Nadčasovo moderný
V Toyote nenechali nič na náhodu a svoju európsku vlajkovú loď vyvíjali v tesnej spolupráci s európskym vývojovým strediskom. Až 35 inžinierov z Toyota Motor Europe pracovalo istý čas v Japonsku, aby pri finalizácii vývoja v Európe zabezpečilo potrebný súlad medzi oboma tímami. Avensis tak podľa slov Toyoty spája to najlepšie z japonskej automobilovej školy s európskym pohľadom na moderný automobil. O dizajn sa postaralo opäť juhofrancúzske štylistické stredisko ED2 inšpirované filozofiou Vibrant Clarity, čo vo voľnom preklade znamená čosi ako vibrujúca priezračnosť.
Cieľom bolo teda dosiahnuť emocionálne príťažlivý tvar evokujúci modernosť a kvalitu, no bez príliš vyzývavých prvkov či nápadnej masívnosti. Zdá sa, že zámer sa vydaril. Nový Avensis zaujme dynamickou siluetou kabíny určite viac ako jeho predchodca, no rozhodne mu nechýba ani elegancia a nadčasovosť.
Štyri stupne vybavenia
Čo je však podstatné, Avensis mierne podrástol. Z pohľadu proporcií a komfortu mu iste prospeje najmä päť centimetrov, ktoré pribudli na šírku, ako rovnaký prírastok na dĺžke karosérie. Rázvor náprav a výška sedanu sa nezmenili. Kombi je však o niečo nižšie ako v minulosti. S päťdverovou verziou liftback sa už nepočíta.
Hoci sa priestor pre posádku nijako zvlášť nezväčšil, pocit priestoru umocňuje čelné okno predsunuté o 110 a zadné posunuté o 55 mm vzad, prípadne príplatková panoramatická strecha. Dizajn interiéru, ktorý si zakladá na jednoduchosti a kvalite materiálov, sa v mnohom blíži štandardom k luxusnej divízii Lexus, čo dokladuje napríklad efektné optitrónové podsvietenie prístrojového panela. Medzi novými dekoračnými materiálmi sa objavuje nielen titán, ale aj povrch imitujúci bambusové drevné uhlie Takesumi.
Dodávať sa bude v štyroch úrovniach vybavenia, pričom najvyššia Premium ponúkne také lahôdky ako navigačný systém s veľkoplošným dotykovým monitorom, audiosústavu s 10 GB harddiskom, adaptívne svetlá, kožené čalúnenie či cúvaciu kameru.
Bezpečný a praktický
Avensis konečne doháňa novú konkurenciu aj v bezpečnosti. V sérii bude vybavený siedmimi airbagmi a vyššie verzie aj novým stabilizačným systémom VSC+, ktorý dokáže pôsobiť proti šmyku aj aktívnym zásahom do riadenia. Pribudnú aj adaptívne bi-xenónové svetlá ASF, inteligentný tempomat ACC s aktívnym pribrzďovaním, systém varovania proti nedobrovoľnému opusteniu jazdného pruhu LDW či systém udržania v jazdnom pruhu LKA. Avensis tiež dostane varovný nárazový systém, ktorý v prípade nevyhnutnej kolízie pritiahne bezpečnostné pásy a začne núdzovo brzdiť, čím minimalizuje riziká následnej zrážky.
Batožinový priestor sa v prípade sedanu síce zmenšil o zanedbateľných 10 litrov, no zato sa Avensis môže pochváliť jednoduchým sklápaním zadných delených sedadiel a operadiel jediným tiahlom a možnosťou vytvoriť úplne vodorovnú ložnú plochu kufra.
Vyšší výkon za menej paliva
Podliezť pripravované emisné limity sa Avensis pokúša celým radom ekonomických opatrení so spoločným menovateľom Toyota Optimal Drive. Okrem lepšej aerodynamiky hrá kľúčovú úlohu úplne nová generácia benzínových motorov s ďalšou generáciou kontinuálneho časovania ventilov Valvematic, ktorý dokáže na rozdiel od staršieho systému VVT-i meniť zároveň zdvih sacích ventilov a tým suplovať funkciu škrtiacej klapky. Už základný motor 1,6i (97 kW) má tak v porovnaní so svojím predchodcom výkon zvýšený o 18 kW a krútiaci moment o 10 Nm pri súčasnom znížení emisií CO2 o 12 %.
Nasledujú výkonnejšie motory 1.8 Valvematic (108 kW), 2.0 Valvemetic (112 kW), ktorých priemerná spotreba klesla tiež približne o jeden liter paliva. Vďaka novému vstrekovaniu paliva pod tlakom až 2000 atmosfér si polepšila aj dvojica vznetových motorov 2.0D-4D (93 kW), 2.2 D-4D (110 alebo 130 kW), ktorých spotreba klesla priemerne o 0,7 litra nafty.
Najmenej šesť stupňov
Môžu za to aj nové 6-stupňové manuálne prevodovky. Pre motor 1.8 a 2.0 Valvetronic je pripravená aj bezstupňová prevodovka Multidrive S a pre najsilnejší diesel 2.2 D-4D aj klasický 6-stupňový automat. Správne radenie napomáha vo verziách s manuálnou prevodovkou indikátor na prístrojovom paneli.
Podvozok nového Avensisu vychádza z úplne novej platformy, hoci rázvor náprav ostal nezmenený. Predná náprava McPherson a zadné viacprvkové zavesenie ťažia z väčšieho rozchodu kolies a tuhšieho odpruženia. Nie však na úkor pohodlia. Tretia generácia Avensisu má ponúknuť doteraz najvyšší jazdný a akustický komfort.
Technické parametre
Rozmery, objemy: Sedan (Wagon)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1810/1480 (4765/1810/1480)
Rázvor náprav (mm): 2700 (2700)
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 509/60 (543 – 1609/60)
Motory
1.6 Valvematic
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1598
Max. výkon (kW/ot.): 97/6400
Max. krút. moment (Nm/ot.): 160/4400
Max. rýchlosť (km/h): 200
0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba na 100 km (l): 6,5
1.8 Valvematic
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1798
Max. výkon (kW/ot.): 108/6400
Max. krút. moment (Nm/ot.): 180/4000
Max. rýchlosť (km/h): 200
0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba na 100 km (l): 6,5
2.0 Valvematic
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1986
Max. výkon (kW/ot.): 112/6200
Max. krút. moment (Nm/ot.): 196/4000
Max. rýchlosť (km/h): 205
0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba na 100 km (l): 6,9
2.0 D-4D
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 1998
Max. výkon (kW/ot.): 93/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.): 310/1800
Max. rýchlosť (km/h): 200
0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba na 100 km (l): 5,1
2.2 D-4D
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 2231
Max. výkon (kW/ot.): 110/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.): 340/2000
Max. rýchlosť (km/h): 210
0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba na 100 km (l): 5,3
2.2 D-4D
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3): 2231
Max. výkon (kW/ot.): 130/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.): 400/2000
Max. rýchlosť (km/h): 220
0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba na 100 km (l): 5,9