Ekologický bestseller v treťom vydaní

Viac ako milión vyrobených kusov. To je neuveriteľné číslo na model, ktorému by si v roku 1997 len málo kto trúfol predpokladať masovejší úspech. No potom, čo v roku 2003 opustil Prius, prvý sériový hybrid tejto planéty, hranice Japonska, stal sa z neho ekologický bestseller.

28.02.2009 09:13
Toyota Prius Foto:
Toyota Prius
debata

Len v USA sa z modelu Prius predalo viac ako 670-tisíc kusov. Nie náhodou debutovala tretia generácia Toyoty Priusu práve v Detroite. Napriek obrovskému náskoku to však už nebude mať také ľahké. Vzácny ekologický solitér, ktorý účinkuje na trhu už dvanásť rokov si bude musieť zvykať na nových súperov, napríklad Hondu Insight. Toyota ale nasadila technologickú latku naozaj vysoko. Chcete dôkaz? V súvislosti s vývojom Priusu bolo podaných viac ako tisíc patentových žiadostí! Na rozdiel od Hondy Insight a radu pripravovaných hybridov Mercedesu, BMW či kórejskej Kie, ostáva však Prius plnohodnotným hybridom, schopným aj jazdy na  výlučne elektrický pohon. Očakávané lítium-iónové batérie sa však do vybavenia zatiaľ nedostali. Prius si musí vystačiť s doterajšou klasikou na báze niklu.

Na 90 percent nový

Systém Toyota Synergy Drive bol však na 90 percent prepracovaný. Hnacie ústrojenstvo pozostávajúce zo spaľovacieho a elektrického motora, planétovej prevodovky a invertora je ľahšie a znižuje straty krútiaceho momentu až o 20 percent.

Batožinový priestor v porovnaní s predchodcom... Foto: Toyota
Toyota Prius Batožinový priestor v porovnaní s predchodcom narástol.

Najväčšou zmenou je nepochybne zážihový štvorvalec 1,8 VVT-i (73 kW). Má nielen vyšší výkon (+ 16 kW), ale aj zdvihový objem zväčšený o tristo kubíkov. Toyota tvrdí, že vyšší krútiaci moment väčšieho motora mu umožňuje  pracovať  pri nižších otáčkach, a teda s nižšími stratami a nižšou spotrebou. Je to tiež prvý motor Toyoty, ktorý nevyužíva nijaké rozvodové remene, čo opäť znižuje odpory. V Toyote tiež oprášili takzvaný Atkinsonov spaľovací cyklus, pri ktorom sa sací ventil uzatvára až o tridsať percent neskôr, ako je bežné. Kým pri saní, respektíve kompresii, sa motor správa, akoby mal menší objem ako v skutočnosti, pri expanzii využíva výhody reálneho objemu. Tým dokáže „vyžmýkať“ z paliva maximum energie. Motor spolupracuje s elektromotorom s výkonom 60 kW. Celkový výkon sústavy je však maximálne 134 koní, teda rovných 100 kW.

Účinnejšie dobíjanie

Elektrickú energiu získava Prius výlučne z vlastných zdrojov. Zdokonalený systém rekuperácie brzdenia dokáže vyprodukovať viac čistej energie. Keďže Prius spája výhody paralelnej a sériovej koncepcie hybridov, dokáže dobíjať batérie aj počas jazdy za pomoci zážihového motora. Vodič má na výber z troch jazdných režimov. V čisto elektrickom mode EV, prejde Prius maximálne 1,6 km. Dojazd by sa mal od roku 2010 zväčšiť použitím li-on batérií a technológie plug in, ktorá ich umožní dobíjať z verejnej elektrickej siete. Režim „Power“ zvyšuje citlivosť škrtiacej klapky na pokyn plynového pedálu, a teda zabezpečí športovejšiu jazdu. V treťom režime „Eco“ sa Prius správa maximálne úsporne. Výsledkom je priemerná spotreba 4,7 litra benzínu na 100 km. Prius pritom akceleruje na stovku za menej ako desať sekúnd, čo je o sekundu menej ako v minulosti.

Aerodynamický predátor

Hoci je tretia generácia postavená na úplne novej platforme, rozmery sa príliš nezmenili. Do dĺžky pribudlo 15 a do šírky 20 milimetrov. Výška aj rázvor 2700 mm ostali zachované. Najrozsiahlejšie aerodynamické skúšky, aké kedy Toyota uskutočnila, priniesli svoje ovocie. Prius bude so súčiniteľom odporu vzduchu Cd 0,25 najaerody­namickejším sériovo vyrábaným automobilom. Prispelo k tomu najmä optimalizované prúdenie vzduchu pod vozidlom, okolo kolies a nový zadný spojler. Najvyšší bod karosérie sa posunul dozadu o desať centimetrov. Karoséria je pritom ľahšia a tuhšia. Úspore hmotnosti pomohli hliníkové dvere, kapoty, ale aj hliníkové závesy kolies a brzdové strmene. Ľahká vysokopevnostná oceľ zas našla miesto na podbehoch, stĺpikoch či na výstuhách strechy.

Základný aerodynamický profil karosérie ostal... Foto: Toyota
Toyota Prius Základný aerodynamický profil karosérie ostal zachovaný.

Posádka má vo futuristicky stvárnenom interiéri o niečo viac miesta. Pocit priestoru umocňuje ešte viac predsunutá spodná hrana čelného okna. Vďaka výhodnejšiemu uloženiu chladiaceho boxu batérií je teraz batožinový priestor dlhší o jeden centimeter a širší takmer o sedem centimetrov.

Kokpit ako v lietadle

Dotykové senzory rozmiestnené na volante sú doplnené systémom Touch Tracer. Keď sa vodič dotkne ovládačov audiosústavy alebo informačného systému, objaví sa rovnaký piktogram aj na prístrojovom paneli. Ukazovateľ ECO slúži ako spätná väzba pre vodiča, aby podporila správne návyky pre úspornú jazdu.

Účelne navrhnutému interiéru opäť dominuje... Foto: Toyota
Toyota Prius Účelne navrhnutému interiéru opäť dominuje  centrálny displej.

Posádku bude chrániť štandardne sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča, ako aj stabilizačný systém VSC. V bezpečnostnom balíku pribudol aktívny tempomat, systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu a prednárazový systém aktivujúci napínače bezpečnostných pásov, ako aj brzdový asistent. Zoznam príplatkového príslušenstva rozšíri zdokonalený samočinný parkovací systém s jednoduchším ovládaním a panoramatická posuvná strecha so solárnymi článkami. Ich energia je využívaná na prácu klimatizácie bez pomoci spaľovacieho motora. Po prvý raz na svete ju bude možné ovládať diaľkovo. Kým príde vodič k prehriatemu autu, teplota v kabíne už bude nižšia. To znamená menej spotrebovanej energie a rýchlejšie vychladenie interiéru na zvolenú teplotu.

Na trh v lete

Podvozok využíva overenú koncepciu s prednými závesmi McPherson a zadné vlečné ramená. Lepšej stabilite prispieva väčší rozchod kolies. Čo je však podstatné, Prius by mal poskytnúť posádke oveľa viac akustického komfortu. Na zvukovej izolácii motora podvozku sa tentoraz už nešetrilo.

Prius tretej generácie absolvuje európsku premiéru na budúci týždeň na autosalóne v Ženeve. Najprv sa však dostane k zákazníkom v USA. Do európskych predajní Toyoty zavíta začiatkom leta. Cena je zatiaľ tajomstvom. V USA sa však šušká o 24-tisíc dolároch.

Technické parametre:
  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1745/1491 
Rázvor náprav (mm): 2700    
Motory: 1,8 VVT-i + elektromotor 
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC  
Zdvihový objem (cm3): 1800 
Max. výkon (kW): 73 + 60 
Max. krút. moment (Nm): 142 + 207
Max. výkon sústavy (kW): 100 
Max. rýchlosť (km/h): cca 180 
0 – 100 km/h (s): 9,8  
Spotreba na 100 km (l): 4,7

debata chyba
Články podľa značiek