Toyota iQ získala v testoch Euro NCAP päť hviezdičiek

Súčasťou prvej vlny nárazových testov Euro NCAP podľa novej metodiky bola aj Toyota iQ. Napriek svojim malým deformačným zónam dokázala ochrániť posádku lepšie ako niektoré väčšie modely.

24.02.2009 16:33
Toyota iQ Foto:
Toyota iQ
debata

Testov sa nedobrovoľne zúčastnila verzia s benzínovým litrovým trojvalcom a pohotovostnou hmotnosťou 886 kg. Priamy konkurent Smartu ForTwo bol štandardne vybavený čelnými, bočnými a okennými nafukovacími vankúšmi. Vo výbave nechýbal ani kolenný airbag vodiča, či elektronický stabilizačný systém. Toyota iQ získala plný počet päť hviezdičiek.

Ochrana dospelých

Bočný náraz neznamenal pre širokú Toyotu... Foto: Toyota
Toyota iQ Bočný náraz neznamenal pre širokú Toyotu vážnejší problém.

Výsledky frontálneho nárazu vo veľkej miere pozitívne ovplyvnila prítomnosť kolenného airbagu vodiča, ktorý dobre ochránil dolné končatiny. Podkĺznutiu spolujazdca zasa účinne bránil nafukovací vankúš v sedáku jeho sedadla. Figuríny tak boli veľmi dobre stabilizované a chránené proti nesprávnemu nasmerovaniu voči hlavným airbagom. Auto samozrejme absolvovalo aj náraz na kôl a štandardný bočný náraz. Slabšie hodnotenie dosiahli sedadlá v oblasti ochrany krčnej chrbtice. Na margo veľmi dobrých výsledkov malej Toyoty však treba poznamenať, že toto malé auto bolo vybavené všetkými najmodernejšími technológiami ochrany posádky, za ktoré v konečnom dôsledku zákazník zaplatí nemalé peniaze. Veľmi tuhá sa ukázala aj konštrukcia karosérie a v nej integrovanej ochrannej klietky.
Výsledok: 31 bodov, 91 %

Ochrana detí

Počas testov sa odtrhol záves jednej detskej... Foto: Toyota
Toyota iQ Počas testov sa odtrhol záves jednej detskej sedačky.

Pri teste bočného nárazu došlo k menšiemu škandálu, kedy sa časť úchytu ISOFIX určeného pre detskú sedačku odtrhla a uchytenie nedokázalo bezpečne udržať detskú sedačku s trojročným dieťaťom. Toyota samozrejme celú vec okamžite prešetrila a prišla na to, že problém bol v sedačke od výrobcu Britax-Romer. Pôvodnú sedačku teda nahradili novou (z dealerskej siete Toyoty) a uskutočnili nárazové testy znova. Tentoraz prebehlo všetko podľa plánu. Malé bočnice v mieste hlavy však nedokázali zabrániť stretu hlavy dieťaťa so sedačkou umiestnenou hneď vedľa. V nej sedelo 18-mesačné dieťa.

Na problém s uchytením reagoval aj samotný výrobca Britax-Romer, ktorý zmenil návod na údržbu, v ktorom varuje pred nesprávnym uchytením sedačky, čím môže dôjsť k opačnému zaťaženiu úchytu a ten nevydrží.

Airbag spolujazdca sa dá deaktivovať, takže detská sedačka sa môže umiestniť aj na sedadle spolujazdca. Informovanie o deaktivácii airbagu je nedostočné, bezpečnostné pokyny na nebezpečenstvo umiestnenia sedačky bez deaktivácie airbagu sú však zreteľné. Lepšie by mohli byť aj označenia úchytov ISOFIX.
Výsledok: 35 bodov, 71 %

Ochrana chodcov

V tejto disciplíne si Toyota počínala veľmi dobre. Dolné končatiny zrazeného chodca majú veľkú šancu vyviaznuť bez vážnejších zranení. Dobre je chránená aj hlava dospelého človeka. Menšie dieťa je ohrozenejšie a jeho hlava narazí na kapotu v mieste, kde sa nedokáže zdeformovať tak efektívne, ako v prípade vyššieho dospelého jedinca.
Výsledok: 20 bodov, 54 %

Asistenčné systémy

V Toyote iQ sa určite nezabudnete pripútať. Foto: Toyota
Toyota iQ V Toyote iQ sa určite nezabudnete pripútať.

V novej disciplíne Toyota dopadla dobre. Signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov funguje na predných aj zadných sedadlách. Štandardnou výbavou je aj elektronický stabilizačný systém.
Výsledok: 6 bodov, 86 %

debata chyba
Články podľa značiek