Návrat vo veľkom štýle

V Stuttgarte sa vrátili k starým dobrým mravom. Tak trochu experiment v podobe nevýrazného kupé CLK končí po dvanástich rokoch biednu kariéru. Na jeho post nastupuje kupé, ako sa patrí.

10.07.2009 15:30 , aktualizované: 11.07.2009 11:00
Mercedes-Benz E Coupé Foto:
Mercedes-Benz E Coupé
debata

E Coupé je drahé, noblesné, a hlavne vo formáte strednej triedy. Áno, športová verzia triedy E je opäť na svete a Mercedes-Benz otvára šampanské. Konkurencia z Mníchova či Ingolstadtu jednoducho v týchto vodách zatiaľ neloví.

Spojitosť s novým éčkom je zjavná na prvý pohľad, no zas to nie je dizajn cez „kopírak“. Tých odlišností je oveľa viac ako pri poslednom pravom E Coupé z roku 1996.

Vzadu nechýba malý difúzor. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Vzadu nechýba malý difúzor.

Viac zmien ako v minulosti

Novinka ponúka viac autonómneho štýlu. Veď je takmer o osem centimetrov nižšia a na dĺžku jej chýba sedemnásť centimetrov. Aj na rázvore ubudlo približne jedenásť. Prísne kubistické línie éčka sa v tomto prípade roztápajú v splývavej siluete kabíny. Preštylizovaná je aj predná maska s dvojicou lamiel. Nechýbajú vyslovene športové asociácie v podobe bočných okien bez stredového stĺpika či dvojica chrómových koncoviek výfuku.

Coupé získalo príjemne dynamické línie. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Coupé získalo príjemne dynamické línie.

No aby sa celkom nezabudlo na pôvod, k triede E sa kupé hrdo hlási ostro rezanými lichobežníkovými reflektormi a prelisom zadného blatníka v štýle päťdesiatych rokov. To všetko je zladené do dokonalého celku, ktorý kladie obtekajúcim prúdniciam vzduchu minimálny odpor. Žiadne iné sériové auto sa nemôže pochváliť koeficientom Cx 0,24.

Nabité elektronikou

Aj priestorom interiéru by so nové E Coupé malo blížiť viac k svojmu veľkému súrodencovi ako k starému modelu CLK. V šírke lakťov napríklad pribudlo až päť centimetrov. Palubnú dosku či rozhranie Infotainment s farebným monitorom si E Coupé požičalo z éčka, no to neplatí o výplniach dverí či sedadlách. Tie boli skonštruované špeciálne pre kupé. Obsahujú napríklad elektropneumaticky nastaviteľné bedrové opierky a za príplatok ďalšie vzduchové komory, umožňujúce úplne splynutie so sedadlom. Klimatizácia má až tri samostatné tepelné zóny.

Interiér sa drží osvedčenej architektúry značky. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Interiér sa drží osvedčenej architektúry značky.

V sérii je sedem airbagov, obmedzovače pásov na všetkých sedadlách, systém Pre-Safe aktivujúci bezpečnostné prvky s predstihom a dokonca indikácia únavy vodiča Attention Assist, ktorá vyhodnocuje sústredenosť na základe až 70 rôznych parametrov. Aktívna predná kapota zas myslí na ochranu chodcov. No a potom prichádza na rad plejáda príplatkových bezpečnostných systémov od aktívneho tempomatu Distronic Plus s možnosťou úplného zastavenia v prípade hroziacej zrážky až po adaptívne svetlá, systém na udržiavanie v jazdnom pruhu či rozpoznávanie dopravných značiek.

Nechýba ani klasický podávač bezpečnostných pásov. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Nechýba ani klasický podávač bezpečnostných pásov.

Za príplatok si môžete dopriať luxusné prvky ako panoramatickú strechu či atraktívny balík AMG s množstvo aerodynamických doplnkov.

Vzadu sú dve anatomické sedadlá. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Vzadu sú dve anatomické sedadlá.

Viac výkonu, menšia spotreba

Od čias posledného kupé triedy E sa veľa zmenilo. Ani nové E Coupé sa teda nevyhlo downsizingu. Netreba sa však báť. Na vrchole ponuky motorov stále pevne stojí osemvalcový E 500 (285 kW). No dôležitejšie sú základné preplňované štvorvalce s priamym vstrekovaním. Tak napríklad diesel E 250 CDI s dvojicou turbodúchadiel má v porovnaní s minulosťou výkon vyšší o viac ako tretinu, no spotrebu nižšiu o 17 percent. Presne 5,2 litra na 100 km!

Dobrá aerodynamika znižuje spotrebu. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Dobrá aerodynamika znižuje spotrebu.

Podobne je to pri základnej benzínovej verzii E 250 CGI (150 kW), ktorá sa uspokojí s dávkou paliva nižšou o 13 percent a ustáli sa na vynikajúcich siedmich litroch. Šesťvalce zastúpia motory E 350 CDI (165 kW) a E 350 CGI (215 kW). Aj ony majú vďaka úsporným technológiám BleuEfficiency menší apetít. Navyše sa môžu pochváliť 7-stupňovými automatickými prevodovkami, ktorá je sériovo aj vo vrcholovej verzii E 500.

Aktívny podvozok v sérii

Vysoký cestovný komfort zabezpečuje na rozdiel od sedanu E aktívny podvozok Agility Control, ktorý prispôsobuje prácu tlmičov okamžitým podmienkam. Pri normálnom spôsobe jazdy systém redukuje prácu tlmičov, no pri športovom jazdnom štýle alebo rýchlom vyhýbaní sa využíva ich maximálnu silu.

Zadné delené operadlo je sklápateľné. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Coupé Zadné delené operadlo je sklápateľné.

Za príplatok je k dispozícii aj športová verzia podvozku a možnosť výberu jedného z dvoch nastavení tlmenia Comfort a Šport. To upravuje aj citlivosť plynového pedálu, účinok posilňovača riadenia a reakcie automatických prevodoviek.
Mercedes E Coupé mal premiéru na ženevskom autosalóne a v súčasnosti je uvedený aj na slovenský trh. Základné 4–valcové verzie štartujú cenou 44 680 €.

Technické parametre:

Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1786/1393
Rázvor náprav (mm): 2760

Motor: E 250 CDI
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 2143
Max. výkon (kW): 150
Max. krút. moment (Nm): 500
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba na 100 km (l): 5,1

Motor: E 350 CDI
Počet valcov/ventilov: V6/24
Zdvihový objem (cm3): 2987
Max. výkon (kW): 170
Max. krút. moment (Nm): 540
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba na 100 km (l): 6,8

Motor: E 250 CGI
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1796
Max. výkon (kW): 150
Max. krút. moment (Nm): 310
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba na 100 km (l): 7,2

Motor: E 350 CGI
Počet valcov/ventilov: V6/24
Zdvihový objem (cm3): 3480
Max. výkon (kW): 215
Max. krút. moment (Nm): 365
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotreba na 100 km (l): 8,5

Motor: E 500
Počet valcov/ventilov: V8/32
Zdvihový objem (cm3): 5461
Max. výkon (kW): 285
Max. krút. moment (Nm): 530
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba na 100 km (l): 10,9

debata chyba
Články podľa značiek