrávačom, prehrávačom videokaziet (VHS) či telefónom. To všetko si mohla posádka užívať pri dynamickej jazde. Tatru 613 Mi-Long totiž poháňal vzadu uložený vzduchom chladený motor 3,5 V8 so vstrekovaním paliva a výkonom 148 kW. S ním dosahovala maximálnu rýchlosť 190 km/h. Ani to všetko však nestačilo na úspech. Electronic nedokázal prekročiť tieň morálne zastaranej konštrukcie bez automatickej prevodovky, ABS alebo bez airbagov – vtedy už povinnej výbavy luxusných áut najvyššej triedy.

Pod zadným vekom sa ukrýva raritný, vzduchom... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 613 Electronic - 1993 Pod zadným vekom sa ukrýva raritný, vzduchom chladený 8-valec s objemom 3,5 litra a výkonom 147 kW.

Zákazníkmi sa stali najmä vtedajšie ministerstvá. Aj preto vzniklo iba 17 exemplárov. To, čo však bola vtedy nevýhoda, môže byť dnes výhodou. Najmä ak máte takýto vzácny youngtimer v garáži. Vzhľadom na veľmi obmedzený počet kusov sa to často nestáva, ale jeden z nich je teraz na predaj. Inzerovaný kus v sivo-zelenej metalíze a jemne tónovanými oknami vyzerá vskutku fantasticky. Lak je naozaj v dokonalom stave a iste aj technika. Zdá sa ale, že Tatra počas produkcie „šila“ každý kus vozidla presne na mieru zákazníkom a nie všetky boli vybavené maximom, ktoré si mohli klienti priať. Tak ako v tomto prípade.

Tatra 77 Čítajte viac Tatra 77: Český 'projektil' omráčil svet pred 90 rokmi. Dodnes fascinuje

Ponúkanému vozidlu z roku 1993, ktoré má na odometri údaj 231 223 km, chýba totiž kožené čalúnenie, viac drevených dekorácií aj spomínaný digitálny displej, teda prvky, ktoré Tatru 613 Electronic najviac definovali. Skôr to vyzerá na poslednú evolúciu Tatry 613 pred príchodom jej modernizovanej verzie T700. Aj preto sa nám zdá cena 2 500 000 českých korún, čo je takmer 101 000 eur, trochu premrštená. Na návrat do porevolučných čias, keď sa na našich cestách začali Tatry prvýkrát konfrontovať s prvými dovezenými Mercedesmi-Benz či BMW, to ale nepochybne stačí. Jazda v tomto kolose s raritným vzduchom chladeným a poriadne bublajúcim 8-valcom vzadu musí byť stále zážitkom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Veterán #Tatra #Tatra 613
Články podľa značiek