Získať päť hviezdičiek už nebude také jednoduché

Staré dobré časy sa skončili. Nezávislé bezpečnostné konzorcium Euro NCAP po prvý raz od roku 1997 zmenilo radikálne metodiku posudzovania bezpečnosti automobilov. Hypotézy o zavedení šiestej hviezdičky sa síce nepotvrdili, no automobilky dnes dobre vedia, že získať tých päť doterajších bude oveľa komplikovanejšie.

28.02.2009 09:46
Logo Euro NCAP Foto:
Logo Euro NCAP
debata

Ochrana dospelých nestačí

Od februára nebude stačiť k päťhviezdičkovému výsledku preukázať len dobrú ochranu dospelej posádky v rámci čelného, bočného a stĺpového nárazu. Auto dostane jedinú známku, ktorá bude komplexne hodnotiť všetky bezpečnostné parametre. Tým automobilky stratia možnosť tak trochu kamuflovať či zamlčať zväčša priemerné alebo dokonca veľmi slabé výsledky v ochrane detí a chodcov. Zásadný rozdiel spočíva tiež v tom, že v metodike hodnotenia hrajú po prvý raz v histórii crash testov úlohu aj systémy aktívnej bezpečnosti. Kým doteraz mohli na päťhviezdičkovú métu pomýšľať teoreticky aj modely, ktoré neboli vybavené brzdami, odteraz bude nevyhnutnosťou nielen ABS, ale dokonca aj stabilizačný systém ESP. 

Štyri kategórie budú spojené do jediného výsledku

Automobily budú hodnotené celkom v štyroch kategóriách. Prvou je ochrana dospelej posádky pri čelnom (max. 16 bodov), bočnom (max. 8 b.) a dobrovoľnom stĺpovom náraze (8 b.). Prítomnosť pripomienkovačov bezpečnostných pásov, za ktoré bolo možné získať doteraz tri body, tu už figurovať nebude, zato pribudlo hodnotenie rizika poranenia krčnej chrbtice. Za vhodnú konštrukciu sedadla a opierky hlavy bude možné získať celkom štyri body.

Druhou kategóriou je ochrana detí. Hodnotí sa ochrana 1,5-ročného a trojročného dieťaťa v zádržných systémoch (12 bodov), kvalita samotných zádržných systémov (max. 4 body) a upevnenie sedačiek vo vozidle (max. 2 body). Až trinásť bodov môže automobilka získať za veľmi dôležité upozornenia vypnutých airbagov, za prítomnosť trojbodových bezpečnostných pásov na zadných sedadlách či prítomnosť uchytenia Isofix.

Tretia kategória posudzuje doteraz najslabšie miesto bezpečnosti, ochranu chodcov, z ktorej si zatiaľ väčšina výrobcov ťažkú hlavu nerobila. Hodnotí sa náraz hlavy dieťaťa a dospelého (max. 24 bodov), riziko poranenia dolných končatín o nárazník (max. 6 bodov) a riziko poranenia o hrany na kapote a nárazníkoch.

Štvrtá kategória je prakticky úplne nová, keďže hodnotí systémy aktívnej bezpečnosti. Okrem už známeho hodnotenia prítomnosti pripomienkovačov nezapnutých pásov (max. 3 body) tu po prvý raz figuruje obmedzovač rýchlosti ( max. 1 bod) a prítomnosť stabilizačného systému ESC (max. 3 body).

ESP sa stane nevyhnutným

Aby však mohlo vozidlo získať body za tieto asistenčné systémy, musia byť súčasťou 85 percent predaných vozidiel daného typu v Európe. Ak je podiel takých vozidiel menej, no viac ako 50 percent, dostane vozidlo za ESP jeden bod. V roku 2012 to však už bude musieť byť 100 percent.

Predpokladom piatich hviezdičiek je tiež uspieť dobre vo všetkých štyroch kategóriách. Na bezpečnostný Olymp totiž nebude stačiť len celkové bodové ohodnotenie. Ak by aj vozidlo malo dostatočný počet bodov, no v niektorej z kategórií by nesplnilo minimálne požadovaný limit, môže byť hodnotenie znížené škrtaním hviezdičiek.

Nie každá z kategórií má však pri výslednom hodnotení rovnakú váhu. Najväčšiu dôležitosť si ponecháva kategória ochrany dospelej posádky, ktorá ovplyvňuje hodnotenie až v 50-percentnej miere. Kategórii ochrany detí a kategórii chodcov prisudzuje metodika 20-percentnú váhu a na asistenčné systémy pripadá zvyšných 10 percent.

Automobilky sa však na túto skutočnosť spoliehať nemôžu. Do roku 2012 sa totiž váhy jednotlivých kategórií vyrovnajú, teda každá z nich bude tvoriť 25 percent hodnotenia.

Splniť prísne kritériá sa dá

Že to nebude vôbec ľahké, dokazuje test novej metodiky, ktorý prebiehal súčasne s testami 139 modelov v rokoch 2005 až 2008. Podľa starej metodiky z nich získalo päť hviezdičiek až 60 modelov, no podľa nových pravidiel by ich bolo len osemnásť! A ak by sme na ne aplikovali metódu vyrovnávajúcich sa váh jednotlivých kategórií, ktoré sú plánované v dvoch krokoch na rok 2010 a 2012, bolo by ich len päť, respektíve iba štyri.

Na druhej strane je jasné, že splniť prísnejšie kritériá sa dá. Presvedčuje o tom posledná séria crash testov, ktorá prebehla 18. februára. Štyri z testovaných modelov Toyota Avensis, Toyota iQ, Mazda 6 a Mitsubishi Lancer získali plný počet hviezdičiek. Citroën C3 Picasso a Subaru Impreza boli ohodnotené štyrmi hviezdičkami. Najväčšou superstar série sa stala nepochybne miniatúrna Toyota iQ s dĺžkou len 2980 mm a hmotnosťou 886 kg. Cestu na bezpečnostný Olymp jej zabezpečilo nielen sedem airbagov, ale aj stabilizačný systém ESC, ktorý je súčasťou sériového vybavenia. Práve skutočnosť, že stabilizačný systém neponúka Citroën v C3 Picasso štandardne a podobne Subaru v Impreze, ich stálo jednu hviezdičku, hoci podľa starej metodiky by s najväčšou pravdepodobnosťou obstáli.

debata chyba
Články podľa značiek